• Christina19

Gravid och endometrios

Hej, jag skulle behöva eran hjälp. Jag fick veta på bim-1 att jag är gravid, testet visade 1-2 veckor. Jag lider av endometrios och har en cysta på 30 mm, jag har tid nästa månad för att antingen ta hormontabletter eller operera bort den. Vi har kämpa i ett år för en graviditet och det känns overkligt. Men jag är jätteorolig och behöver eran råd, jag reser imorgon så jag hinner inte kontakta min läkare:

1 - är det möjligt att cystan ge felaktig plus

2 - kan graviditeten fortsätta fast jag har cysta?

Vågar jag ens bli glad för plusset? Min nästa steg var ett fertilitetsutredning.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid och endometrios
  • Luthiens

Hallå!

Vart sitter cystan? Gör den ont? Varför behövde du ta bort den? Jag har minst fem stycken fem-kronor stora endometrioscystor i buken som ger mig ett helvete rent utsagt. Men att ta bort dom är ju ingen garanti att det blir bättre, snarare större risk att det blir sämre efteråt. Din graviditet kan mycket väl gå hela vägen trots en cysta. Skulle avvakta med både behandling och operation, har du tur kan cystan minska under graviditeten.

Beroende på vad du har för cysta så skulle den rent teoretiskt kunna ge utslag, men tror inte man får grav-tecken då. Hur mår du?

• Christina19

Cystan sitter på min äggstock sa läkare, men jag har ingen besvär av det. CA-125 visade på 50 vilket har fördubblats sen sist, då det är endometrioscystor. Vi skulle diskutera behandling nästa månad. Jag mår jättebra annars, ingen besvär av cysta

Svar på tråden Gravid och endometrios