• Anonym (Nätter)

    Bostadsbidrsg o nattgäster

    Jag har bostadsbidrsg o långdistans relation.

    Han vill börja sova hos mig ibland så vi kan ses oftare.

    Var brukar gränsen gå att det blir påverkat?

  • Svar på tråden Bostadsbidrsg o nattgäster
  • Nemiia

    Bostadsbidraget räknas bara på de vuxna som är skrivna i samma hushåll så det kommer inte påverkas.

  • Anonym (S)

    Ni är inte sambos så varför skulle det påverka?

  • Nemiia

    Eller såhär om han bor hos dig på heltid kanske det ev skynke kunna räknas men om han sover över ibland spelar ju ingen roll

  • Anonym (Nätter)

    Hittade ingen information på försäkringskassan.

    Jag vet det är var man är skriven men på något vis borde det bli man tycker man bor ihop så tänkte om det finns en gräns på antal nätter. Han ska försöka få jobb hos mig också för o täcka sitt jobb hos sig

  • Kjell2
    Anonym (Nätter) skrev 2020-02-06 15:57:37 följande:

    Jag har bostadsbidrsg o långdistans relation.

    Han vill börja sova hos mig ibland så vi kan ses oftare.

    Var brukar gränsen gå att det blir påverkat?


    Kolla även Sambolagen för att se om ni räknas som sammanboende och folkbokföringslagen om var han ska vara skriven.
  • Anonym (Nätter)
    Kjell2 skrev 2020-02-06 16:13:23 följande:

    Kolla även Sambolagen för att se om ni räknas som sammanboende och folkbokföringslagen om var han ska vara skriven.


    Provat läsa men fattar inte så tänkt så kanske någon här har erfarenhet
  • Anonym (Tips från coachen)

    Nej, det påverkar inte öht. Ni bor inte tillsammans.

  • Kjell2
    Anonym (Nätter) skrev 2020-02-06 16:27:18 följande:

    Provat läsa men fattar inte så tänkt så kanske någon här har erfarenhet


    Lever ni tillsammans under äktenskapsliknande förhållande räknas ni sammanboende.
  • Anonym (mums)

    Bostadsbidraget baseras på hushållets inkomster. Alla som är folkbokförda på samma adress räknas tillhöra samma hushåll. Så länge din kille inte folkbokförd sig hos dig så kommer ditt bostadsbidrag inte påverkas.

    Sedan finns det lagar som styr var man ska vara folkbokförd. Lagen säger att man ska vara folkbokförd där man sover de flesta nätter. Det finns lite undantag men det huvudregeln är så. I stora drag så ska din kille folkbokföra sig hos dig den dagen han flyttar in hos dig.

Svar på tråden Bostadsbidrsg o nattgäster