• Agnlovis92

    Han går och lägger sig samtidigt som sitt barn

    Jag har träffat en kille i ca fem månader. Vi har varsitt barn på varsitt håll. Barnen har väldigt roligt med varandra och de vill gärna att vi ses allihopa. Men jag känner att min och killens syn på uppfostran är skilda på många sätt. Vi är helt överens om att vi ska ge våra barn mycket trygghet och kärlek. De veckor vi inte har våra barn (varannan vecka) träffas vi nästan varje dag och oftast sover vi tillsammans. Förut hade vi byte olika dagar med våra barn och ex. Men nu har vi samma dag.

    Nu till mina största funderingar som gör att jag börjat undra om det här verkligen är rätt. Killens barn är delaktig i nästan alla beslut som skall fattas. Allt ifrån vardag till semester. Det är en demokratisk syn, men jag känner att vissa beslut måste barn få bli befriade till att ta. Exempelvis: Ska vi ta spårvagn eller ska vi gå till fots? Vill hans barn att jag och min son ska hälsa på, får hans barn oftast alltid bestämma själv. En gång pratade han om att han ville raka av sitt skägg men att hans barn inte ville det (Därför har han det kvar) Dessutom går killen och barnet alltid och lägger sig tillsammans kl 20.30 (Barnet fyller 8 i år) De sover i samma säng. Tidigare när mitt barn var hos sin pappa innebar det att jag kände mig tvungen att åka hem från killen tidigt eftersom jag snabbt förstod deras rutiner. Jag åkte hem tidigt för de båda skulle lägga sig och sova samma tid. Jag har aldrig hört om någon som inte tar egentid på kvällarna efter sitt barn somnat. De veckorna vi sover ihop går vi aldrig och lägger oss så tidigt. 

    Skulle vilja veta vad ni spontant känner när ni läser. Jag känner att jag börjat bli så pass less på relationen varannan vecka att jag knappt vet om jag vill att vi alla fyra ska ses för att det tar mycket energi från mig. Och jag tänker....Är det här bara början? Detta är inget jag tagit upp alls. Vi har inte uttalat ett förhållande mellan oss även om vi har ett gemensamt liv (vv)  (PS, han förutsätter i sina frågor att min son är med och bestämmer precis lika mycket som hans barn) Jag menar, vi träffas ju inte huvudsakligen för barnens skull...

    Kanske finns det någon som känner igen sig, eller har något bra att säga om situationen. Om det är så, då skulle jag vara tacksam om ni vill berätta hur ni ser på saken :) 

  • Svar på tråden Han går och lägger sig samtidigt som sitt barn
  • Fjäril kär

    Känns som att han vill ta igen förlorad tid med sitt barn på sina veckor och faktiskt vill ligga och mysa på kvällarna tills båda somnar. Samt att hans dåliga samvete kickar in när något ska bestämmas och barnet får vara med.

    Du bör nog vara ärlig med det du ser och berätta att du är bekymrad och undrar hur en relation ska se ut om han gör så här.

  • Anonym (W)

    Det kommer inte gå i längden. Lika bra att hoppa av redan nu.

  • Anonym (......)

    Vilken fin pappa tänker jag spontant! Av allt elände barn råkar ut för i sina föräldrars händer känns ändå sånt här trevligt att läsa.

    Sen kan man ju förstå att det kanske inte alltid är optimalt.....

  • Zarch

    Att det inte pirrar till hos dig kan jag ha full förståelse för.

    Många finner säkert det där lite gulligt men personligen så undviker jag helst umgänge med personer vars barn är diktatorer som ständigt ska styra luftrummet. Sedan så tror jag att barn på samma sätt som hundar blir trygga av att ha en ledare som fattar beslut och pekar med hela handen, iallafall ibland. Att ett barn ska bestämma varenda fotsteg som omgivningen ska ta låter inte vidare sunt, måste dessutom vara utmattande för barnet kan jag spontant känns. Vilket sabla trams!

    Finns inte så mycket du kan göra annat än att snacka med honom och ta allt därifrån. Är han inte vidare villig på förändring så är det bara för dig att lämna skutan och träffa någon som passar dig och ditt barns livspussel bättre.

  • Zarch
    Anonym (......) skrev 2020-02-03 07:48:41 följande:

    Vilken fin pappa tänker jag spontant! Av allt elände barn råkar ut för i sina föräldrars händer känns ändå sånt här trevligt att läsa.

    Sen kan man ju förstå att det kanske inte alltid är optimalt.....


    Må så vara att han är en fin pappa (smaken är som baken) men han är en rätt kass partner och det är väl det TS får gå på.
  • Siden

    Googla begreppen Mini-wife och Disneyland dad. Du kommer att få stora problem med den här pappan.

  • Anonym (Hold my beer)

    Å ena sidan hakar du upp dig på småsaker (vem bryr sig om ungen får välja mellan spårvagn eller promenad??), å andra sidan så ska barn inte ha för stort inflytande. Killen klarar uppenbarligen inte av att ta vuxenansvaret och ta besluten. Jag tror han fastnat i fällan av "daddy fun times", dvs att hos pappa ska det inte vara några konflikter, barnet får styra och ställa en massa, och det där kommer bli ett rent h-vete när hon blir större!

    Run Forrest, run!

  • korngryn

    Han kanske är kvällstrött helt enkelt?

    Det finns väl massor av folk som inte tar egentid när barnen har somnat! Det är ju ett vanligt råd till föräldrar, att man ska passa på att sova när barnet sover. Det är väl inte ovanligt att barnen somnar senare än föräldern också, och då är det väl bra att föregå med gott exempel och sova själv så barnet lär sig att det är det man gör på natten.

    Jag skulle inte påpeka detta för honom, ni har varit ihop fem ynka månader, respektera deras rutiner.

  • Agnlovis92
    Anonym (......) skrev 2020-02-03 07:48:41 följande:

    Vilken fin pappa tänker jag spontant! Av allt elände barn råkar ut för i sina föräldrars händer känns ändå sånt här trevligt att läsa.

    Sen kan man ju förstå att det kanske inte alltid är optimalt.....


    Fin tanke. Jag tänker också som så, att jag är glad och tacksam över att han prioriterar sitt barn framför allt annat. Min egen pappa svek mig ofta och gav mig inte den trygghet som jag hade behövt. Tack så mycket för ditt svar.
Svar på tråden Han går och lägger sig samtidigt som sitt barn