• aleahsss

    14 år, rädd för att ha blivit gravid!

    Hej! Jag är 14 år och har världens finaste kille som är 15 år. Jag förlorade nyligen min oskuld med honom för ca 2 veckor sedan och hade ingen kondom! Det var inte länge alls och jag är ganska säker på att han inte kom i mig men är fortfarande jätteorolig. Kan man bli gravid ändå? Vågar verkligen inte säga till pappa eller gå till en ungdomsmottagning.

    Ska såklart tänka på att ha skydd framöver men är bara nojig av mig...

  • Svar på tråden 14 år, rädd för att ha blivit gravid!
  • nnnnnnnn

    Ja, du kan ha blivit gravid. Det finns test att köpa eller skicka efter om du inte vågar gå till ungdomsmottagningen.

    Men du bör gå till ungdomsmottagningen, varför vågar du inte det? De har tystnadplikt och om någon undrar varför du ska dit så kan du alltid säga tex "behöver skaffa värktabletter" så lovar jag att de inte frågar mer. Annars kan du lägga till "för mensvärk alltså" om de fortsätter att fråga.
    När du är på ungd.mott. kan du alltid passa på att skaffa p-stav eller p-piller, så har du skydd. Men kolla om du är gravid först! Innan du börjar med p-medel.

  • aleahsss

    Verkligen? Blir bara väldigt orolig för vill inte gå igenom någon abort och vill inte att mina föräldrar ska bli sura. Trodde chansen var väldigt liten om det var så kort och att han inte ens kom.... ????????

  • nnnnnnnn
    aleahsss skrev 2020-02-02 23:34:44 följande:
    Verkligen? Blir bara väldigt orolig för vill inte gå igenom någon abort och vill inte att mina föräldrar ska bli sura. Trodde chansen var väldigt liten om det var så kort och att han inte ens kom.... ????????
    Chansen/risken finns i och med att det kan finnas spermier i försatsen dvs det som kommer ut när killen börjar få stånd.
    Så hade han stånd så finns risken att du blivit gravid.

    Dina föräldrar behöver aldrig veta något om vad som händer på ungdomsmottagningen tex att du tar grav.test och skaffar skydd som kondomer eller andra preventivmedel.
    Även om du skulle vara gravid och väljer abort så kommer inte dina föräldrar att informeras om du inte själv berättar för dem.

    Så kontakta ungdomsmottagningen och gå dit så fort som möjligt.
  • zqw123

    Avbrutet samlag är ju en risk, då ska det till att man har en himla koll på ägglossning osv och även då är det osäkert.

    Jag förstår att det känns jobbigt att gå till ungdomsmottagningen, det tyckte jag också när jag var i din ålder. Men tycker verkligen att du ska göra det, de hjälper dig med graviditetstest, preventivmedel m.m. Jag hoppas att du tar mod till dig och går dit.

    Och vad fint att du har en så fin relation med pojkvännen. :) Tror du kan skulle kunna följa med som stöd?

  • Liv00

    Du *klara* dig nog denna gång ifrån en graviditet, men till nästa gång skydda er! För att gå igenom en abort är inget kul eller coolt. Så var försiktiga och skydda er, prata med din mamma om du kan eller en vän som kan gå med dig till ungdomsmottagningen och kolla alternativ som funkar för dig med preventivmedel.

  • Jemp

    Dina föräldrar behöver öht inte veta att du är på ungdomsmottagningen.

    Gå dit och be om graviditetstest om ett par veckor, eller köp på apoteket. Hellre vara på den säkra sidan.

    Och skaffa kondomer.

  • Vevoz
    aleahsss skrev 2020-02-03 16:46:01 följande:

    Min mens hade precis slutat


    Då är det väldigt låg risk för graviditet som tur är, avvakta tills nästa beräknade mens. Ta ett gravtest o köp kondomer
  • Grubblaren7
    aleahsss skrev 2020-02-02 23:14:44 följande:

    Hej! Jag är 14 år och har världens finaste kille som är 15 år. Jag förlorade nyligen min oskuld med honom för ca 2 veckor sedan och hade ingen kondom! Det var inte länge alls och jag är ganska säker på att han inte kom i mig men är fortfarande jätteorolig. Kan man bli gravid ändå? Vågar verkligen inte säga till pappa eller gå till en ungdomsmottagning.

    Ska såklart tänka på att ha skydd framöver men är bara nojig av mig...


    Det finns en risk att du har blivit det, men den är väldigt liten. Förstår ändå att du är nojig. Jag var i samma situation som du i höstas (frånsett att jag är 24 och låg på fyllan under min tågluff) och köpte därför ett graviditetstest där man tidigt efter samlaget kan se om är gravid. 

    Sköt om dig!
  • aleahsss

    Tack för all svar. Vet nu i efterhand att det var jättedumt att inte ha skydd och ska ta med min kompis som vet och gå till ungdomsmottagning om min mens inte kommer.

Svar på tråden 14 år, rädd för att ha blivit gravid!