Inlägg från: Anonym (Allmänläkare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allmänläkare?)

Lita på läkaren?

Anonym (Doktorn) skrev 2020-02-04 19:51:23 följande:

Tarmcancer är extremt ovanligt hos unga patienter som du, jag har hittills aldrig stött på det. Nu har läkaren undersökt dig noga en bit upp i tarmen och hittat en sannolik blödningskälla, vilket är bra.

Man ska dock komma ihåg att IBS är en uteslutningsdiagnos. Vid långvarig och besvärande avföringsrubbning hos yngre patienter tycker jag man ska ta leverprover, glutenprov och genomföra en koloskopi åtminstone en gång för att utesluta inflammation. Det är ytterst sällan något av detta hittas, men jag är emot att avfärda allt som IBS utan att utreda.

Och ignorera "personen som jobbar på vc" ovan. Det var helt rätt att du fick ett besök.

Får man fråga vad du har doktorerat i? Är du kliniskt verksam? Jag håller med ?personen som jobbar på VC?. På vilken indikation menar du att hon ska genomgå de undersökningar hon beskriver i inlägget? Ska vi rekto-och proktoskopera alla unga som är utan andra besvär men som vid enstaka tillfälle sett liten mängd blod i samband med avföring? Då får vi göra det med större delen av den unga friska befolkningen sett över ett år, vilket såklart är helt orimligt och på bekostnad av de som har faktisk behov av vård. Att en kvinna på 33 år utan heriditet skulle ha tarmcancer med enda indikation enstaka blödning vid hård avföring är minst sagt extremt osannolikt. Har svårt att som kliniker se att man i detta fall skulle göra annat än be patienten avvakta 2 veckor och åter sökt om besvären kvarstod/alt om de tilltog under denna tid.
  • Anonym (Allmänläkare?)

Du ska absolut lyssna på läkaren. Det finns ingen anledning att genomgå ytterligare undersökning av detta i dagsläget. Då kommer du behöva söka vård konstant. Kroppen ger alltid ifrån sig ?brus? av olika slag. Det betyder som regel inget. Om du inte har uppenbart akuta symtom (stor blödning, andnöd osv) så kan du börja träna på att avvakta med att söka vård. Just nu använder du det som ångestreducering, men i längden stegrar det din ångest. Därför borde du kanske istället söka vård för din hypokondri.

Svar på tråden Lita på läkaren?