• Connu

    Värt skaffa bil? För dyrt?

    Nu är det så att jag överväger att skaffa en bil eftersom jag vill ha friheten att kunna åka när jag vill till vänner eller familj som bor i andra städer.

    Men är det egentligen för dyrt?

    Lite bakgrund:

    Jag är 26 år, bor i Göteborg, arbetar som mjukvaru konsult genom mitt eget företag. Fakturerar mellan 70-90 tkr i månaden till företaget. Ger mig själv en lön på 43.5 tkr vilket blir 31.5tkr netto efter skatt. Totala kostnaderna i företaget är ca 60 tkr/månad. Har därmed 10-30 tkr som ligger över i företaget per månad. Räknar med att nästa år kunna fakturera ännu mer.

    The Plan:

    Överväger en Tesla model S eller model 3, leasing. Detta eftersom jag då endast behöver betala förmånsvärdet vilket ligger på ca 4tkr/månad privat och resten av kostnaden hamnar på företaget. Tack vare att det är leasing så får jag även dra av 50% av momsen samt räkna det som en utgift utan att bilen, om jag hade köpt den, räknas som en tillgång i företaget.

    The economy:

    Tesla Model S, totalt 7.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar på 4.8 tkr privat och 2.7 tkr på företaget.

    Tesla Model 3, totalt 5.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar 4.2tkr/månad och 1.3tkr/månad på företaget.

    Saken är att staten ger en miljöbonus för elbilar på 60tkr efter 6månader, vilket när det är leasing på 3 år blir 2tkr "rabbat"/månad rfter månad 6. Dvs kostnaden blir 2tkr mindre.

    Därmed blir "slut kostnaden" för bilen:

    Tesla Model S, 5.5tkr varav 4.8tkr privat

    Tesla Model 3, 3.5tkr, varav 4.2tkr privat (skillnaden hamnar i företaget)

    Så, är det värt det tycker ni?

    I nulägget har jag 15tkr som jag går plus utöver hyra, mat, etc och om jag skaffar bil blir de 10 tkr kvar. Kostnaden procentuellt blir 15% av min nettolön.

    Är friheten att kunna ta mig var jag vill, när jag vill, värt kostnaden??

    Tack för att ni orkat läsain Wall text, ser fram emot era åsikter.

  • Svar på tråden Värt skaffa bil? För dyrt?
  • Anonym (Brum)

    Hur långt är leasingkontraktet på bilen?

    Kan du betala avgiften om du blir sjuk en längre tid?

  • Studentpappa

    Inte kan väl en tesla vara så billig att leasa? Eller tillkommer drift, däck etc?

    Jag har en passat gte 2020 som förmånsbil TCO (total cost of ownership) 6680:-/mån. Kollegan som skulle ha model 3 performance fick ett TCO över 8000:-.

    Om det är värt det vet ju bara du, jag skulle aldrig vara utan bil frivilligt. Men det finns ju många bilar som är billigare än en Tesla.


    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

    TCO är ju något du i ditt fall ska betala genom företaget, det är vad leasingfirman vill ha för att tillhandahålla bilen till dig eller en anställd.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (M)

    Men skaffa en billig bil först och se om du tycker att det är värt det.

  • Anonym (Skrutt)

    Det där kan nog bara du svara på. Men jag skulle absolut fundera på om det absolut måste vara en Tesla du ska ha, eller om du ska skaffa en annan elbil. Har en bekant som i rollen som revisor inom kvalitet för fordonsbrancshen har tillgång till en massa information om just kvalitet, och enligt honom så finns det inget bilmärke som har i närheten lika mycket problem med sin kvalitet som Tessla, och inget annat märke som återkallar sina bilar så mycket som just Tessla gör. De flesta som äger en bil i den prisklassen skulle inte acceptera att de hade så mycket fel och brister, eller att bilen återkallades så ofta, men Tessla ägarna är ett undantag. De som är insatta förundrar sig tydligen över hur Tessla-ägarna accepterar så mycket, men troligtvis är det just för att många som köper dessa gör det då de ser Tessla som en image-grej och då spelar det inte så stor roll att det är en massa problem med dom. Men vad vet jag?

    Hade jag varit du hade jag snarare funderat på mina behov av bil. Är det bara när du åker för att hälsa på folk som du behöver bilen? För i så fall gör du kanske både dig själv, din ekonomi, firmans ekonomi och framförallt miljön en stor tjänst att inte köpa en bil, utan att hyra när du har behov? Så frågan är, vilket är viktigast, varför vill du helst ha en Tessla, för din image eller miljön, och hur mycket nytta av den har du?

  • Connu

    Angående TCO så är det en "förhöjd första hyra" på 20%, ca 110 tkr. Dock så räknade jag bort den.

    Anledningen för just Tesla är för att jag är teknik fixerad och gillar själva Tesla bilen. Den är även Elbil vilket är ???? elbil har även generellt lägre försäkring, endast 360kr i fordonskatt, högre restvärde och kostar en bråkdel att tanka jämfört med bensin.

    Så, min fråga är:

    Tycker ni att 15% av er nettolön, eller ca 1/3del av er "fria" lön är värt att ha en bil?

    Känner själv att jag är begränsad av att ta mig runt, de flesta av mina vänner och familj bor 1-2h ifrån Göteborg.

  • Anonym (Skrutt)
    Connu skrev 2020-02-02 21:29:40 följande:

    Angående TCO så är det en "förhöjd första hyra" på 20%, ca 110 tkr. Dock så räknade jag bort den.

    Anledningen för just Tesla är för att jag är teknik fixerad och gillar själva Tesla bilen. Den är även Elbil vilket är ???? elbil har även generellt lägre försäkring, endast 360kr i fordonskatt, högre restvärde och kostar en bråkdel att tanka jämfört med bensin.

    Så, min fråga är:

    Tycker ni att 15% av er nettolön, eller ca 1/3del av er "fria" lön är värt att ha en bil?

    Känner själv att jag är begränsad av att ta mig runt, de flesta av mina vänner och familj bor 1-2h ifrån Göteborg.


    Även som teknikfixerad så anser jag personligen att kvalitet är viktigt, så jag skulle inte skaffat oavsett den image den ger. Innan jag visste hur deras kvalitet var hade jag absolut sagt ja, men inte nu. Betalar för övrigt idag ca 11% av min nettolön för den bil jag har, och den är inte någon särskilt speciell sådan. Den lever upp till mina krav på miljöbil, bland annat, och den är inte någon standardbil, och jag behöver verkligen en bil för att få vardagen att gå ihop, så därför är det ok för mig.
  • Tow2Mater
    Connu skrev 2020-02-02 21:43:08 följande:

    Nej.

    Den är menad att vara som privatbil.


    Då kan du ju inte lägga kostnader for den på företaget.
Svar på tråden Värt skaffa bil? För dyrt?