• Anonym (?)

Hur länge står sig öppnad sylt i kylen?

Ja som rubriken lyder, hur länge står sig öppnad sylt i kylen? Bäst före datum gäller ju oöppnad förpackning. Även tex tacosås, och liknande, hur länge står sig egentligen sånt?

Äter inte upp en hel syltburk eller tacosås burk på en gång, så hur vet man att man ska slänga det? Undrar eftersom jag är gravid, annars hade jag bara luktat och smakat på produkterna.

• Svar på tråden Hur länge står sig öppnad sylt i kylen?
  • Anonym (O)

Sylt håller tills den möglar.

Då kan du slänga den om du är rädd, annars funkar det faktiskt att bara ta upp och slänga de översta centimetrarna.

Tacosås, ja där skulle jag tänka så länge den luktar som den ska. Länge - kanske månader? Men hade nog gjort av med den i någon annan rätt innan dess.

• Barbro45

Vi kan ju välja den metod som vi människor använt i alla tider, före datummärkningens tidevarv. Lukta, smaka, titta.

• Anonym (S)
    Anonym (O) skrev 2020-02-02 09:24:33 följande:

Sylt håller tills den möglar.

Då kan du slänga den om du är rädd, annars funkar det faktiskt att bara ta upp och slänga de översta centimetrarna.

Tacosås, ja där skulle jag tänka så länge den luktar som den ska. Länge - kanske månader? Men hade nog gjort av med den i någon annan rätt innan dess.

Enligt livsmeselsverket gäller det endast om sylten har minst 500 gram per kg bär. (33gram socker per 100 gram färdig sylt.)

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/avsvalning-forvaring/mogliga_livsmedel/
  • Anonym (?)
    Barbro45 skrev 2020-02-02 10:19:20 följande:

Vi kan ju välja den metod som vi människor använt i alla tider, före datummärkningens tidevarv. Lukta, smaka, titta.

Som jag skrev, brukar göra det men när man är gravid så råds man ju inte till det.
  • Anonym (Elly)

På många förpackningar står det hur länge de står sig när de är öppnade. Tacosåsen jag köper står sig 1-2 veckor öppnad

• Anonym (Gaah)

Läste precis på tacosåsen att det står att den bara håller "upp till 3 dygn" öppnad, I kyl.

Vem äter en hel burk på 3 dagar???!

• Cheescake
    Anonym (?) skrev 2020-02-02 13:54:09 följande:

Som jag skrev, brukar göra det men när man är gravid så råds man ju inte till det.

Råds gravida att inte lukta på mat? Varför? Tappar man luktsinnet som gravid? (Jag gjorde inte det och inte hörde jag om några råd mot att lukta på mat)
  • Pentra

Och varför kan du inte, som alla andra, titta, lukta och smaka när du är gravid?! Tappade du dessa sinnen iom. graviditeten så är det nog snarare det du skall koncentrera dig på, fråga om och söka vård för! ... /Pentra

• Anonym (H)

Det enda jag läst om är att man ska vara noggrann med just utgångdatum när man är gravid. Annars är det ju precis som alla andra säger, titta, lukta, smaka..

• Lovart

Sylt står sig jätte länge. Tacosås däremot är väl cirka 5 dagar om jag minns rätt, det står på förpackningen

• PinkSugar

Santa Maria tacosås "Hot" har hållit sig fräsch kylskåp i säkert 3 månader här hemma

• Anonym (?)
    Cheescake skrev 2020-02-02 14:07:49 följande:

Råds gravida att inte lukta på mat? Varför? Tappar man luktsinnet som gravid? (Jag gjorde inte det och inte hörde jag om några råd mot att lukta på mat)

Tänkte mest på att det kanske inte är så bra o smaka sig fram om man är gravid och det mot förmodan kanske skulle vara mat som innehåller bakterier:
  • Aikido

Jag brukar köra ett blindtest med någon granne jag inte tycker om. Blir grimaserna för uttalade brukar jag kassera innehållet i burken.
    En fördel med denna metod är att man får nya grannar titt som tätt.

• Persbrandtkola

Titta, lukta, smaka och känn efter. In med tacosåsen i frysen om du vet att du inte ska använda den på ett tag, funkar utmärkt.

• Anonym (Evigt)

En evighet, har inte ett minne av att jag har kastat någon sylt under min graviditet. 

• Anonym (gammal kärring)
    Aikido skrev 2020-02-02 19:27:35 följande:

Jag brukar köra ett blindtest med någon granne jag inte tycker om. Blir grimaserna för uttalade brukar jag kassera innehållet i burken.
    En fördel med denna metod är att man får nya grannar titt som tätt.

Jag gillar dina inlägg Aikido.

Jag tänkte tramsa som du när jag började hänga här 2003 men tyvärr var det för lätt att dras in i faktaträsket när gravida kvinnor svamlade för mycket.
Svar på tråden Hur länge står sig öppnad sylt i kylen?