• Meoow

    Fått felaktig swish

    Har tagit emot en Swish från okänd, som sms:at och vill att jag ska swisha tillbaka pengarna (100kr). Är det helt säkert för mig att bara swisha tillbaka eller hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Fått felaktig swish
  • Anna60

    Borde vara tryggt. Du lämnar ju enbart ut ditt mobilnummer - inte något kontonummer.

  • Stumpan83

    Du kan ju alltid kolla i swishappen (inte på bankens hemsida) om du fått en swish med rätt summa och nummer. Sedan swishar du tillbaka.

    Har själv råkat swisha fel och det är rätt så irriterande när personen inte svarar eller swishar tillbaka direkt. Dessutom är det olagligt att behålla pengar som någon råkat överföra/swisha fel.

    För att undvika bedragare gäller det att du verkligen kontrollerar vad det står att du legitimerar dig för med ditt BankID.

  • cosinus
    Stumpan83 skrev 2020-02-06 12:33:12 följande:

    Du kan ju alltid kolla i swishappen (inte på bankens hemsida) om du fått en swish med rätt summa och nummer. Sedan swishar du tillbaka.

    Har själv råkat swisha fel och det är rätt så irriterande när personen inte svarar eller swishar tillbaka direkt. Dessutom är det olagligt att behålla pengar som någon råkat överföra/swisha fel.

    För att undvika bedragare gäller det att du verkligen kontrollerar vad det står att du legitimerar dig för med ditt BankID.


    Precis så, det är inte farligt att använda vare sig bankID eller swish men man ska kolla vad man legitimerar sig mot.

    Har också swishat fel, en struntsumma så jag orkade inte ens be om pengarna tillbaka, men den tjejen ringde upp och frågade varför jag skickat henne 30 kr märkta P06 och då förklarade jag att jag handlat fika i en kiosk på en fotbollsmatch men skrivit fel och så skickade hon tillbaka pengarna.
Svar på tråden Fått felaktig swish