Anonym (Undrande) skrev 2020-02-04 17:58:33 följande:
Ja trosskydd använder jag typ dagligen. Vet att det stänger in och att man gärna ska va utan, men eftersom det luktar så känns det fräschast att kunna byta.. Men visst det blir ju en ond spiral. Får väl ganska försöka stå ut och vara utan ett tag för att se om det blir bättre. Eller köpa lite dyrare och bättre trosskydd? Köper de billigaste nu och det kanske inte är bästa kvalitén xD
Yoghurt? Fungerar det? Har du provat?
Anonym (C) skrev 2020-02-04 15:34:57 följande:
Jag har haft hormonspiral och fick bakteriell vaginos och underlivet betedde sig annorlunda med flytningar. Var en period det luktade riktigt vidrigt och jag kände lukten genom kläderna, var just bakteriella vaginosen. Nu i efterhand tänker jag att det kan ha berott på spiralen att jag haft de problemen men är inte helt säker. Kanske värt att testa att ta ut? Har du reflekterat över om du haft så innan spiral?
Åh jag som verkligen vill ha kvar min hormonspiral! Har så svårt att hitta amdra prev. medel som fungerar bra på mig.
Minns inte hur det var innan den men jo, det är möjligt att jag faktiskt inte hade problem då.
Det kanske kan vara hormonspiralen som orsakar den starka lukten, men det är sannolikt inget farligt, så du behöver i så fall bara ta ut spiralen om du besväras av lukten (vilket du ju iofs verkar göra).
Om det luktar likadant även utan spiral, så tror jag ändå inte att det är något fel på dig. Du har ju fått bekräftat av läkare att du inte har bakteriell vaginos och att det inte luktar onormalt. Kvinnor luktar olika i underlivet, en del luktar starkare än andra. Har någon sexpartner kommenterat din lukt? Om inte, så kanske det bara är du som reagerar på den.
Gula flytningar någon gång ibland är normalt, det har jag själv fått bekräftat av barnmorska.
Du ska inte börja tvätta dig oftare. Om det är något som rubbar pH-balansen och ger dålig lukt, så är det överdrivet tvättande, i synnerhet med tvål. Följande citat är från
1177.se: "
Oavsett om du har svamp eller inte räcker det att tvätta underlivet en gång om dagen med ljummet vatten." Du säger ju också själv att det är flytningarna som luktar och då hjälper det ju inte hur mycket du tvättar mellan blygdläpparna.