• Anonym (B)

Funderar på att frysa ägg, hur går det till och vad kostar det?

Jag vet att jag vill ha barn men det är inte läge för det just nu och jag känner mig inte riktigt redo än. Men största anledningen till att det inte funkar nu är att jag är singel så det lär dröja flera år innan jag är i en situation där barn är aktuellt. Jag är dock 37 så har kanske inte så många år till på mig och funderar därför på att frysa ägg. Är det någon här som varit i min situation och fryst sina ägg? Hur gick processen till, vad kostade det? Jag har förstått att man tar hormonsprutor och gör äggplock men tänker mest på hur ni valde klinik, hur ni kom igång med behandling, om ni hade samtal innan, om det fanns väntetid och liknande.

• Svar på tråden Funderar på att frysa ägg, hur går det till och vad kostar det?
  • Anonym (Molly)

Är inte i samma sits så har tyvärr inget att dela med mig av men har du provat att söka på det här ämnet uppe i sökrutan. Finns flera tidigare trådar. I en tipsas det bla. om podden Jag vill ha barn och avsnitt 22. Lycka till! Glad

• Anonym (39)

Kolla upp det asap. De flesta ställen tar inte emot för äggfrys när man är äldre, jag fick ingen hjälp med det när jag var 38 men vet inte var gränsen går. Det var utomlands som de isf skulle kunna tänka sig göra det. 

Ett annat tips kan vara att göra werlabs fertiitetstester, det kan du göra direkt, för att få en känsla av hur mkt fertilitet du har kvar och hur svårt det skulle vara att få ut ägg. 

• Mammia
    Anonym (39) skrev 2020-02-01 19:44:28 följande:

Kolla upp det asap. De flesta ställen tar inte emot för äggfrys när man är äldre, jag fick ingen hjälp med det när jag var 38 men vet inte var gränsen går. Det var utomlands som de isf skulle kunna tänka sig göra det. 

Ett annat tips kan vara att göra werlabs fertiitetstester, det kan du göra direkt, för att få en känsla av hur mkt fertilitet du har kvar och hur svårt det skulle vara att få ut ägg. 

De testerna har fått skarp kritik då de är opålitliga. Många tror att de är mer fertila än de är och en del tror de är ofertila när de inte är det.
  • Miss Skywalker

Dina chanser att bli gravid är redan mindre nu. Vänta inte om du vill ha barn.

• Anonym (39)
    Mammia skrev 2020-02-01 19:49:54 följande:
    De testerna har fått skarp kritik då de är opålitliga. Många tror att de är mer fertila än de är och en del tror de är ofertila när de inte är det.
    Werlabs tester eller? 
  • Anotherone

Förmodligen är det redan i senaste laget. Det hjälper ju inte dig nu, men anledningen är ju för att äggkvaliten redan är är försämrad pga din ålder. Det man skulle gjort är ju att ha fryst ner ägg när man var runt 25 för att få så fina ägg som möjligt att använda senare.

Nu är det ju lite av ett moment 22 eftersom man i den åldern vare sig vet om eller när man vill ha barn, känner till om man kommer stöta på fertilitetsproblem och därmed inte vet om att man kanske borde....

Men lyssna på podden Jag vill ha barn med Cilla Holm. Det är mitt bästa tips.

Det finns äldre avsnitt där man pratar om detta samt även nyare med läkare som ger sin syn på saken.

Svar på tråden Funderar på att frysa ägg, hur går det till och vad kostar det?