• Vilsen och rådlös

    Är vissa menade att leva ensamna?

    Jag är en av dem som mest bara haft otur med mina relationer. (Längsta relationen varade 4,5 år) Känns ibland som om jag är menad att leva ensam.. 

    Jag är 38 år, har fast jobb, har humor, ser rätt bra ut, socialt kompetent & inga större skavanker :) tycker jag har rätt sunda värderingar & är väl mest som folk i allmänhet. så att träffa ngn borde inte va så svårt.

    Har de sista 2 åren haft 3 kortvariga relationer, alla slutat med att männen inte haft tillräckligt med känslor för mig. Såklart har det gjort så att jag ibland ifrågasätter mig själv, vad jag gör för fel.. men finner inga kloka svar. Alla tre har bedyrat att jag är en fantastisk människa bla bla bla.. ja ni fattar.

    Kan det helt enkelt va så att vissa är menade till att leva ensamma?

  • Svar på tråden Är vissa menade att leva ensamna?
  • Kusinen

    Jag tror inte att någon är menad för något, vare sig attleva ensam eller nåt annat. Det krövs väl nån form av religiös tro eller ödestro för attmena det. Tror du det g enerellt att det finns specifika förtsägbara avsikter med varje individs liv?

  • MinaBernt

    För mig tog jakten på ?den rätte? för mycket ork och energi från mig. Jag har nu landat i att jag inte kommer att hitta en man att dela mitt liv med och valde tillslut att skaffa barn på egen hand.

    Jag har många gånger frågat mig själv vad det är för fel på mig. Är jag känslokall, asocial, tråkig, ful, eller bara kräsen? Men jag tror inte att det har med det att göra. Dessutom känner jag en hel del väldigt udda personer som ändå lyckats hitta någon att dela sitt liv med. Dessutom känner jag många superfina personer som lever som singlar.

    Om jag någon gång i framtiden hittar en man så får det vara en bonus.

  • Vilsen och rådlös
    MinaBernt skrev 2020-02-02 13:42:54 följande:

    För mig tog jakten på ?den rätte? för mycket ork och energi från mig. Jag har nu landat i att jag inte kommer att hitta en man att dela mitt liv med och valde tillslut att skaffa barn på egen hand.

    Jag har många gånger frågat mig själv vad det är för fel på mig. Är jag känslokall, asocial, tråkig, ful, eller bara kräsen? Men jag tror inte att det har med det att göra. Dessutom känner jag en hel del väldigt udda personer som ändå lyckats hitta någon att dela sitt liv med. Dessutom känner jag många superfina personer som lever som singlar.

    Om jag någon gång i framtiden hittar en man så får det vara en bonus.


    Nä, men de känns så ibland bara..
  • Vilsen och rådlös
    Kusinen skrev 2020-02-02 13:21:51 följande:

    Jag tror inte att någon är menad för något, vare sig attleva ensam eller nåt annat. Det krövs väl nån form av religiös tro eller ödestro för attmena det. Tror du det g enerellt att det finns specifika förtsägbara avsikter med varje individs liv?


    Nä, men d känns så ibland bara..
  • Vilsen och rådlös
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-02 14:28:36 följande:
    Nä, men de känns så ibland bara..
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-02 14:28:36 följande:
    Nä, men de känns så ibland bara..
    MinaBernt skrev 2020-02-02 13:42:54 följande:

    För mig tog jakten på ?den rätte? för mycket ork och energi från mig. Jag har nu landat i att jag inte kommer att hitta en man att dela mitt liv med och valde tillslut att skaffa barn på egen hand.

    Jag har många gånger frågat mig själv vad det är för fel på mig. Är jag känslokall, asocial, tråkig, ful, eller bara kräsen? Men jag tror inte att det har med det att göra. Dessutom känner jag en hel del väldigt udda personer som ändå lyckats hitta någon att dela sitt liv med. Dessutom känner jag många superfina personer som lever som singlar.

    Om jag någon gång i framtiden hittar en man så får det vara en bonus.



    Jag har också frågat mig själv alla de där sakerna & tycker att de inte är nåt större fel på mig. Så det är väl bara som du säger, att acceptera läget. 

  • Gizmo

    Frågar mig själv samma sak - vad gör jag för fel? 
    Varit singel i 8 år efter ett 17 år långt förhållande. 
    Är medlem på massor av sidor, men får inte ens till en dejt.
    De flesta vill bara ha sex - sorgligt. 

  • MinaBernt
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-02 14:31:14 följande:

    Jag har också frågat mig själv alla de där sakerna & tycker att de inte är nåt större fel på mig. Så det är väl bara som du säger, att acceptera läget. 


    Det är såklart en stor sorg idet också, att acceptera ensamheten, men också en lättnad.
  • Vilsen och rådlös
    Gizmo skrev 2020-02-02 17:41:34 följande:

    Frågar mig själv samma sak - vad gör jag för fel? 
    Varit singel i 8 år efter ett 17 år långt förhållande. 
    Är medlem på massor av sidor, men får inte ens till en dejt.
    De flesta vill bara ha sex - sorgligt. 


    Jo sorgligt är rätt ord! Att människor blivit så kalla & ytliga. Visst har jag haft en del tillfälliga sexuella relationer & även one night stand, men jag har ju ännu tron på att det där fina, ömma, kärleksfulla & passionerade kärleken skall finnas där ute. Att träffa ngn som ser mig för vem jag är & inte för hur jag ser ut.
  • sextiotalist
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-03 10:09:17 följande:

    Jo sorgligt är rätt ord! Att människor blivit så kalla & ytliga. Visst har jag haft en del tillfälliga sexuella relationer & även one night stand, men jag har ju ännu tron på att det där fina, ömma, kärleksfulla & passionerade kärleken skall finnas där ute. Att träffa ngn som ser mig för vem jag är & inte för hur jag ser ut.


    Men vad är det som gör att du tror att det var bättre förr?

    Det fanns många singlar förr. Både män och kvinnor. Dessutom var mötesplatserna färre.

    På den tiden sökte man via kontaktannonser i tidningar.

    Det var inte helt omöjligt att det var en del äktenskap som var inte känslomässigt byggda utan ett val man gjorde för att få ihop livet.

    Jag har träffat många, födda kring förra sekelskiftet, som levt ensamma hela sitt vuxna liv. Män som kvinnor. Min mormor levde som änka och hade ett nätverk av ensamma kvinnor och genom sitt stora intresse, bridge, så mötte hon även män som levde ensamma.

    Ute på landsbygden så var det inte allt för ovanligt med män som levde ensamma.

    Skillnaden mellan då och nu är att man är mer medvetna om detta och ens värld är större.

    För 100 år sedan visste man knappt vad som hände i grannstaden och för 50 år sedan så visste man inte mycket om andra heller.

    Idag med Internet, så blir det mer synligt. Men det innebär inte att det är nytt
  • Vilsen och rådlös
    sextiotalist skrev 2020-02-03 10:37:41 följande:
    Men vad är det som gör att du tror att det var bättre förr?

    Det fanns många singlar förr. Både män och kvinnor. Dessutom var mötesplatserna färre.

    På den tiden sökte man via kontaktannonser i tidningar.

    Det var inte helt omöjligt att det var en del äktenskap som var inte känslomässigt byggda utan ett val man gjorde för att få ihop livet.

    Jag har träffat många, födda kring förra sekelskiftet, som levt ensamma hela sitt vuxna liv. Män som kvinnor. Min mormor levde som änka och hade ett nätverk av ensamma kvinnor och genom sitt stora intresse, bridge, så mötte hon även män som levde ensamma.

    Ute på landsbygden så var det inte allt för ovanligt med män som levde ensamma.

    Skillnaden mellan då och nu är att man är mer medvetna om detta och ens värld är större.

    För 100 år sedan visste man knappt vad som hände i grannstaden och för 50 år sedan så visste man inte mycket om andra heller.

    Idag med Internet, så blir det mer synligt. Men det innebär inte att det är nytt
    Vet inte om det var bättre förr. Kanske bara de att folk blivit tydligare, som du säger med internet, det har blivit mer synligt & därför de kanske känns mer ytligt. Eller är jag bara en bitter, kärlekstörstande dåre, som vägrar ge upp tron på att bli hopplösförälskad :) 
  • sextiotalist
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-03 10:51:47 följande:

    Vet inte om det var bättre förr. Kanske bara de att folk blivit tydligare, som du säger med internet, det har blivit mer synligt & därför de kanske känns mer ytligt. Eller är jag bara en bitter, kärlekstörstande dåre, som vägrar ge upp tron på att bli hopplösförälskad :) 


    Det sista behöver du inte ge upp. Äh, jag vänder mig emot att man gärna skyller på andra för att det inte blir som man önskar.

    Min bror träffade sin stora kärlek när han var 40
  • Vilsen och rådlös
    sextiotalist skrev 2020-02-03 10:54:59 följande:
    Det sista behöver du inte ge upp. Äh, jag vänder mig emot att man gärna skyller på andra för att det inte blir som man önskar.

    Min bror träffade sin stora kärlek när han var 40
    Klart jag vet att du har rätt, ska såklart inte ge upp! Det kommer när man minst anar d, sägs d ju.
Svar på tråden Är vissa menade att leva ensamna?