• Mon 3 Feb 2020 11:59
    2553 visningar
    9 svar
    9
    2553

    Tyngdtäcke, för & nackdelar?

    Är sugen på att prova tyngdtäcke av ngt slag, då jag sover oroligt & har mkt ångest. Men tycker de är rätt dyrt att köpa ett för att sen kanske inse att de inte var ens grej.

    Va tycker ni som provat? Vilket sorts täcke har ni provat?

  • Svar på tråden Tyngdtäcke, för & nackdelar?
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Mon 3 Feb 2020 12:03
    #1
    +1

    Du kan ju tillverka ett själv! Satsa på 10 % av din egen kroppsvikt, gå till järnvaruhandeln och köp metallbrickor som motsvarar den delen. Köp Ikeas billigaste täcke 39:- och sy fast brickorna med jämna mellanrum.

    Observera att du inte kan tvätta täcket men använd påslakan så blir det ju bra ändå.

  • Anonym (K)
    Mon 3 Feb 2020 12:06
    #2

    Jag har inte provat själv men köpte till mina barn där den ena har svårt att komma till ro och somna och den andra sover oroligt nästan hela natten. De har bara haft sina täcken några dagar och tycker att de är sköna men tyvärr har vi inte märkt någon större skillnad med sömnen. Men det kanske har gått för kort tid, jag vet inte. Vi har iaf köpt så man får testa i 30 dagar och om man inte är nöjd får man lämna tillbaka och får pengarna tillbaka. Det kanske skulle vara något för dig?

  • Mon 3 Feb 2020 12:08
    #3
    Anonym (K) skrev 2020-02-03 12:06:36 följande:

    Jag har inte provat själv men köpte till mina barn där den ena har svårt att komma till ro och somna och den andra sover oroligt nästan hela natten. De har bara haft sina täcken några dagar och tycker att de är sköna men tyvärr har vi inte märkt någon större skillnad med sömnen. Men det kanske har gått för kort tid, jag vet inte. Vi har iaf köpt så man får testa i 30 dagar och om man inte är nöjd får man lämna tillbaka och får pengarna tillbaka. Det kanske skulle vara något för dig?


    Men det låter ju toppen bra! Vart har du köpt dem?
  • Anonym (K)
    Mon 3 Feb 2020 12:24
    #4
    Vilsen och rådlös skrev 2020-02-03 12:08:24 följande:

    Men det låter ju toppen bra! Vart har du köpt dem?


    Vi har köpt från Nap Lab. thenaplab.se/
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Mon 3 Feb 2020 12:28
    #5

    Som en parentes i ämnet kan tilläggas att på Jysk får du inte lämna tillbaka kudde eller täcke så snart du har öppnat förpackningen! De räknar det som hygienartiklar och säger sig inte kunna sälja varan sedan, oavsett om du inte ens tagit ut den ur förpackningen alltså utan endast öppnat för att känna på det. Detta informerar de inte kunder om vid köp heller förresten!

    Jag undrar vad Nap Lab gör av de provsovda täckena senare. Kemtvätt kanske?

  • Anonym (K)
    Mon 3 Feb 2020 12:43
    #6
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-02-03 12:28:39 följande:

    Som en parentes i ämnet kan tilläggas att på Jysk får du inte lämna tillbaka kudde eller täcke så snart du har öppnat förpackningen! De räknar det som hygienartiklar och säger sig inte kunna sälja varan sedan, oavsett om du inte ens tagit ut den ur förpackningen alltså utan endast öppnat för att känna på det. Detta informerar de inte kunder om vid köp heller förresten!

    Jag undrar vad Nap Lab gör av de provsovda täckena senare. Kemtvätt kanske?


    Kopierat från frågor och svar på hemsidan:

    SÄLJER NI BEGAGNADE TÄCKEN?

    Nej. När ni beställer från oss får ni alltid ett oanvänt och helt nytt täcke. De returer som kommer till oss ger vi bort till behövande eller säljer via andra kanaler.
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Mon 3 Feb 2020 12:44
    #7
    Anonym (K) skrev 2020-02-03 12:43:10 följande:
    Kopierat från frågor och svar på hemsidan:

    SÄLJER NI BEGAGNADE TÄCKEN?

    Nej. När ni beställer från oss får ni alltid ett oanvänt och helt nytt täcke. De returer som kommer till oss ger vi bort till behövande eller säljer via andra kanaler.
    Tackar :)
  • Mon 3 Feb 2020 15:28
    #8
    +1

    Det är väl personligt hur det funkar med tyngdtäcken, men för mig:

    Fördelar: somnar mycket snabbare (10 minuter ist för 2-2,5 timmar).
    Nackdelar: inihelvete för varmt! (som i: det är runt 0 ute just nu på natten, jag sover under 2 påslakan med fönstret öppet)


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mon 3 Feb 2020 15:34
    #9
    Anonym (K) skrev 2020-02-03 12:24:05 följande:
    Vi har köpt från Nap Lab. thenaplab.se/
    Jag beställde faktiskt just ett täcke, tack för tipset!
Svar på tråden Tyngdtäcke, för & nackdelar?