• Myskorven

    Plötslig infertilitet - dåliga spermier

    Hej alla!

    Undrar om någon har någon input i vår situation. Ska försöka fatta mig kort.

    Jag och min man har två barn sedan tidigare. Båda kom till väldigt enkelt, på första försöket kan man säga. Vi bestämde oss för att börja försöka med en trea för lite mer än ett år sedan. Blev återigen gravida direkt men slutade i missfall. Därefter har vi inte blivit gravida och bestämde oss för att göra en fertilitetsutredning privat. Trodde väl egentligen inte de skulle hitta något men oj vad vi hade fel!

    När resultatet av min mans spermieprov kom tillbaka visade det på väldigt få spermier, ca 3 miljoner, och dålig kvalitet. Min man lämnade två prover och båda med samma resultat.

    Läkaren som gjorde utredningen sa att hon inte kunde förklara hur det var möjligt. Frågade om droger, skador osv men ingenting sånt finns liksom här. Inget är annorlunda sedan våra tidigare barn. Min man klassas ju då som infertil och hur vi har kunnat få två barn enkelt menade hon var oförklarligt. Hon bemötte typ min man som något slags medicinskt mysterium.

    Först tänkte vi att det kanske var något tillfälligt men eftersom vi inte blivit gravida så bör det ju ligga något i det. Han ska nu utredas vidare och vi har försökt läsa på så gott vi kan.

    Söker nog egentligen liknande erfarenheter? Någon som varit med om detta och hur har det i så fall gått för er?

  • Svar på tråden Plötslig infertilitet - dåliga spermier
  • Koncentration
    Myskorven skrev 2020-02-03 08:00:34 följande:

    Hej alla!

    Undrar om någon har någon input i vår situation. Ska försöka fatta mig kort.

    Jag och min man har två barn sedan tidigare. Båda kom till väldigt enkelt, på första försöket kan man säga. Vi bestämde oss för att börja försöka med en trea för lite mer än ett år sedan. Blev återigen gravida direkt men slutade i missfall. Därefter har vi inte blivit gravida och bestämde oss för att göra en fertilitetsutredning privat. Trodde väl egentligen inte de skulle hitta något men oj vad vi hade fel!

    När resultatet av min mans spermieprov kom tillbaka visade det på väldigt få spermier, ca 3 miljoner, och dålig kvalitet. Min man lämnade två prover och båda med samma resultat.

    Läkaren som gjorde utredningen sa att hon inte kunde förklara hur det var möjligt. Frågade om droger, skador osv men ingenting sånt finns liksom här. Inget är annorlunda sedan våra tidigare barn. Min man klassas ju då som infertil och hur vi har kunnat få två barn enkelt menade hon var oförklarligt. Hon bemötte typ min man som något slags medicinskt mysterium.

    Först tänkte vi att det kanske var något tillfälligt men eftersom vi inte blivit gravida så bör det ju ligga något i det. Han ska nu utredas vidare och vi har försökt läsa på så gott vi kan.

    Söker nog egentligen liknande erfarenheter? Någon som varit med om detta och hur har det i så fall gått för er?


    Ålder på mannen?

    Hur ofta har ni myskväll med alkohol? Äter ni hälsosamt eller blir det mycket socker och alkohol då och då?

    Brukar han tobak eller narktoika?

    Vad gör han på dagarna? Mycket stress och mycket stilla sittande. Ingen träning?

    Har han mått psykiskt och fysiskt bra på senaste tiden elelr haft en period där han inte alls mått bra?


  • Myskorven
    Koncentration skrev 2020-02-03 08:17:08 följande:

    Ålder på mannen?

    Hur ofta har ni myskväll med alkohol? Äter ni hälsosamt eller blir det mycket socker och alkohol då och då?

    Brukar han tobak eller narktoika?

    Vad gör han på dagarna? Mycket stress och mycket stilla sittande. Ingen träning?

    Har han mått psykiskt och fysiskt bra på senaste tiden elelr haft en period där han inte alls mått bra?


    Han är 35...

    Nej alltså, vi dricker typ aldrig alkohol. Röker och snusar inte. Har inte haft något dåligt mående.

    Träning är absolut mindre än tidigare pga småbarn och så men inte något extremt. På läkaren lät det typ som att det möjligtvis skulle vara om man åt snabbmat varje dag och satt helt still och så är det verkligen inte. Möjligtvis socker...men borde det i sig kunna påverka så mycket?
  • Vivala

    Vad jobbar din man med? Kör han väldigt mycket bil?

    Hört att man kan få dålig sperma av sätesvärmare. Pungen är ju utanför kroppen för att hålla en viss temperatur.

  • Myskorven
    Vivala skrev 2020-02-03 08:46:59 följande:

    Vad jobbar din man med? Kör han väldigt mycket bil?

    Hört att man kan få dålig sperma av sätesvärmare. Pungen är ju utanför kroppen för att hålla en viss temperatur.


    Nej inte det heller. Har helt vanligt kontorsjobb, samma jobb som tidigare. Och kör typ aldrig bil...inte heller bastu, cykling eller så
  • Seven Costanza

    Jag har läst att spermierna kan bli bättre efter några månader med viss kosttillskott. Tror det var zink, magnesium och något mer - sök på trådar om det här på familjeliv och googla. Många skriver att deras män har fått stor skillnad på spermatest efter ca tre månader. Sa inte läkaren något om vad din man kan prova för att förbättra?

  • Anonym (anonym)
    Myskorven skrev 2020-02-03 08:00:34 följande:

    Hej alla!

    Undrar om någon har någon input i vår situation. Ska försöka fatta mig kort.

    Jag och min man har två barn sedan tidigare. Båda kom till väldigt enkelt, på första försöket kan man säga. Vi bestämde oss för att börja försöka med en trea för lite mer än ett år sedan. Blev återigen gravida direkt men slutade i missfall. Därefter har vi inte blivit gravida och bestämde oss för att göra en fertilitetsutredning privat. Trodde väl egentligen inte de skulle hitta något men oj vad vi hade fel!

    När resultatet av min mans spermieprov kom tillbaka visade det på väldigt få spermier, ca 3 miljoner, och dålig kvalitet. Min man lämnade två prover och båda med samma resultat.

    Läkaren som gjorde utredningen sa att hon inte kunde förklara hur det var möjligt. Frågade om droger, skador osv men ingenting sånt finns liksom här. Inget är annorlunda sedan våra tidigare barn. Min man klassas ju då som infertil och hur vi har kunnat få två barn enkelt menade hon var oförklarligt. Hon bemötte typ min man som något slags medicinskt mysterium.

    Först tänkte vi att det kanske var något tillfälligt men eftersom vi inte blivit gravida så bör det ju ligga något i det. Han ska nu utredas vidare och vi har försökt läsa på så gott vi kan.

    Söker nog egentligen liknande erfarenheter? Någon som varit med om detta och hur har det i så fall gått för er?


    Jag har läst om en studie där männen fick ökade antalet spermier där männen fick ta BÅDE Folsyra 5mg och Zink 66mg dagligen i 3 månader. I jämförelsegrupperna fick de ta endast den ena sorten och där sågs inga förbättringar, så måste vara båda sorter samtidigt.

    Folsyra 5mg är receptbelagt i Sverige, så prata med läkare om recept på det. Alternativt att man köper receptfria Folsyra 500mg och tar 10 tabletter per dag av det. Zink 66mg finns att köpa i hälsokostbutiker och liknande.

    Kan också vara bra att dra ner på sockret.

    Lycka till !
  • SvenOlsson

    Trist att ni fick det beskedet. Min första spontana tanke, som inte tagits upp så mycket i tråden innan, är om mannen ofta utsätter pungen för våt värme? Saker som att ta varma bad, bada bastu, och vara ovanligt varmt klädd (ex. långkalsonger) kan alla drastiskt påverka spermiekvaliten. Jag donerar till en del och har tagit det säkra före det osäkra, jag duschar inte ens i värme över 30 grader. Värme är ju så skadligt för spermier att vi måste ha pungen på utsidan av kroppen för att överhuvudtaget vara fertila. Kan samtidigt inflika ifall någon inte visste att det tar cirka 70 dagar att skapa en spermie, så de eventuella positiva livaförändringar en man gör märks först ett par månader efteråt

  • Anonym (anonym)

    Obs ! Ska vara Folsyra 5mg och Zink 66mg !

    Folsyra 500mikrogram (förkortas bakvänt u och rättvänt g) finns på Apoteket, behövs 10tabl 500mikrogram för att komma upp i 5miligram.

    Folsyra 1mg och 5mg är receptbelagt i Sverige.

  • Anonym (El)

    Hej!

    Min man har ungefär samma problem och då sa vår läkare att det kan vara så att man har en infektion i kroppen därför är det väldigt missvisande när man gör om provet efter bara några veckor. Han menar på att man ska ha månader i mellan för att få ett rättvist resultat men så funkar inte svenska vården.

    Nu har min man både lite och dåliga spermier då vi starta utredningen 16. Blev gravida naturligt och nu när vi skulle testa syskon så var resultatet lika dåligt. Men vi bli gravida ändå igen. Som vår gyn sa det behövs bara en bra spermie för att bli ett barn. Man kan ju altid testa insemination innan Ivf... var i Sverige bor du?

  • Myskorven
    Anonym (El) skrev 2020-02-03 13:07:31 följande:

    Hej!

    Min man har ungefär samma problem och då sa vår läkare att det kan vara så att man har en infektion i kroppen därför är det väldigt missvisande när man gör om provet efter bara några veckor. Han menar på att man ska ha månader i mellan för att få ett rättvist resultat men så funkar inte svenska vården.

    Nu har min man både lite och dåliga spermier då vi starta utredningen 16. Blev gravida naturligt och nu när vi skulle testa syskon så var resultatet lika dåligt. Men vi bli gravida ändå igen. Som vår gyn sa det behövs bara en bra spermie för att bli ett barn. Man kan ju altid testa insemination innan Ivf... var i Sverige bor du?


    Vad konstigt. Samma för oss då kanske? Proverna togs bara med några veckors mellanrum så vi har också tänkt att det kanske rättar till sig men samtidigt händer ingenting på graviditetsfronten och då tänker man ju att det måste ligga något i det...
  • Anonym (Spermier)

    Jag orkar inte gå igenom hela tråden än. Om någon kan berätta för mig vad man kan göra för att kunna producera spermier, vad kan man göra då?

    Vad för typ av mat skall man äta m.m?

Svar på tråden Plötslig infertilitet - dåliga spermier