• Wed 5 Feb 2020 16:04
    667 visningar
    5 svar
    5
    667

    Byta namn i pass

    Hej, hoppas att jag har skapat den här tråden i rätt grupp, lite osäker. 

    Jag har en fråga till er som har bytt namn eller känner till. Syns gamla namn i nya passet? Kan man lyfta fram gamla namn utomlands? T.ex. om jag åker utomlands kan dem se i flygplatsen när jag går igenom passkontroll?

  • Svar på tråden Byta namn i pass
  • Wed 5 Feb 2020 16:05
    #1

    Nej, det ska inte synas.

  • Wed 5 Feb 2020 16:21
    #2

    Så ifall man byter namn och har inte fingeravtryck i det landet som man åker till så kan dem inte hitta mig? Eller finns det kanske nån nummer i passet som dem kan slå upp och kolla mig ?

  • Wed 5 Feb 2020 16:38
    #3
    2JZGTE skrev 2020-02-05 16:21:56 följande:

    Så ifall man byter namn och har inte fingeravtryck i det landet som man åker till så kan dem inte hitta mig? Eller finns det kanske nån nummer i passet som dem kan slå upp och kolla mig ?


    Har de något register baserat på personnummer sedan förra tillfället kan de hitta gamla namnet. Personnummer står i passet.
  • Wed 5 Feb 2020 17:26
    #4

    Grejen är att jag är efterlyst utomlands eftersom jag har inte gjort militärtjänsten. Jag var runt 10 år gammal när jag flyttade. Har Svensk pass och personnummer nu, det enda som dem har där är mitt namn och födelsedatum. Vem bör jag ta kontakt med? Jag har tänkt att ta kontakt med polisen i Sverige, förklara läget och byta namn.

  • Anonym (12345­)
    Mon 10 Feb 2020 19:42
    #5
    2JZGTE skrev 2020-02-05 17:26:37 följande:

    Grejen är att jag är efterlyst utomlands eftersom jag har inte gjort militärtjänsten. Jag var runt 10 år gammal när jag flyttade. Har Svensk pass och personnummer nu, det enda som dem har där är mitt namn och födelsedatum. Vem bör jag ta kontakt med? Jag har tänkt att ta kontakt med polisen i Sverige, förklara läget och byta namn.


    Vilket land gäller det, enklast är att säga upp medborgarskapet.
Svar på tråden Byta namn i pass