• JonasSa

    Tantra, erfarenheter och tips

    Jag har en tid läst på en del om tantra och insett att jag är mycket nyfiken. Har testat att gå på info om samtyckeshjulet och på workshops. Nu är jag fortfarande oerfaren men tänkte se till att jag får mer erfarenhet. Var nyligen på en workshop som verkligen gav mersmak.

    Vad har ni för erfarenheter som jag kan lära mig av och har ni tips på var jag kan hitta bra workshops?

  • Svar på tråden Tantra, erfarenheter och tips
  • Anonym (Stina)

    Tantra kan vara väldigt många olika saker beroende på vad man vill ha ut av det. Personligen tycker jag att Stockholm tantra festival är en bra början för att hitta de delar man vill börja utforska och leka med. Personligen tycker jag att samtyckeshjulet är rätt tramsigt. Självklart skall allt ske under samtycke men att börja fundera över i vilken tårtbit man befinner sig känns helt onödigt att lägga energi på. Finns också en hel del trevligt som händer på skepsudden.

  • JonasSa
    Anonym (Stina) skrev 2020-02-03 06:31:51 följande:

    Tantra kan vara väldigt många olika saker beroende på vad man vill ha ut av det. Personligen tycker jag att Stockholm tantra festival är en bra början för att hitta de delar man vill börja utforska och leka med. Personligen tycker jag att samtyckeshjulet är rätt tramsigt. Självklart skall allt ske under samtycke men att börja fundera över i vilken tårtbit man befinner sig känns helt onödigt att lägga energi på. Finns också en hel del trevligt som händer på skepsudden.


    Samtycke är självklart men som du skriver blir det för mycket tårtbit, jag bara vara utan att tänka.


     


    Ska googla på Skeppsudden, det har jag inte sett något om. TACK

  • Anonym (Stina)
    JonasSa skrev 2020-02-03 18:49:02 följande:

    Samtycke är självklart men som du skriver blir det för mycket tårtbit, jag bara vara utan att tänka.

     

    Ska googla på Skeppsudden, det har jag inte sett något om. TACK


    Har inte stenkoll på vårens kurser och nu är dom som driver Skepsudden utomlands men det dyker säkert upp mer information under våren. De kurser jag känner till är Tantrickink med lite reptema 3-5 april och Embodied sexuality 17-19 april. Kommer själv att vara där på Tantrickink tillsammans med en god vän. Tantrickink är lite speciellt då det ingår en del svart tantra i leken när man blandar Tantra, BDSM och medveten närvaro. Svart tantra är inte alltid välkommen på tantrafestivaler och liknande.
  • JonasSa
    Anonym (Stina) skrev 2020-02-04 17:09:25 följande:
    Har inte stenkoll på vårens kurser och nu är dom som driver Skepsudden utomlands men det dyker säkert upp mer information under våren. De kurser jag känner till är Tantrickink med lite reptema 3-5 april och Embodied sexuality 17-19 april. Kommer själv att vara där på Tantrickink tillsammans med en god vän. Tantrickink är lite speciellt då det ingår en del svart tantra i leken när man blandar Tantra, BDSM och medveten närvaro. Svart tantra är inte alltid välkommen på tantrafestivaler och liknande.

    Tack!


    Jag var och kollade på Skeppsuddens hemsida och det ser ut att vara en miljö där jag gillar. Tyvärr hittade jag ingen info om kurser på sidan, gissar att det är arrangörer som har det på sina respektive sidor.

    Har du fler tips var man hittar dessa kurser får du gärna lägga in här eller skicka PM.

  • Anonym (Stina)
    JonasSa skrev 2020-02-04 19:40:06 följande:

    Tack!

    Jag var och kollade på Skeppsuddens hemsida och det ser ut att vara en miljö där jag gillar. Tyvärr hittade jag ingen info om kurser på sidan, gissar att det är arrangörer som har det på sina respektive sidor.

    Har du fler tips var man hittar dessa kurser får du gärna lägga in här eller skicka PM.


    Skeppsudden är magisk. Bastun är helt fantastisk och omgivningarna skapar perfekta förutsättningar för givande helger.

    Tantrickink kan du hitta mer att information om genom Sofias xtas och den andra kursen leds av Linda "nakna coatchen" Örtengren. Till tantrickink bör man ha en lekkamrat med sig men till Lindas kurs går det bra att komma själv.
  • JonasSa
    Anonym (Stina) skrev 2020-02-04 20:23:16 följande:
    Skeppsudden är magisk. Bastun är helt fantastisk och omgivningarna skapar perfekta förutsättningar för givande helger.

    Tantrickink kan du hitta mer att information om genom Sofias xtas och den andra kursen leds av Linda "nakna coatchen" Örtengren. Till tantrickink bör man ha en lekkamrat med sig men till Lindas kurs går det bra att komma själv.
    Lindas låter mer aktuell för mig, blir nyfiken vilket är en bra reaktion.
  • Anonym (Stina)
    JonasSa skrev 2020-02-04 21:55:57 följande:

    Lindas låter mer aktuell för mig, blir nyfiken vilket är en bra reaktion.


    Svårt att låta bli att älska Linda när man träffat henne. Kan nästan garantera en magisk helg. För min del är BDSM en viktig del av livet så tantrickink ligger mig varmt om hjärtat. En bra session med tantrik spanking kan vara magisk men det kan "vanlig" tantriska sex också vara. Har man en gång börjat att ha sex med närvaro så blir vanlig sex där man ligger och fantiserar eller funderar på vad man skall äta till middag i morgon riktigt trist.
  • Anonym (Örjan)

    Bara att gratulera TS till att ha hittat till Tantra. Kan garantera att det kan bli en härlig resa

    Vill göra klart att Tantra är ett sätt att förhålla sig till livet och långt ifrån bara sexuella aktiviteter.

    För min del halkade jag in på Tantra lite på ett bananskal. Var för 10 år sedan tvungen att göra något radikalt med mitt liv och kom då i kontakt med mindfulness och MBSR som är en blandning av sekulär meditation och enklare Yoga inspirerad av hathayoga.

    Blev frälst i både meditation som ett sätt att träna närvaro och få kontakt med kroppen och mina känslor. Var först mycket skeptisk till Yoga men fastnade för det också och då speciellt Yinyoga. Hade sådan tur att på en yogaklass träffade min nuvarande flickvän som också praktiserade tantra och som jag också var swinger.

    Kan helt klart rekommendera kombinationen Tantra, mindfulness och Yoga då medveten närvaro är en gemensam nämnare. Speciellt tycker jag att en bland de första övningarna som man gör i mindfulness som heter kroppsskanning var fantastiskt nyttig när det gäller att öva upp närvaromuskeln.

    Fördelen med Mindfulness är att man kan öva på egen hand och det finns stora likheter med den vita tantra så erfarenheter från mindfulness och Yoga kan man ha nytta av att ta med sig in i olika former av tantra. För vår del är det i stort sätt någon röd-svart variant av tantra vi praktiserar då vi tycker att den vita delen får vi genom meditation och till viss del genom yoga. Flickvännen praktiserar också en hel del lila tantra men än så länge är det inte min grej men man skall aldrig säga aldrig då tantra och mindfulness är bra på att stimulera nyfikenhet.

    Har för egen del aldrig känt något behov av ett samtyckeshjul. Är man närvarande och under leken och i livet som stort har kärleksfull omtanke, medkännande och självmedkännande som intention så löser det sig av sig självt. Sedan jag började jobba med självacceptans så har alla funderingar på ställa upp för varandra sex och liknande konstigheter helt försvunnit från mitt sätt att tänka men där måste jag tyvärr erkänna att så har inte alltid vart fallet.

  • JonasSa

    Stina och Örjan, tack!


    Jag är medveten om att tantra är mycket mer än sex och det uppskattar jag. Ser fram mot att utforska mig själv och tantra.

  • Anonym (Örjan)
    JonasSa skrev 2020-02-05 19:45:46 följande:

    Stina och Örjan, tack!

    Jag är medveten om att tantra är mycket mer än sex och det uppskattar jag. Ser fram mot att utforska mig själv och tantra.


    Blir säkert en spännande resa. Finns flera som är duktiga i tantra som ger sessioner enskilt eller för par om man har svårt att hitta en workshop som passar. Enskilda sessioner kan ge en annan dimension då det blir mer anpassat till de egna önskemålen. Brukar se tantra lite som att besöka en Panduro butik man plocka de klossar man vill ha och sedan bygger man sin egen variant av dessa. Linda som tidigare nämnts är fantastisk på privata sessioner och hennes utbildningar i dearmorering är otroligt givande. Vill man jobba med sig själv och närvaro är det inte fel att kombinera med mindfulness. En personlig favorit är Anna Wikfalk antingen via fysisk kurs eller via online utbildningar och guidade meditationer. Vill man läsa på egen hand kan jag rekommendera Jon Kobat-Zinn som har både böcker och en massa föreläsningar på Youtube. En annan personlig favorit är Tara Brach hon har också skrivit en del bra böcker och det finns massor med föreläsningar och guider på Youtube. Hennes föreläsningar och böcker runt självacceptans är klassiska och borde vara obligatoriska för alla människor. Tara ligger också bakom en något modifierad variant av R.A.I.N som är ett fantastiskt sätt att finna acceptans för sina egna känslor och reaktioner.

    Anna Wikfalk har en 7 veckors utbildning antingen fysiskt eller online i självmedkänsla som är riktigt bra och baseras förmodligen en hel del på Tara Brachs kurser men går inte lika djup och kräver inte samma investering i tid. Man bör dock ha klart för sig att alla former av arbete med sig själv där man jobbar med medveten närvaro bygger på att lyfta på mattan och bearbeta den skit man noggrant under lång tid har försökt dölja för sig själv. En givande men inte alltid smärtfri process.

    Mitt råd är att ta det rätt lungt i början och tålmodigt känns in sina egna reaktioner. Kanske börja lite försiktigt med Anna Wikfalk och kursen i självmedkänsla eller mindfulness på arbetsplatsen som är en bra början för att få in mera närvaro i livet.

    Skall man ge sig på Tara Brach bör man ha tillgång till en klok och förståndig mentor att ventilera sina reaktioner och funderingar med.
Svar på tråden Tantra, erfarenheter och tips