• Tecum

Min pojkvän undviker att träffa mitt barn

Han är inte elak eller hatar ditt barn. Han är bara obekväm med barn och vet inte hur han ska agera, känner sig tafatt och otillräcklig. Det är inte ovanligt hos killar men något som kvinnor har svårt att fatta. Det finns biologiska skillnader mellan könen, så är det bara... Han umgicks länge med dig utan att barnet var med och blev rejält kär. Han trodde att det skulle funka även när barnet kom in i bilden men förstod inte vilken skillnad det skulle göra för honom.
    Du måste vänligt men bestämt tala om för honom hur han ska göra och bete sig mot ditt barn. Det går att lära sig. Om han inte kan ta till sig att han måste vara vänlig och respektfull är det lika bra att ni går skilda vägar. Barnet kommer alltid att finnas där. Däremot ska du inte förvänta dig att han ska bli som en pappa för hen.

• Tecum
    Drottningen1970 skrev 2020-02-07 22:02:05 följande:
    Fast det TS beskriver är ingen passiv tafatthet utan aktiva beslut att vara elak. Du får smaka men inte ditt barn... vägra svara barnet på tilltal... vägra starta bilen fast han vet att barnet då slutar gråta...
    Jag fattade det som att han inte bjöd barnet, han hindrar väl inte TS att ge av sin del? Han svarade inte på tilltal för han inte förstod vad barnet sa.
    Det där med bilen var konstigt, det håller jag med om. Han borde göra tvärtom så barnet slutar gråta så fort som möjligt. Det måste finnas något annat skäl eller så har vi missuppfattat.

Vad vinner han på att vara aktivt elak? Barnet finns hos TS oavsett, det är inget han kan ändra på.
  • Tecum
    Anonym (Lisa) skrev 2020-02-07 22:32:15 följande:
    Om min pojkvän köpt med mat eller fika tjatar han på mig att jag ska smaka men han vill absolut inte bjuda mitt barn på något även om jag ber om en liten bit. 

Du menar att man beter sig så när man är osäker och tafatt? 
    Ja, han vet inte hur han ska bjuda barnet, på vilket sätt eller hur stor bit. Det är fullt naturligt att vara osäker i en sån situation  när man inte är van vid barn.
    Men han borde frågat TS om råd eller be henne hjälpa om han ser en framtid tillsammans med dem.
  • Tecum
    Anonym (ap) skrev 2020-02-08 15:25:05 följande:
    Tack känns verkligen som att du förstår situationen! Jag ska prata med honom och om vi får gå skilda vägar så är det så mitt barn är viktigast.
    Det kunde varit jag, jag är väldigt obekväm med barn. Men prata med honom och få honom att inse att valet står mellan dig plus barnet eller ingen av er. Du verkar klok så lyssna inte på manshatarna här som bara skriker dumpa och dissar dig som mamma.
  • Tecum
    Anonym (Lisa) skrev 2020-02-08 16:47:27 följande:
    Manshatare för att man tycker att en kille som ignorerar barnet är fel kille?

Jag tycker du nervärderar killar och män. I nästan alla dina inlägg försvarar du dom, oavsett vad de gör. Men du tycker väl att man inte kan ställa högre krav på dom. Att dom är mansbebisar och ska behandlas som sådana. 
    Men jag har ju skrivit gång på gång att han måste tänka om och skärpa sig vad gäller behandlingen av barnet! Till skillnad från nästan alla andra i tråden förklarar jag varför han gör som han gör, ni bara skriker korsfäst! TS har varit för snäll, hon behöver bli tydligare och kräva att han uppför sig. Han ska få chansen att bättra sig innan hon dumpar.
  • Tecum
    Drottningen1970 skrev 2020-02-08 17:56:47 följande:
    Fast du ignorerar fakta. Du läste slarvigt om vad som inträffat och fastnar nu i nån prestige och kan inte backa när det gällde exempelvis händelsen där han vägrade låta barnet smaka. Han vägrade aktivt fast att TS frågade om inte barnet kunde få. Det handlar vare sig om osäkerhet eller tafatthet. När det gäller en vuxen man finns ingen annan förklaring än ren elakhet alternativt ett begåvningshandikapp som kan förklara saken. Samma sak gäller givetvis att vägra svara på tilltal eller att vägra starta bilen så länge barnet gråter. Det är nåt riktigt sjukt i detta.
    Visst, du kan ha rätt. Eller inte. Du är mer fast i prestige än jag, du har bestämt dig för att han är en elak jävel. Du tillhör den grupp på FL som ser allt i svartvitt. Det du kallar fakta är bara din tolkning. Ingen av oss var där. Jag tolkar det som att han var osäker hur han skulle ge barnet en smakbit, du tolkar det som elakhet. Att han inte startade kan bero på att han inte kunde koncentrera sig på att köra med ett skrikande barn i bilen. Jag vet inte, men inte du heller.

Det är ovanligt med människor som är medvetet elaka mot små barn. Varför skulle han vara en av dem? TS säger att han är väldigt bra och snäll för övrigt. Alltså är sannolikheten större att det handlar om osäkerhet, omognad och oförmåga. Sen kan du ha rätt i att förhållandet inte har någon framtid, av just den orsaken.

Ha en trevlig lördagskväll!

• Tecum
    Bestemor skrev 2020-02-09 19:52:38 följande:
    Hur kan du tolka dessa rader på något annat vis än att killen är ett svin?
    Om min pojkvän köpt med mat eller fika tjatar han på mig att jag ska smaka men han vill absolut inte bjuda mitt barn på något även om jag ber om en liten bit.
    Och frågan kvarstår, vad har killen att vinna på att bete sig som ett svin mot sin flickväns barn? Det är som att be om att bli dumpad. Givetvis beror det på oförmåga och omogenhet.
Svar på tråden Min pojkvän undviker att träffa mitt barn