• Flerabarnsmamma

    "ADHD mammor" Utreda ev ADHD?

    Min 10 åring är världens kramgoaste pojke. Han älskar att kramas och mysa, men jag misstänker eller tror rätt starkt att han har ADHD. Jag är inte expert på det här med ADHD och i mitt huvud så finns det inte i världen att han ska gå på medicin. För mig känns en utredning jätte läskigt, obekvämt och jobbigt.. Men jag kan inte tänka på mig i detta fall.. Han är ju väldigt aktiv, tycker att det är jobbigt att sitta still. Vid matbordet så kan han inte sitta still en hel måltid utan att resa sig, springa runt, barnsla sig minst 3-4 gånger. Många fall halvstår han och äter. Som jag förstår det på honom så har han lättare att sitta still i skolan nu. Förra terminen fick jag många samtal från skolan att han är stökig.. I mitt huvud så är han aktiv och rastlös men mår bra.. Jag ifrågasätter mig själv hela tiden. Men jag kommer ingen vart..

    Erfarna ADHD mammor... Vad säger ni? Bör jag ge honom en utredning?

  • Svar på tråden "ADHD mammor" Utreda ev ADHD?
  • AndreaBD

    Säkraste tecken på ADHD är egentligen hur lätt avledbar man är. Om han är en sån, som kommer av sig, när han blir avbryten i något, tappar tråden, har svårt att hitta tillbaka - det är ganska typiskt. De kan dock också ibland hyperfokusera och inte höra något annat. 

    Ni borde ha märkt vissa problem i skolan. Det behöver inte vara allvarliga problem, men det brukar märkas något. De flesta har inte lust att göra läxor och framför allt sånt som de inte är motiverade till brukar knappt gå alls. 

    Du kan ju även prata med skolan, klassföreståndaren och du kan själv vända dig till BUP för utredning. Det är dock olika i olika kommuner. Ofta vet skolan vart man kan vända sig. 

  • Stumpan83

    Du bör börja med att be skolan göra en pedagogisk utredning. För att en evt utredning skall vara aktuell krävs att din son har svårigheter inom minst 2 av 3 områden (hem, skola och fritidsaktiviteter/vänner).

    Dock är det ju absolut inte säkert att din son har ADHD eller annan NPF-diagnos. Min äldsta son har svår ADHD av kombinerad typ - hans svårigheter hemma var inte enbart rastlöshet/svårt att vara still utan bestod till stor del av utbrott och bråk dagligen. I skolan hade han svårt att jobba på lektionstid. Ju äldre han blev desto mer började han tramsa på lektionstid och den sista tiden innan utredning och stödinsatser började han rymma från lektionerna och blev det för mycket så rymde han hem.

Svar på tråden "ADHD mammor" Utreda ev ADHD?