• Anonym (Undrar)

Kan man få cravings även om man inte är gravid?

Ni vet såna riktiga gravidcravings när man känner ett extremt sug efter något och bara måste ha det, kan man få såna även om man inte är gravid? Vad beror det på isåfall?

• Svar på tråden Kan man få cravings även om man inte är gravid?
  • Anonym (Oppi)

Kroppen och huvudet spelar en gärna spratt om man verkligen vill tro att man är gravid. Tycker man ser trådar varje dag med folk som frågar om ömmande bröst och stickningar i livmodern typ tre dagar efter äl betyder att de kanske är gravida.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Oppi) skrev 2020-02-03 11:22:05 följande:

Kroppen och huvudet spelar en gärna spratt om man verkligen vill tro att man är gravid. Tycker man ser trådar varje dag med folk som frågar om ömmande bröst och stickningar i livmodern typ tre dagar efter äl betyder att de kanske är gravida.

Har inte gått och tänkt på att jag vill vara gravid, men tanken slog mig nu när jag börjat få cravings.
  • klyban

Ja, det kan man, då kroppen känner vad den vill ha ibland och saknas.
    Samma som mat kan känns för salt, eller att man är sugen på mer salt i maten.(fast man har samma nivå var gång)

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Undrar)
    klyban skrev 2020-02-03 11:24:52 följande:

Ja, det kan man, då kroppen känner vad den vill ha ibland och saknas.

Samma som mat kan känns för salt, eller att man är sugen på mer salt i maten.(fast man har samma nivå var gång)

Du är väl kille?
  • Anonym (Anonym)

Självklart kan man det, bara att när man är gravid kallas det cravings, annars säger man att man är extremt sugen på något, det är samma sak.

• brallison

Självklart. Jag har aldrig haft några cravings när jag var gravid, däremot kan jag ha de ibland i "vanliga" livet. Kroppen vet vad som saknas och kräver det (du vet väl att man vill äta särskilda saker under gravidideten just för att nåt saknas).

• klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-03 11:25:26 följande:
    Du är väl kille?

Ja, det jag lyfter är nått som alla har.
    Sen säger jag inte att det är så just i ditt fall.

För mig är cravings att man är alldeles för sugen på nått, utan förstå varför.
    Och salt är ett bra exempel för många.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (ja)

Ja om tex man har brist på något eller ett psykologiskt beroende. Men tror inte det kallas cravings då. 

• Anonym (S)

Ja, det är inget konstigt att vara väldigt sugen/crava något.

• SilverEmma

Jag har skitdåligt järnvärde, får injektioner ungefär vartannat år. Jag vet att det börjar bli dåligt igen när jag blir sugen på isbitar. När det är som värst äter jag runt 3 flak isbitar om dagen. När jag väl fått järn i kroppen igen försvinner suget. 

• Anonym (Undrar)
    SilverEmma skrev 2020-02-05 09:58:29 följande:

Jag har skitdåligt järnvärde, får injektioner ungefär vartannat år. Jag vet att det börjar bli dåligt igen när jag blir sugen på isbitar. När det är som värst äter jag runt 3 flak isbitar om dagen. När jag väl fått järn i kroppen igen försvinner suget. 

Innehåller is järn?
  • SilverEmma
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-05 09:59:29 följande:
    Innehåller is järn?
    Nej. Men om man har järnbrist (eller annan näringsbrist) kan man drabbas av pica, vilket är ett behov av att äta "ovanliga" saker man normalt inte äter. Det är inte helt klart varför det uppstår men just is är väldigt vanligt att få craving efter vid just järnbrist. Det kan vara att många med järnbrist upplever muntorrhet, smärta i tungan och har svårt att svälja och just is lindrar symptomen. En annan teori är att man ofta är tröttare vid järnbrist och genom att tugga is så stimulerar det blodcirkulationen i hjärnan vilket ökar syreflödet och man blir piggare. Ganska intressant faktiskt! =) 
  • Anonym (Undrar)
    SilverEmma skrev 2020-02-07 07:10:58 följande:

Nej. Men om man har järnbrist (eller annan näringsbrist) kan man drabbas av pica, vilket är ett behov av att äta "ovanliga" saker man normalt inte äter. Det är inte helt klart varför det uppstår men just is är väldigt vanligt att få craving efter vid just järnbrist. Det kan vara att många med järnbrist upplever muntorrhet, smärta i tungan och har svårt att svälja och just is lindrar symptomen. En annan teori är att man ofta är tröttare vid järnbrist och genom att tugga is så stimulerar det blodcirkulationen i hjärnan vilket ökar syreflödet och man blir piggare. Ganska intressant faktiskt! =) 

Intressant, jag var faktiskt sugen på is ett tag men visste inte varför. Det var förmodligen järnbrist jag hade också då
Svar på tråden Kan man få cravings även om man inte är gravid?