• Kristina004

    Får jag skriva sonen hos sin farmor?? Min dotter börjar 6-års i hösten. Skolan där vi bor vill vi INTE h

    Min son börjar 6-års nästa år. Skolan där vi bor vill vi INTE ha.

    Farmor bor i området där han går på Förskolan nu och där vill vi ha skolan också.

    Det är ca 8km från oss. Jag och min man är inte gifta, så tänkte vi då att han och mina barn kan vara förbokförda hos sin farmor för att få plats i den önskade skolan?

    Det är även närmare där vi jobbar

  • Svar på tråden Får jag skriva sonen hos sin farmor?? Min dotter börjar 6-års i hösten. Skolan där vi bor vill vi INTE h
  • Barbro45
    Kristina004 skrev 2020-02-03 16:57:56 följande:

    Min son börjar 6-års nästa år. Skolan där vi bor vill vi INTE ha.

    Farmor bor i området där han går på Förskolan nu och där vill vi ha skolan också.

    Det är ca 8km från oss. Jag och min man är inte gifta, så tänkte vi då att han och mina barn kan vara förbokförda hos sin farmor för att få plats i den önskade skolan?

    Det är även närmare där vi jobbar


    Är det in9m samma kommun? I så fall är det ju bara att använda sig av det fria skolvalet. Är det i en annan kommun så kan det också var möjligheter att få plats där. Om du och din man är gifta är inte relevant, allt handlar om barnets bästa. Och nej, man får inte folkbokföra sig själv eller sitt barn på falsk adress.
    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-grundskola#h-Valavgrundskola
  • Drottningen1970
    Långbenopluto skrev 2020-02-03 17:01:01 följande:

    Nej, ni kan inte folkbokföra barnet på annan adress än er, det kommer soc reagera på isåfall.


    Varför skulle soc reagera att pappa och barn är folkbokförda på en viss adress och hur skulle de ens få veta det?

    TS i praktiken går det alldeles utmärkt att göra så, gjorde det själv i två år i väntan på bostad på skolorten. Däremot så ska man enligt lag vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila, men vem skulle kolla liksom. Ingen. Kan vara knepigt att upprätta lögnen gentemot skolan över tid dock. När kompisar ska hem och leka etc. Men det funkar under en övergångstid.
  • S23
    Drottningen1970 skrev 2020-02-03 17:35:37 följande:

    Varför skulle soc reagera att pappa och barn är folkbokförda på en viss adress och hur skulle de ens få veta det?

    TS i praktiken går det alldeles utmärkt att göra så, gjorde det själv i två år i väntan på bostad på skolorten. Däremot så ska man enligt lag vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila, men vem skulle kolla liksom. Ingen. Kan vara knepigt att upprätta lögnen gentemot skolan över tid dock. När kompisar ska hem och leka etc. Men det funkar under en övergångstid.


    Rimligtvis räcker det ju att de är skrivna där när barnen skall börja skolan? Sedan har de ju sin plats och antar att man inte blir av med den för att man råkar flytta 8 km inom samma kommun?
  • Liberté

    Ifall det fria skolvalet inte fungerar så borde ni chansa. Att sätta barnet i en dålig skola är att potentiellt handikappa denna för resten av livet.

    Sverige 2020 är "ta vad du kan när du kan" och du ska inte skämmas för att spela med samma regler som alla andra gör.

  • Orkide

    Vet flera som gör så så varför inte säger jag. Hade jag haft den möjligheten så hade jag också gjort det. Mina får tyvärr gå i en skitskola tills vi hittat en bättre ort att köpa bostad i.

  • Kristina004

    Ja det är samma kommun. Vi bor i vårberg (Stockholm kommun -säkert ni förstår varför vill jag intemin son här i skolan) och vill ha skolan i Hägersten eller Älvsjö.

    Försöker byta lägenhet tills han börjar, men i värsta fall chansar vi folkbokförda pappa och båda barnen hos farmor.

  • Barbro45

    Jag förstår att ni vill försäkra er om att ert barn får plats i en bra skola. Formellt får man inte skriva sig på annan adress än där man faktiskt bor. Men, om ni inte med hjälp av att någon av er skriver sig på annan adress tar emot bostadsbidrag eller försörjningsstöd, ser jag inga moraliska hinder. Då ni dessutom planerar flytt så finns det ju bra argument att placera sonen där så att han inte behöver byta skola sedan. Men börja med att kolla upp möjligheten att han får plats där ändå.


    Kristina004 skrev 2020-02-03 20:10:47 följande:

    Ja det är samma kommun. Vi bor i vårberg (Stockholm kommun -säkert ni förstår varför vill jag intemin son här i skolan) och vill ha skolan i Hägersten eller Älvsjö.

    Försöker byta lägenhet tills han börjar, men i värsta fall chansar vi folkbokförda pappa och båda barnen hos farmor.


Svar på tråden Får jag skriva sonen hos sin farmor?? Min dotter börjar 6-års i hösten. Skolan där vi bor vill vi INTE h