• JonasSa

Tantra, erfarenheter och tips

Jag har en tid läst på en del om tantra och insett att jag är mycket nyfiken. Har testat att gå på info om samtyckeshjulet och på workshops. Nu är jag fortfarande oerfaren men tänkte se till att jag får mer erfarenhet. Var nyligen på en workshop som verkligen gav mersmak.

Vad har ni för erfarenheter som jag kan lära mig av och har ni tips på var jag kan hitta bra workshops?

• Svar på tråden Tantra, erfarenheter och tips
  • Anonym (Swing for fun)

Kan kanske låta som ett märkligt tips men Darkside har ett par grupper med diskussioner runt tantra och rätt många lägger ut tantraevent i kalendern på DS. För min del så började min tantraresa genom att jag och en bekant var på ett Yogaläger och blev lockade att följa med på en tantrahelg. Hade då en konstig uppfattning om vad tantra var och hade nog en töntstämpel på tantra. Lärde mig snabbt att tantra är så mycket mer än en mesig farbror som visar tantrasex på tv.

Personligen tycker jag att man skall testa så många varianter som möjligt och vara nyfiken. Var själv tills för några år sedan väldigt skeptisk till replekar men blev helt frälst efter en tantrafest där det var en del lek med rep. Idag är rep en viktig del i min tantrautövning och närvaro i stunden är något jag försöker ha både i livet som sådant och i sexlivet.

• Anonym (Swing for fun)
    Anonym (Örjan) skrev 2020-02-06 06:30:41 följande:

Blir säkert en spännande resa. Finns flera som är duktiga i tantra som ger sessioner enskilt eller för par om man har svårt att hitta en workshop som passar. Enskilda sessioner kan ge en annan dimension då det blir mer anpassat till de egna önskemålen. Brukar se tantra lite som att besöka en Panduro butik man plocka de klossar man vill ha och sedan bygger man sin egen variant av dessa. Linda som tidigare nämnts är fantastisk på privata sessioner och hennes utbildningar i dearmorering är otroligt givande. Vill man jobba med sig själv och närvaro är det inte fel att kombinera med mindfulness. En personlig favorit är Anna Wikfalk antingen via fysisk kurs eller via online utbildningar och guidade meditationer. Vill man läsa på egen hand kan jag rekommendera Jon Kobat-Zinn som har både böcker och en massa föreläsningar på Youtube. En annan personlig favorit är Tara Brach hon har också skrivit en del bra böcker och det finns massor med föreläsningar och guider på Youtube. Hennes föreläsningar och böcker runt självacceptans är klassiska och borde vara obligatoriska för alla människor. Tara ligger också bakom en något modifierad variant av R.A.I.N som är ett fantastiskt sätt att finna acceptans för sina egna känslor och reaktioner.

Anna Wikfalk har en 7 veckors utbildning antingen fysiskt eller online i självmedkänsla som är riktigt bra och baseras förmodligen en hel del på Tara Brachs kurser men går inte lika djup och kräver inte samma investering i tid. Man bör dock ha klart för sig att alla former av arbete med sig själv där man jobbar med medveten närvaro bygger på att lyfta på mattan och bearbeta den skit man noggrant under lång tid har försökt dölja för sig själv. En givande men inte alltid smärtfri process.

Mitt råd är att ta det rätt lungt i början och tålmodigt känns in sina egna reaktioner. Kanske börja lite försiktigt med Anna Wikfalk och kursen i självmedkänsla eller mindfulness på arbetsplatsen som är en bra början för att få in mera närvaro i livet.

Skall man ge sig på Tara Brach bör man ha tillgång till en klok och förståndig mentor att ventilera sina reaktioner och funderingar med.

Är också ett stort fan av Tara Brach. Det var var hennes beskrivningar av hur skadligt det är för hjärnan att känna känslor av skuld och skam som fick mig att helt sluta med förnedrande lekar och lekar med skuld och skam i mitt BDSM-utövande.
  • JonasSa

Jag har testat lite tantra nyfiken. Jag yogar redan i dag regelbundet och har mindfullhet i tankarna varför det har varit bra att testa lite tantra.

Det jag uppskattar är närvaron i nuet och den värme som kan ges mellan varandra.  Kommer definitivt att gå på fler träffar då jag är nyfiken och positiv kombinerat med öppenhet.

Jag ska kolla vad Tara Brach  har att ge på nätet även om det är upplevelserna jag vill ha, inte tyngdpunkt på teorin.

Darkside. får jag kolla vad det är även om det känns som det är mörker där, vill åt värme och ljus.

• Anonym (Örjan)
    JonasSa skrev 2020-02-06 17:49:08 följande:

Jag har testat lite tantra nyfiken. Jag yogar redan i dag regelbundet och har mindfullhet i tankarna varför det har varit bra att testa lite tantra.

Det jag uppskattar är närvaron i nuet och den värme som kan ges mellan varandra.  Kommer definitivt att gå på fler träffar då jag är nyfiken och positiv kombinerat med öppenhet.

Jag ska kolla vad Tara Brach  har att ge på nätet även om det är upplevelserna jag vill ha, inte tyngdpunkt på teorin.

Darkside. får jag kolla vad det är även om det känns som det är mörker där, vill åt värme och ljus.

Nu är Tara Brach och hennes ledda meditationer och kloka tankar från många år med meditation och ett Buddistiskt tänk väldigt lite teori utan mer praktiska övningar man kan göra själv för att få en ökande medveten närvaro och också verktyg för att hantera det som är tungt och svårt. Vill man ha in lite mera teori så är Jon Kobat-Zinn att föredra. För min del tycker jag att det är extremt intressant med vad som händer i hjärnan och hur våra rätt primitiva hjärnor leder oss till att söka tillflykt från stress och vår egen dumhet på de mest konstiga sätt utom på det sätt som ger en verklig fristad från våra ur biologisk synvinkel märkliga liv.
  • Anonym ((nyfiken))

Wow, vilken härlig tråd! Många spännande tips! 

Jag har lite blandade erfarenheter, men aldrig funderat mer på tantra men öppnade denna tråd precis rätt dag tror jag.
    Jag har varit på en långhelg med ett gäng tjejkompisar, där vi pratat massor av sex, fått massor av ragg och uppmärksamhet på krogen, tipsat varandra om leksaker och ställningar osv. Jag har varit typ konstant kåt. Äntligen hemma igår gick jag och duschade och kröp ned i sängen med min man och först låg vi bara och kramades och hade så intensiv hudkontakt, andades, några små kyssar, men mest bara hud mot hud en lång stund, innan det utvecklades vidare till oerhört intensivt penetrerande sex. Idag började jag fundera på om jag borde undersöka tantra.

Ska läsa närmare om tipsen på kurser och filmer och böcker och allt ovan. Tipsa gärna vidare! 

• Anonym (Örjan)
    Anonym ((nyfiken)) skrev 2020-02-10 12:30:47 följande:

Wow, vilken härlig tråd! Många spännande tips! 

Jag har lite blandade erfarenheter, men aldrig funderat mer på tantra men öppnade denna tråd precis rätt dag tror jag.

Jag har varit på en långhelg med ett gäng tjejkompisar, där vi pratat massor av sex, fått massor av ragg och uppmärksamhet på krogen, tipsat varandra om leksaker och ställningar osv. Jag har varit typ konstant kåt. Äntligen hemma igår gick jag och duschade och kröp ned i sängen med min man och först låg vi bara och kramades och hade så intensiv hudkontakt, andades, några små kyssar, men mest bara hud mot hud en lång stund, innan det utvecklades vidare till oerhört intensivt penetrerande sex. Idag började jag fundera på om jag borde undersöka tantra.

Ska läsa närmare om tipsen på kurser och filmer och böcker och allt ovan. Tipsa gärna vidare! 

Tipsades tidigare om Darkside som en bra sida att få tips vad som är på gång i kursväg. Ett bra tips. Darkside är långt ifrån bara BDSM. Kan rekommendera en kurs i Stockolm den 19 april som heter röra och beröra - tantramassage. En bra komma igångkurs för par eller goda vänner som vågar röra och beröra.
  • Anonym ((nyfiken))
    Anonym (Örjan) skrev 2020-02-10 13:24:18 följande:
    Tipsades tidigare om Darkside som en bra sida att få tips vad som är på gång i kursväg. Ett bra tips. Darkside är långt ifrån bara BDSM. Kan rekommendera en kurs i Stockolm den 19 april som heter röra och beröra - tantramassage. En bra komma igångkurs för par eller goda vänner som vågar röra och beröra.
    Det var länge sedan jag loggade in på darkside senast - kanske dags då! :) 
  • Anonym (Örjan)
    Anonym ((nyfiken)) skrev 2020-02-10 13:30:23 följande:

Det var länge sedan jag loggade in på darkside senast - kanske dags då! :) 

Glömde det självklara tipset.

www.tantrakurser.nu/ finns tips på många kurser och duktiga lärare för privata sessioner.
  • JonasSa

tt fler gillar denna tråden. Jag tar in vad ni skriver!

Anonym (Örjan) skrev 2020-02-10 13:24:18 följande:
    Synd inte rätt vän finns, hade kanske varit en bra början att gå den kursen.
  • Anonym (Örjan)
    JonasSa skrev 2020-02-10 21:54:57 följande:

tt fler gillar denna tråden. Jag tar in vad ni skriver!

Synd inte rätt vän finns, hade kanske varit en bra början att gå den kursen.

Det gör ju det hela lite svårare. De flesta kurserna och workshoparna är för par eller goda vänner som kan och vill röra och beröra. Helt annat för kvinnor som har en hel del retreats för att hitta sin inre Kali och liknande. Det finns kurser och workshops öppna även för singelkillar men den kvoten blir oftast rätt snabbt fylld.

Alternativet är att få coachning av en bra lärare One in one. Man skall dock inte förvänta sig att det kommer att ske med en kvinna i sexiga kläder och någon happy ending. Vill ändå slå ett slag för tantrisk massage och dearmorering. Är man lite mera vågad kan jag rekommendera en behandling med sondering.
  • JonasSa
    Anonym (Örjan) skrev 2020-02-11 06:10:07 följande:
    Det gör ju det hela lite svårare. De flesta kurserna och workshoparna är för par eller goda vänner som kan och vill röra och beröra. Helt annat för kvinnor som har en hel del retreats för att hitta sin inre Kali och liknande. Det finns kurser och workshops öppna även för singelkillar men den kvoten blir oftast rätt snabbt fylld.

Alternativet är att få coachning av en bra lärare One in one. Man skall dock inte förvänta sig att det kommer att ske med en kvinna i sexiga kläder och någon happy ending. Vill ändå slå ett slag för tantrisk massage och dearmorering. Är man lite mera vågad kan jag rekommendera en behandling med sondering.
    Vad är behandling med sondering?
  • JonasSa
    Anonym (Örjan) skrev 2020-02-11 06:10:07 följande:

• Anonym (Stina)
    JonasSa skrev 2020-02-11 22:00:32 följande:

Förmodar att Örjan tänker på sounding som är en metod att genom metal eller gumistavar i urinröret släppa på spänningar i det manliga könsorganen. En del av en komplett Lingam-massage vid dearmorering av kvinnliga kön gör man detta med fingrarna. Brukar kalla det för att leta risgryn då spänningar från livet i stort och dålig sex i synnerhet känns som risgryn i de genitala områdena som man bör jobba bort för att öppna upp för att kunna njuta ordentligt. Jag använder även sonder i urinröret ibland vid CBT men det är en annan historia och lite annat syfte.

Många män har dock en rätt spänd relation till sitt kön och tror att det är betydligt ömtåligare än vad det är och har svårt att tänka sig denna form av behandling som faktiskt kan ge ökad sexuell njutning och också vara till nytta vid erektionsproblem specielt om man haft prostataproblem.
  • JonasSa
    Anonym (Stina) skrev 2020-02-12 05:04:37 följande:
    Förmodar att Örjan tänker på sounding som är en metod att genom metal eller gumistavar i urinröret släppa på spänningar i det manliga könsorganen. En del av en komplett Lingam-massage vid dearmorering av kvinnliga kön gör man detta med fingrarna. Brukar kalla det för att leta risgryn då spänningar från livet i stort och dålig sex i synnerhet känns som risgryn i de genitala områdena som man bör jobba bort för att öppna upp för att kunna njuta ordentligt. Jag använder även sonder i urinröret ibland vid CBT men det är en annan historia och lite annat syfte.

Många män har dock en rätt spänd relation till sitt kön och tror att det är betydligt ömtåligare än vad det är och har svårt att tänka sig denna form av behandling som faktiskt kan ge ökad sexuell njutning och också vara till nytta vid erektionsproblem specielt om man haft prostataproblem.
    Låter inte som något lockande även om jag är öppen för att få det bättre.Tyst
  • Anonym (tantramassör)

Hej, 

Jag är utbildat tantra massör från Indien och erbjuder massage till kvinnor. 
    Om ngn är intresserad kan skicka meddelande här. Jag finns i Västmandlands. 
    Välkommen. 

Svar på tråden Tantra, erfarenheter och tips