Anonym (ID) skrev 2020-02-09 18:13:31 följande:
Som någon annan skrev.. jag gick hos psykolog i KBT behandling efter att ha drabbats av utmattning. När jag sakta men säkert läkte övergick allting i en depression. Till slut blev det outhärdligt och när både psykolog och läkare, vilka jag har stort förtroende för, båda tyckte att jag skulle prova detta så blev det så, trots att jag först inte ville pga rädsla för insättningen.
Fick såklart fruktansvärda insättningssymptom i några veckor, men jag ångrar inte en sekund. Till skillnad från vad några skrivit här att de känt sig avtrubbade så fick jag istället livet tillbaka. Min familj fick mig tillbaka. Den tunga känslan och trycket över bröstet jag vaknade med varenda dag liksom bara rann av mig så småningom. Det var som att vakna ur en dvala.
Efter nästan 2 år började jag fasa ut mitt preparat (sertralin) och depressionen har smygit sig på igen. Även ångest, dålig självkänsla, ilska och irritation.
Nu, ett halvår senare har jag precis börjat med Cipralex 7 dagar innan menstruation då vi sett ett möjligt samband med mitt mående och menscykeln. (Ev PMS) Tyvärr har jag konstigt nog fått sjuka insättningssymptom även på dessa trots att man ej ska behöva få det när man bara äter 1-2 veckor per månad så jag vet inte om jag pallar testa en månad till denna gång. Får jag önska så vill jag nog köra Sertralin dagligen på låg dos som sist. Och då slutar jag nog aldrig. Är så less på den här ångesten som bryter ner mig totalt.
Har du provat johannesört?
Det hjälper mig med pmdd.
Jag tar en tablett (375 mg) om dagen. Det är en relativt låg siffra.
När jag mår dåligt (hamnade i en ny depression för ca ett halvår sen pga olika anledningar) tar jag två tabletter. Det gör extremt stor skillnad. MEN, det funkar kanske inte för alla. Det interagerar också med andra mediciner (t.ex. gör det att preventivmedel inte fungerar).
Det positiva är att utsättningssymtomen inte är något större problem för mig så är inte oroliga för dem när jag väl behöver sluta. (kommer från som behövde två år av nertrappning för att kunna sluta med antidepressiva).
Positivt är också att de har positiva effekter på cancer.
Negativt är att man vänjer sig lite vid dem. Och att de inte gjort några studier på "long-term usage".