• Connu

Värt skaffa bil? För dyrt?

Nu är det så att jag överväger att skaffa en bil eftersom jag vill ha friheten att kunna åka när jag vill till vänner eller familj som bor i andra städer.

Men är det egentligen för dyrt?

Lite bakgrund:

Jag är 26 år, bor i Göteborg, arbetar som mjukvaru konsult genom mitt eget företag. Fakturerar mellan 70-90 tkr i månaden till företaget. Ger mig själv en lön på 43.5 tkr vilket blir 31.5tkr netto efter skatt. Totala kostnaderna i företaget är ca 60 tkr/månad. Har därmed 10-30 tkr som ligger över i företaget per månad. Räknar med att nästa år kunna fakturera ännu mer.

The Plan:

Överväger en Tesla model S eller model 3, leasing. Detta eftersom jag då endast behöver betala förmånsvärdet vilket ligger på ca 4tkr/månad privat och resten av kostnaden hamnar på företaget. Tack vare att det är leasing så får jag även dra av 50% av momsen samt räkna det som en utgift utan att bilen, om jag hade köpt den, räknas som en tillgång i företaget.

The economy:

Tesla Model S, totalt 7.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar på 4.8 tkr privat och 2.7 tkr på företaget.

Tesla Model 3, totalt 5.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar 4.2tkr/månad och 1.3tkr/månad på företaget.

Saken är att staten ger en miljöbonus för elbilar på 60tkr efter 6månader, vilket när det är leasing på 3 år blir 2tkr "rabbat"/månad rfter månad 6. Dvs kostnaden blir 2tkr mindre.

Därmed blir "slut kostnaden" för bilen:

Tesla Model S, 5.5tkr varav 4.8tkr privat

Tesla Model 3, 3.5tkr, varav 4.2tkr privat (skillnaden hamnar i företaget)

Så, är det värt det tycker ni?

I nulägget har jag 15tkr som jag går plus utöver hyra, mat, etc och om jag skaffar bil blir de 10 tkr kvar. Kostnaden procentuellt blir 15% av min nettolön.

Är friheten att kunna ta mig var jag vill, när jag vill, värt kostnaden??

Tack för att ni orkat läsain Wall text, ser fram emot era åsikter.

• Svar på tråden Värt skaffa bil? För dyrt?
  • Connu
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 21:53:34 följande: