• fiapia01

    Sjumånaders, klarvaken mitt i natten

    Vår dotter på sju månader har ett ?konstigt? sovproblem. Hon vaknar mitt i natten typ 2-3 och är klarvaken. Klarvaken. Inte ledsen, pratar och jollrar. I en-två timmar.

    Om hon vaknar 3 ligger vaken till 5 och sen kommer vår fyraåring stapplandes vid kl 6. Så förstår ni ju vårt problem. Vi börjar bli rätt trötta.

    Är det ngn som haft samma problem med sina barn när de va runt sjumånader?

    Hon sover i spjälsäng bredvid oss. Vi tänder aldrig ngn lampa, bara vyssjar henne, inget pratande.

    Vi har ju googlat ihjäl oss såklart. Testar att lyfta över henne till oss (närhet), vyssja, mat (trots att hon slutat äta på natten), ny blöja, kortat sovandet på dagen, matar på så mkt hon vill ha på dagen, osv. Men vi kanske provat för kort tid, ofta bara en dag el två.

    Alla erfarenheter ni har är av intresse.

  • Svar på tråden Sjumånaders, klarvaken mitt i natten
  • lövet2

    Min yngsta. Hon var 7-8 månader då hon började ha 5 vakna timmar mitt i natten. Hon somnade vid 22-tiden och sov till midnatt. Sedan var hon vaken till 5 på morgonen. Klarvaken. Det gick inte att ha henne i sängen i halvmörker, för då skrek hon och höll alla andra vakna. I stället lade jag ut en madrass åt mig på golvet i vardagsrummet, tog in tysta mjuka leksaker, och så fick hon sitta där och leka medan jag halvsov. Det var inte mörkt, men det var ändå så där halvtrist för henne, så hon blev inte direkt uppmuntrad att vara vaken.

    Efter ungefär 3 veckor vände det. Då somnade hon om allt tidigare, och till slut sov hon ganska sammanhängande 22-06. Men det tog 3 månader allt som allt.

  • Extrallt

    Kan de vara så att ni ej märker när hon först vaknar och hon letar efter nappen? Sen när ni märker att hon har vaknat så blir hon tillräckligt vaken att hon inte kan somna om? Så va de med min dotter. Hon va inte heller arg eller ledsen.

  • Extrallt

    Kan de vara så att ni ej märker när hon först vaknar och hon letar efter nappen? Sen när ni märker att hon har vaknat så blir hon tillräckligt vaken att hon inte kan somna om? Så va de med min dotter. Hon va inte heller arg eller ledsen.

  • Meyan87

    Vår yngsta höll på så. Vi testade att flytta in henne i eget rum när hon va runt 7 månader, blev mycket bättre för både henne och oss.

Svar på tråden Sjumånaders, klarvaken mitt i natten