• Connu

Värt skaffa bil? För dyrt?

Nu är det så att jag överväger att skaffa en bil eftersom jag vill ha friheten att kunna åka när jag vill till vänner eller familj som bor i andra städer.

Men är det egentligen för dyrt?

Lite bakgrund:

Jag är 26 år, bor i Göteborg, arbetar som mjukvaru konsult genom mitt eget företag. Fakturerar mellan 70-90 tkr i månaden till företaget. Ger mig själv en lön på 43.5 tkr vilket blir 31.5tkr netto efter skatt. Totala kostnaderna i företaget är ca 60 tkr/månad. Har därmed 10-30 tkr som ligger över i företaget per månad. Räknar med att nästa år kunna fakturera ännu mer.

The Plan:

Överväger en Tesla model S eller model 3, leasing. Detta eftersom jag då endast behöver betala förmånsvärdet vilket ligger på ca 4tkr/månad privat och resten av kostnaden hamnar på företaget. Tack vare att det är leasing så får jag även dra av 50% av momsen samt räkna det som en utgift utan att bilen, om jag hade köpt den, räknas som en tillgång i företaget.

The economy:

Tesla Model S, totalt 7.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar på 4.8 tkr privat och 2.7 tkr på företaget.

Tesla Model 3, totalt 5.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar 4.2tkr/månad och 1.3tkr/månad på företaget.

Saken är att staten ger en miljöbonus för elbilar på 60tkr efter 6månader, vilket när det är leasing på 3 år blir 2tkr "rabbat"/månad rfter månad 6. Dvs kostnaden blir 2tkr mindre.

Därmed blir "slut kostnaden" för bilen:

Tesla Model S, 5.5tkr varav 4.8tkr privat

Tesla Model 3, 3.5tkr, varav 4.2tkr privat (skillnaden hamnar i företaget)

Så, är det värt det tycker ni?

I nulägget har jag 15tkr som jag går plus utöver hyra, mat, etc och om jag skaffar bil blir de 10 tkr kvar. Kostnaden procentuellt blir 15% av min nettolön.

Är friheten att kunna ta mig var jag vill, när jag vill, värt kostnaden??

Tack för att ni orkat läsain Wall text, ser fram emot era åsikter.

• Svar på tråden Värt skaffa bil? För dyrt?
  • Connu
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 21:53:34 följande:

Då kan du ju inte lägga kostnader for den på företaget.

Vad jag förstår så finns det inget krav på att en Personalbil har något krav på att åka tjänste mil?

Och ja, "kostnaderna" som tankning o sånt betalar jag själv.

Tänker du på Tjänstebil kanske? Den har ett krav på det.

Finns 2 olika "bilförmåner" vad jag förstår?: Tjänstebil och Personalbil
  • nernu

Tesla nej tack. Kör på något mer stabilt i så fall. Om det inte bara är till för skryt förstås.

Räkna lite på hur mycket du vill köra egentligen. Kan vara lika smidigt och billigare att hyra bil när du behöver det.

• Kjell2
    Connu skrev 2020-02-02 20:09:05 följande:

Nu är det så att jag överväger att skaffa en bil eftersom jag vill ha friheten att kunna åka när jag vill till vänner eller familj som bor i andra städer.

Men är det egentligen för dyrt?

Lite bakgrund:

Jag är 26 år, bor i Göteborg, arbetar som mjukvaru konsult genom mitt eget företag. Fakturerar mellan 70-90 tkr i månaden till företaget. Ger mig själv en lön på 43.5 tkr vilket blir 31.5tkr netto efter skatt. Totala kostnaderna i företaget är ca 60 tkr/månad. Har därmed 10-30 tkr som ligger över i företaget per månad. Räknar med att nästa år kunna fakturera ännu mer.

The Plan:

Överväger en Tesla model S eller model 3, leasing. Detta eftersom jag då endast behöver betala förmånsvärdet vilket ligger på ca 4tkr/månad privat och resten av kostnaden hamnar på företaget. Tack vare att det är leasing så får jag även dra av 50% av momsen samt räkna det som en utgift utan att bilen, om jag hade köpt den, räknas som en tillgång i företaget.

The economy:

Tesla Model S, totalt 7.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar på 4.8 tkr privat och 2.7 tkr på företaget.

Tesla Model 3, totalt 5.5 tkr/månad. Varav kostnaden hamnar 4.2tkr/månad och 1.3tkr/månad på företaget.

Saken är att staten ger en miljöbonus för elbilar på 60tkr efter 6månader, vilket när det är leasing på 3 år blir 2tkr "rabbat"/månad rfter månad 6. Dvs kostnaden blir 2tkr mindre.

Därmed blir "slut kostnaden" för bilen:

Tesla Model S, 5.5tkr varav 4.8tkr privat

Tesla Model 3, 3.5tkr, varav 4.2tkr privat (skillnaden hamnar i företaget)

Så, är det värt det tycker ni?

I nulägget har jag 15tkr som jag går plus utöver hyra, mat, etc och om jag skaffar bil blir de 10 tkr kvar. Kostnaden procentuellt blir 15% av min nettolön.

Är friheten att kunna ta mig var jag vill, när jag vill, värt kostnaden??

Tack för att ni orkat läsain Wall text, ser fram emot era åsikter.

Om kostnaden för bil är värt den ökade möjligheten att resa kan bara du avgöra. Jämför tex med taxi och tågkostnader.

En sak att kolla upp är hur länge du är bunden av ett leasingavtal och om det blir några resekostnader vid avslut.
  • Occam
    Connu skrev 2020-02-02 22:05:36 följande:

Vad jag förstår så finns det inget krav på att en Personalbil har något krav på att åka tjänste mil?

Och ja, "kostnaderna" som tankning o sånt betalar jag själv.

Tänker du på Tjänstebil kanske? Den har ett krav på det.

Finns 2 olika "bilförmåner" vad jag förstår?: Tjänstebil och Personalbil

Förutsättningen för att lyfta momsen är samma.
  • Anonym (myself)

Just för Tesla - har du undersökt möjligheter och kostnader för att tanka den när du åker till dina kompisar/släktingar i andra städer? Servicen på bilen (ingår den i leasing?) Däck. Hur många gånger ska du åka nånstans per år - rent praktiskt, hur mycket ska du nyttja bilen?

• Connu

Närmsta hyrbil ställe ligger en bra bit från mig, samt då förlorar jag en vit av friheten att bara kunna gå utanför min lägenhet o åka när jag vill :/

• snedtak
    Connu skrev 2020-02-02 21:43:08 följande:
    Nej.

Den är menad att vara som privatbil.
    Som flera sagt får du bara dra av momsen om du använder bilen minst 100 mil om året i verksamheten.

"Har du hyrt bilen får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. En förutsättning för avdrag vid hyra av personbil är att bilen körs mer än 100 milper år i en verksamhet som du ska betala moms för eller som gör att du har rätt till återbetalning."

https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/bilarochmoms.4.58d555751259e4d6616800010628.html
  • Studentpappa
    snedtak skrev 2020-02-03 22:02:53 följande:

Som flera sagt får du bara dra av momsen om du använder bilen minst 100 mil om året i verksamheten.

"Har du hyrt bilen får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. En förutsättning för avdrag vid hyra av personbil är att bilen körs mer än 100 milper år i en verksamhet som du ska betala moms för eller som gör att du har rätt till återbetalning."

skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/bilarochmoms.4.58d555751259e4d6616800010628.html

Hur svårt är det att fixa 100 mil i tjänsten i praktiken? Det är ju ett ickeproblem, däremot förstår jag inte riktigt varför ens förstabil ska kosta 700 tkr när man inte ens vet om man behöver en bil.

Köp en billig bil och ha i ett år eller två först sen vet du om den kommer användas.
    Ride it like you stole it
  • Fredde1981

Är du säker på att du räknat rätt?

I snitt kostar vår blandade bilpark företaget runt 12000kr per bil och anställd.

Leasingen är helt fristående och påverkar inte förmånsvärdet.

Försäkring ingår det i leasing?

Skatt 300kr?

Drift (däck, torkarblad etc.)

Förmånsvärde 4800kr (tesla S)

På förmånsvärdet måste företaget betala arbetsgivaravgifter + 31%

Du får skatta för drygt 50000tkr i lön och betala arbetsgivaravgifter för samma = 65500 i lönekostnad + kostnaderna för bilen.

Jag kan ha tänkt fel så här tidigt på morgonen men det kan vara värt att räkna om.

• Connu

Försäkringen ingår ej i leasingen men kostar 400kr/månad.

Trafikskatt är 360kr/år (Elbil har lågt).

Efteraom jag kommer göra Netto Löne avdrag så blir det inga extra skatter förutom det som jag får när jag ger mig lön.

Tänkte köpa vinterdäck själv, så bdrlrs förmånsvärdet inte och jag går det billigare än att köpa de genom Tesla (5tkr jämfört med 25 tkr).

I nulägget överväger jag mest Tesla Model 3, månadskostnaden för företaget hamnar då på 4tkr och min privata kostnad på ca 5tkr inklusive Parkeringsplats.

Men känner också att de är rätt dyrt.

Dock kan jag arbeta över några timmar i månaden för att kompensera, om jag vill.

Jag uppskattar era råd och tips, speciellt angående 100mil i tjänsten (jag hade missat den). Ska grumla vidare o se vad det blir, tanken är att det blir i somras isåfall.

Tackar!

• Anonym (12345)

Hur ser din boendesituation ut?

• Lönnsirap

Personligen är jag högst tveksam till att som första bil, som du inte ens vet om du behöver ska vara en sån statussymbol.

Eftersom bilen faktiskt är för privat bruk, köp något mer modest. Väldigt mycket roligare att byta upp sig om ett par år än att se en dyr bil förfalla!

• Anonym (ralle)

Vet att tråden är ett år gammal, men hur blev det? Kör du något i företaget? isåfall hade det varit perfekt med leasing på företaget för att ha den som förmånsbil. Ladda den hemma med privata medel för att sedan plocka ut 9,50kr/mil skattefritt från företaget på alla mil du kör i tjänst. Kostnaden för dig privat är ju endast ca 3kr/mil.

Svar på tråden Värt skaffa bil? För dyrt?