Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Är vissa menade att leva ensamna?

Vilsen och rådlös skrev 2020-02-03 10:09:17 följande:

Jo sorgligt är rätt ord! Att människor blivit så kalla & ytliga. Visst har jag haft en del tillfälliga sexuella relationer & även one night stand, men jag har ju ännu tron på att det där fina, ömma, kärleksfulla & passionerade kärleken skall finnas där ute. Att träffa ngn som ser mig för vem jag är & inte för hur jag ser ut.

Men vad är det som gör att du tror att det var bättre förr?

Det fanns många singlar förr. Både män och kvinnor. Dessutom var mötesplatserna färre.

På den tiden sökte man via kontaktannonser i tidningar.

Det var inte helt omöjligt att det var en del äktenskap som var inte känslomässigt byggda utan ett val man gjorde för att få ihop livet.

Jag har träffat många, födda kring förra sekelskiftet, som levt ensamma hela sitt vuxna liv. Män som kvinnor. Min mormor levde som änka och hade ett nätverk av ensamma kvinnor och genom sitt stora intresse, bridge, så mötte hon även män som levde ensamma.

Ute på landsbygden så var det inte allt för ovanligt med män som levde ensamma.

Skillnaden mellan då och nu är att man är mer medvetna om detta och ens värld är större.

För 100 år sedan visste man knappt vad som hände i grannstaden och för 50 år sedan så visste man inte mycket om andra heller.

Idag med Internet, så blir det mer synligt. Men det innebär inte att det är nytt
  • sextiotalist
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-03 10:51:47 följande:

Vet inte om det var bättre förr. Kanske bara de att folk blivit tydligare, som du säger med internet, det har blivit mer synligt & därför de kanske känns mer ytligt. Eller är jag bara en bitter, kärlekstörstande dåre, som vägrar ge upp tron på att bli hopplösförälskad :) 

Det sista behöver du inte ge upp. Äh, jag vänder mig emot att man gärna skyller på andra för att det inte blir som man önskar.

Min bror träffade sin stora kärlek när han var 40
Svar på tråden Är vissa menade att leva ensamna?