Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Underliv som luktar starkt

Har under en lång tid haft problem med att mitt underliv luktar så pass starkt att det går genom kläderna, vilket såklart är jobbigt.
    När jag var hos gyn frågade jag om bakteriell vaginos, vilket jag inte hade. Jag har inte heller någon könssjukdom. 

Oftast luktar det som mest på morgonen och då kan flytningarna vara ganska rikliga samt ha en starkt gul färg. Men även under dagen kan det lukta. Ofta blir det värre samma dag/dagen efter att jag har haft sex, men det är ju inte så konstigt. 

Jag tvättar enbart med vatten och jag försöker att lufta regelbundet. Använder ibland Lactal balans som hjälper för stunden men i längden blir det ju tyvärr ganska dyrt. 

Någon som har/haft haft samma problem? Vad kan man göra?

• Svar på tråden Underliv som luktar starkt
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-03 18:09:20 följande:

Det är fullständigt normalt att ha stark lukt på sina flytningar och inget du kan göra mycket åt, annat än att byta trosor varje dag. Och tvätta inte sönder vaginan! Den ska man däremot INTE tvätta varje dag, även om det är med vatten, det torkar ut slemhinnorna.

Jag byter trosor varje dag. Duschar gör jag också varje dag och då tvättar jag utan att "spola" med vatten rakt på, tar oftast vatten i handen och tvättar utvändigt eller hur man ska förklara, just för jag vet om att det kan torka ut annars.
    Anonym (mumin) skrev 2020-02-03 18:43:45 följande:

Jag skulle säga att det inte är normalt att lukta igenom kläderna om man sköter om sin hygien. Tog de tester på bakteriell vaginos?

Anonym (o) skrev 2020-02-03 19:13:44 följande:

Om du inte tvättar dig så luktar du såklart. Tvätta med mild två varannan / var tredje dag. Att man inte ska tvätta varje dag med tvål betyder inte att man ska strunta i att rengöra öht.

Jag skulle säga att jag sköter min hygien, byter som sagt underkläder varje dag och tvättar av "lätt" när jag duschar. När jag var hos gyn var det två läkare som undersökte mig (av andra orsaker). Osäker på om de testade för BV men de topsade och tog andra prover. De sa bara att det inte var BV och att det inte luktade konstigt på något sätt.
    Anonym (Eller så..) skrev 2020-02-03 19:36:00 följande:

Du kanske har en ph obalans och inte BV? Har du tvättat mycket och använt tvål så kan det ha skapat obalans. Har du provat Lactal som finns på apotek?

https://www.apotea.se/lactal-balans-vagitorium-7-st

Som jag skrev i använder jag Lactal balans. Använder bara intimtvål när jag ska raka mig (ca varannan, var tredje dag) och då är jag noga att inte tvätta invändigt.
    Anonym (...) skrev 2020-02-03 19:42:49 följande:

Jag luktar också starkt ibland, genom kläderna. Inte äckligt som bakteriell vaginos (som jag inte har), bara starkt. Läkarna vet så jäkla lite om alla tillstånd kroppen kan ha. Man kan ha problem det inte studerats på än.

Anonym (Samma problem) skrev 2020-02-03 19:45:16 följande:
    Instämmer helt där! Jag har haft problem länge men läkarna säger bara att det är bv och ger behandling efter behandling som inte hjälper.
    Precis! Jag har haft BV för länge sen, och minns att det var en annan, mer äcklig lukt då jämfört med nu. Det är inte alltid mina flytningar är gulaktiga heller, det kommer lite i perioder. Nu när jag tänker efter blir det ofta värre om jag sitter framför datorn en hel dag. Det blir liksom mer instängt då.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-03 20:56:25 följande:
    Fast vatten är vatten, oavsett om du skvätter den över musen, spolar rakt på med duschen eller använder handen till att tvätta bort allt grums.
    Men det är ju inte så att jag tvättar frenetiskt varje dag, bara tvättar av lite lätt. Upplever att det blir ännu värre om jag inte gör det, vilket inte är så konstigt eftersom man även svettas mer eller mindre mellan benen när man ex. tränar.
    Anonym (D) skrev 2020-02-03 20:57:43 följande:
    Har du testat att inte raka dig under en längre period?
    Längre och längre period vet jag inte, men jag har testat nån dag längre. Trivs inte orakad, det kliar/sticks och det är något jag känner att jag inte vill sluta med :/
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:08:38 följande:
    Kanske dags att spola "rakt på" då och se om det gör någon skillnad. Jag duschar rakt upp i skrevet vid dusch, vid långa toabesöket och tvättar rejält med blött papper när jag kissat. Luktar inget i princip. Varför tvättar du bara utanpå med handen om du har massor med flytningar och lukt? Sköljer du inte ens med duschen mellan benen när det luktar illa?
    Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:09:35 följande:
    Tror du tvättar för lite.
    Tvättar för lite gör jag nog inte. Att tvätta inne i underlivet ska man inte göra, då kan det bli värre eftersom det torkar ut och förstår pH-balansen, har jag fått lära mig iaf. Jag tvättar inre- och yttre blygdläppar med vatten och då känns det mycket fräschare nån timme.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (o) skrev 2020-02-03 21:59:13 följande:
    Du ska inte tvätta inne i slidan. Men utanför slidan, inre blygdläppar och alla veck utanpå behöver rengöras med mild tvål. 

Jag tvättar inre och yttre blygdläppar, allt som finns på utsidan. Det jag menar när jag inte tvättar frenetiskt är just att jag inte spolar inuti och har tvål, för det har jag lärt mig att man inte ska göra då det kan bli värre. När jag tvättar med vatten blaskar jag bara inte utan jag använder mig av handen just för att komma åt alla yttre ställen såklart. Har jag haft sex utan kondom är jag såklart ännu mer noggrann och tvättar i flera omgångar.

Jag har verkligen svårt att tro att jag tvättar för lite :/

Anonym (AD) skrev 2020-02-03 21:41:12 följande:
    Inte inuti, utan allt som kan tvättas utvändigt med duschen. Om man bara tar lite vatten i handen kan man ju inte skölja överallt. Är det inuti du luktar eller mellan blygdläpparna?

Det är flytningarna som luktar, inte mellan blygdläpparna.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Vafaaan) skrev 2020-02-03 22:49:32 följande:

Det hade kunnat vara jag som skrev denna tråd. Har exakt samma problem och mitt underliv luktar starkt ibland genom kläderna även om jag duschar och byter trosor .

Har inte varit och kollat mig gör bakteriell vaginos, men har tänkt på det.

Förra sommaren började jag med minipiller och jag upplever att mitt urin luktar riktigt starkt och annorlunda, även började lukta mer där nere.

Ts går du på hormoner?

Ja jag använder mig av hormonspiral, kanske är möjligt att den har någon påverkan? Jag upplever dock inte att min urin luktar starkt. 
    Hur som helst jobbigt när man tror sig göra allt man ska, men att det ändå inte fungerar!
    Anonym (..) skrev 2020-02-03 22:49:40 följande:

Sover du med trosor?

Kan va bra att lufta underlivet.

Är du överviktig? Då är det lätt att det blir varmt och instängd.

Anonym (o) skrev 2020-02-03 22:50:09 följande:

Använd underbyxor i bomull 

Jag sover oftast utan trosor just för att lufta. Och sover jag med trosor försöker jag använda bomull. 

Jag är inte överviktig.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (..) skrev 2020-02-04 15:25:41 följande:

Använder du trosskydd?

Ibland tycker jag att jag får mer flytningar när jag använder skydd.

Sen att det luktar illa måste ju ha med ditt ph att göra.

Kör upp en tampong med naturell yoghurt.

Ja trosskydd använder jag typ dagligen. Vet att det stänger in och att man gärna ska va utan, men eftersom det luktar så känns det fräschast att kunna byta.. Men visst det blir ju en ond spiral. Får väl ganska försöka stå ut och vara utan ett tag för att se om det blir bättre. Eller köpa lite dyrare och bättre trosskydd? Köper de billigaste nu och det kanske inte är bästa kvalitén xD

Yoghurt? Fungerar det? Har du provat?
    Anonym (C) skrev 2020-02-04 15:34:57 följande:

Jag har haft hormonspiral och fick bakteriell vaginos och underlivet betedde sig annorlunda med flytningar. Var en period det luktade riktigt vidrigt och jag kände lukten genom kläderna, var just bakteriella vaginosen. Nu i efterhand tänker jag att det kan ha berott på spiralen att jag haft de problemen men är inte helt säker. Kanske värt att testa att ta ut? Har du reflekterat över om du haft så innan spiral?

Åh jag som verkligen vill ha kvar min hormonspiral! Har så svårt att hitta amdra prev. medel som fungerar bra på mig.

Minns inte hur det var innan den men jo, det är möjligt att jag faktiskt inte hade problem då.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Glad mus) skrev 2020-02-05 08:52:25 följande:
    Det kanske kan vara hormonspiralen som orsakar den starka lukten, men det är sannolikt inget farligt, så du behöver i så fall bara ta ut spiralen om du besväras av lukten (vilket du ju iofs verkar göra).

Om det luktar likadant även utan spiral, så tror jag ändå inte att det är något fel på dig. Du har ju fått bekräftat av läkare att du inte har bakteriell vaginos och att det inte luktar onormalt. Kvinnor luktar olika i underlivet, en del luktar starkare än andra. Har någon sexpartner kommenterat din lukt? Om inte, så kanske det bara är du som reagerar på den.

Gula flytningar någon gång ibland är normalt, det har jag själv fått bekräftat av barnmorska.

Du ska inte börja tvätta dig oftare. Om det är något som rubbar pH-balansen och ger dålig lukt, så är det överdrivet tvättande, i synnerhet med tvål. Följande citat är från 1177.se: "Oavsett om du har svamp eller inte räcker det att tvätta underlivet en gång om dagen med ljummet vatten." Du säger ju också själv att det är flytningarna som luktar och då hjälper det ju inte hur mycket du tvättar mellan blygdläpparna.
    En gång har min partner kommenterat lukten. Efter att jag satt in spiralen kan jag få små rosa blödningar ibland (kanske 1-2dagar i månaden om ens det) och det var i samband med detta. Så gissar att det har med blödningarna, "mensen", att göra. Inte annars..
    Anonym (Prova) skrev 2020-02-05 18:12:11 följande:

Prova återanvändningsbars trosskydd i bomull istället. Kanske också bindor?

Se över vad du använder för kläder. Elestan, nylon och polyester är finare ord för plast vilket inte andas utan gör det instängt och varmt. Viskos, bomull och andra naturmaterial andas bättre.

Ska absolut se över trosskydden!

Tycker dock att det har blivit bättre nu de senaste dagarna. Använde Lactal balans två dagar på raken och efter det har jag skippat trosskydd. Tvättar dock som vanligt, dvs med enbart vatten varje dag och intimtvål varannan, var tredje dag då jag rakar mig.
    Så att jag tvättar för lite tror jag fortfarande inte på! :) Hoppas detta håller i sig nu iaf.
  • Anonym (Undrande)
    Det kanske kan vara hormonspiralen som orsakar den starka lukten, men det är sannolikt inget farligt, så du behöver i så fall bara ta ut spiralen om du besväras av lukten (vilket du ju iofs verkar göra).

Om det luktar likadant även utan spiral, så tror jag ändå inte att det är något fel på dig. Du har ju fått bekräftat av läkare att du inte har bakteriell vaginos och att det inte luktar onormalt. Kvinnor luktar olika i underlivet, en del luktar starkare än andra. Har någon sexpartner kommenterat din lukt? Om inte, så kanske det bara är du som reagerar på den.

Gula flytningar någon gång ibland är normalt, det har jag själv fått bekräftat av barnmorska.

Du ska inte börja tvätta dig oftare. Om det är något som rubbar pH-balansen och ger dålig lukt, så är det överdrivet tvättande, i synnerhet med tvål. Följande citat är från 1177.se: "Oavsett om du har svamp eller inte räcker det att tvätta underlivet en gång om dagen med ljummet vatten." Du säger ju också själv att det är flytningarna som luktar och då hjälper det ju inte hur mycket du tvättar mellan blygdläpparna.
    En gång har min partner kommenterat lukten. Efter att jag satt in spiralen kan jag få små rosa blödningar ibland (kanske 1-2dagar i månaden om ens det) och det var i samband med detta. Så gissar att det har med blödningarna, "mensen", att göra. Inte annars..

Se över vad du använder för kläder. Elestan, nylon och polyester är finare ord för plast vilket inte andas utan gör det instängt och varmt. Viskos, bomull och andra naturmaterial andas bättre.

Tycker dock att det har blivit bättre nu de senaste dagarna. Använde Lactal balans två dagar på raken och efter det har jag skippat trosskydd. Tvättar dock som vanligt, dvs med enbart vatten varje dag och intimtvål varannan, var tredje dag då jag rakar mig.
    Så att jag tvättar för lite tror jag fortfarande inte på! :) Hoppas detta håller i sig nu iaf.
  • Anonym (Undrande)

Svar på tråden Underliv som luktar starkt