• Loris

    Möjligt att ta ut examen med för många Hp?

    Hej

    Jag har läst ett program på universitetet motsvarande 180hp men valde att inte läsa en av kurserna. Jag har högskolepoäng från fristående kurser sedan tidigare, men ingen av de kurserna motsvarar den kurs jag inte läste på 7,5 Hp, de är större.

    Är det någon som vet ifall det är möjligt Att ta ut en kandidatexamen med kurser motsvarande exempelvis 187,5 hp?

  • Svar på tråden Möjligt att ta ut examen med för många Hp?
  • nnnnnnnn

    För mycket poäng brukar inte orsaka problem!
    Problem med att få ut examen brukar i så fall bero på:

    1) för lite poäng
    eller
    2) poäng som inte kan/får räknas in i utbildningen = personen har för lite poäng utan att veta om det

  • Elle N

    Om jag inte missminner mig så: så länge du har 90 HP i ett huvudämne och 60 HP i ett annat, och 30 poäng i vad som helst så kan du ta ut en examen. Om kursen du skippade var på något annat än grundnivå måste du dock fylld ut för den med någon annan kurs på rätt nivå, och i rätt ämne.

  • 34meee
    Elle N skrev 2020-02-03 01:40:48 följande:

    Om jag inte missminner mig så: så länge du har 90 HP i ett huvudämne och 60 HP i ett annat, och 30 poäng i vad som helst så kan du ta ut en examen. Om kursen du skippade var på något annat än grundnivå måste du dock fylld ut för den med någon annan kurs på rätt nivå, och i rätt ämne.


    Men man måste väl ha gjort examensarbete?
  • Elle N
    34meee skrev 2020-02-03 02:00:19 följande:

    Men man måste väl ha gjort examensarbete?


    Ja, alltså, det måste vara 90 och 60 hp i följd. Alltså t.ex. spanska 1-90 och franska 1-60. Jag har nog aldrig hört talas om en 61-90-kurs där 15 hp Inte var C-uppsats eller motsvarande. Däremot kan olika universitet och högskolor ha olika kursupplägg för vad som ingår i spanska 1-30 och 31-60 t.ex... vissa har C-uppsats och vissa b-uppsats, vissa inget av det.

    Jag skulle säga att du har rätt, att det måste vara ett examensarbete för att du ska kunna ta ut examen, för mig har det bara varit så självklart då det ingår i terminskursen liksom.

    Samma sak på nästa nivå... då ska du ha tagit ytterligare ett antal poäng, på avancerad nivå, inkl ha skrivit en magisteruppsats.
  • Kjell2
    Loris skrev 2020-02-02 23:21:54 följande:

    Hej

    Jag har läst ett program på universitetet motsvarande 180hp men valde att inte läsa en av kurserna. Jag har högskolepoäng från fristående kurser sedan tidigare, men ingen av de kurserna motsvarar den kurs jag inte läste på 7,5 Hp, de är större.

    Är det någon som vet ifall det är möjligt Att ta ut en kandidatexamen med kurser motsvarande exempelvis 187,5 hp?


    Kolla med en studievägledare eller motsvarande
  • Loris

    Jag tänkte besöka studievägledare under veckan men ville göra lite efterforskning först :)

    Ja examensarbete är klart och jag har behörighetsgivande kurser och tillräckligt med poäng i ämnet för att ta ut examen, det var just poängen som felade, att det inte är exakt 180hp utan mer :)

    Tack för alla svar! ??

  • Kjell2
    Loris skrev 2020-02-02 23:21:54 följande:

    Hej

    Jag har läst ett program på universitetet motsvarande 180hp men valde att inte läsa en av kurserna. Jag har högskolepoäng från fristående kurser sedan tidigare, men ingen av de kurserna motsvarar den kurs jag inte läste på 7,5 Hp, de är större.

    Är det någon som vet ifall det är möjligt Att ta ut en kandidatexamen med kurser motsvarande exempelvis 187,5 hp?


    Hänger på om kursen du inte har läst kan ersättas av kurserna du har läst tidigare enligt examenskraven.
Svar på tråden Möjligt att ta ut examen med för många Hp?