• Mirabila

    I väntan på nipt-svar från KS

    Hej, någon mer som väntar på nipt-svar som analyseras på karolinska och vill följas åt?

    Jag tog mitt förra torsdagen (30/1) på mama Mia, väntar oroligt på svar. 6 arbetsdagar har gått.

    Om någon som nyligen gjort nipt via KS läser - när fick ni svar?

  • Svar på tråden I väntan på nipt-svar från KS
  • HochH
    sommar 77 skrev 2020-02-08 22:11:10 följande:

    Tog Nipt i torsdags...så jobbigt att vänta...

    Hur mår ni alla?

    Jag har en extrem trötthet och huvudvärk och varit sjukskriven 1 vecka och tänker vara det en vecka till...


    Samma dag här och ja, det är en olidlig väntan.

    Annat än oron så mår jag bra, trött visserligen, men inte alls som i början av graviditeten.

    Vad ledde dig till NIPT, gjort KUB?
  • HochH
    sommar 77 skrev 2020-02-08 22:11:10 följande:

    Tog Nipt i torsdags...så jobbigt att vänta...

    Hur mår ni alla?

    Jag har en extrem trötthet och huvudvärk och varit sjukskriven 1 vecka och tänker vara det en vecka till...


    Samma dag här och ja, det är en olidlig väntan.

    Annat än oron så mår jag bra, trött visserligen, men inte alls som i början av graviditeten.

    Vad ledde dig till NIPT, gjort KUB?
  • Solblomma30
    Charliegris skrev 2020-02-09 08:57:11 följande:

    KUB i onsdags 5/2. Visade 1:591 på trisomi 21. Fick gå vidare med NIPT och väntar nu nervöst.

    Jag fick ju inte så värst hög risk men mitt papp-a värde var lågt (0.289 MoM) och i vilket fall som helst kommer jag pga detta följas upp med TUL o v. 24 och v. 32 då bebis riskerar att bli litet. Någon med erfarenhet?

    29 år, 2a barnet, bilderna såg fina ut. 1,6 mm nackspalt.


    Jag hade dåligt kub-resultat med mitt ena barn, lågt papp-a var orsaken. Vi gjorde moderkaksprov som visade normala kromosomer. Vi fick inga extra ultraljud och sonen föddes större än mina andra barn :) Hoppas på samma utfall för dig!
  • Charliegris
    Solblomma30 skrev 2020-02-09 09:20:49 följande:

    Jag hade dåligt kub-resultat med mitt ena barn, lågt papp-a var orsaken. Vi gjorde moderkaksprov som visade normala kromosomer. Vi fick inga extra ultraljud och sonen föddes större än mina andra barn :) Hoppas på samma utfall för dig!


    Åh tack för det svaret!!

    Jag försöker att inte oroa mig i onödan men är tacksam över att de låter mig gå på TUL. Känns dock som att det blir svårare att njuta av denna graviditet än första.
  • Mirabila
    Charliegris skrev 2020-02-09 08:57:11 följande:

    KUB i onsdags 5/2. Visade 1:591 på trisomi 21. Fick gå vidare med NIPT och väntar nu nervöst.

    Jag fick ju inte så värst hög risk men mitt papp-a värde var lågt (0.289 MoM) och i vilket fall som helst kommer jag pga detta följas upp med TUL o v. 24 och v. 32 då bebis riskerar att bli litet. Någon med erfarenhet?

    29 år, 2a barnet, bilderna såg fina ut. 1,6 mm nackspalt.


    Bra ändå att de berättar vad blodprovet visar, så att de kan följa upp! Jag fick bara se att blodprovet i sig gav risk på 1:35 för ds, men inte vilka komponenter som spökade.

    Håller tummarna för dig, var gjorde du kub?
  • Mirabila
    sommar 77 skrev 2020-02-08 22:11:10 följande:

    Tog Nipt i torsdags...så jobbigt att vänta...

    Hur mår ni alla?

    Jag har en extrem trötthet och huvudvärk och varit sjukskriven 1 vecka och tänker vara det en vecka till...


    Också rätt trött periodvis. Trodde jag skulle vara piggare men det är nog det psykiska i att inte veta som tär tror jag.Känns ju inte som att man vågar glädja sig åt graviditeten, så himla tråkigt.
  • Charliegris
    Mirabila skrev 2020-02-09 09:36:25 följande:

    Bra ändå att de berättar vad blodprovet visar, så att de kan följa upp! Jag fick bara se att blodprovet i sig gav risk på 1:35 för ds, men inte vilka komponenter som spökade.

    Håller tummarna för dig, var gjorde du kub?


    Ja verkligen! Fick du inte med dig ett papper på alla resultat? "first trimester screening report" står det på pappret jag fick med hem. Det fick jag även med första barnet då jag inte befann mig i riskzon.

    I region Skåne, kristianstad.

    Bm sa att deras läkare där på detta sjukhus har valt att flytta gränsen för papp-a värdet och uppföljning med TUL. Om jag hade bott i t. ex Malmö så hade jag inte hamnat inom det gränsvärdet.
  • Solblomma30
    Charliegris skrev 2020-02-09 09:29:57 följande:

    Åh tack för det svaret!!

    Jag försöker att inte oroa mig i onödan men är tacksam över att de låter mig gå på TUL. Känns dock som att det blir svårare att njuta av denna graviditet än första.


    Förstår dig! Det är svårt att inte oroa sig, men med dina siffror är det en väldigt stor sannolikhet att allt kommer gå riktigt bra <3 Jag var också extra orolig den graviditeten, kub:en gjorde liksom att allt kändes ödesdigert. Men det är helt glömt idag. Sonen är en helt frisk femåring nu. Nu känns det märkligt att jag var så orolig för honom då ?:)

    Jag har två döttrar och två söner och med sönerna har vi fått sämre resultat på just blodproven till kub. Båda sönerna är friska och har normala kromosomer så jag undrar om det har något med könet att göra? Att min kropp och deras tillsammans liksom gjorde att det blev sådana värden på kub? Med flickorna har vi fått bra värden. Märkligt det där!
  • Charliegris
    Solblomma30 skrev 2020-02-09 09:57:08 följande:

    Förstår dig! Det är svårt att inte oroa sig, men med dina siffror är det en väldigt stor sannolikhet att allt kommer gå riktigt bra <3 Jag var också extra orolig den graviditeten, kub:en gjorde liksom att allt kändes ödesdigert. Men det är helt glömt idag. Sonen är en helt frisk femåring nu. Nu känns det märkligt att jag var så orolig för honom då ?:)

    Jag har två döttrar och två söner och med sönerna har vi fått sämre resultat på just blodproven till kub. Båda sönerna är friska och har normala kromosomer så jag undrar om det har något med könet att göra? Att min kropp och deras tillsammans liksom gjorde att det blev sådana värden på kub? Med flickorna har vi fått bra värden. Märkligt det där!


    Förstår det, vad skönt att allt gått bra för er :)

    Jag har faktiskt läst att lågt papp-a indikerar på pojke om det inte visar kromosomavvikelse. Så jag hoppas verkligen att det kan vara en rimlig förklaring!!
  • Solblomma30
    Charliegris skrev 2020-02-09 10:29:19 följande:

    Förstår det, vad skönt att allt gått bra för er :)

    Jag har faktiskt läst att lågt papp-a indikerar på pojke om det inte visar kromosomavvikelse. Så jag hoppas verkligen att det kan vara en rimlig förklaring!!


    Är det sant?! Haha, ja där ser man! För mig har det ju verkligen stämt!! Två pojkar med lågt papp-a och två tjejer med normala värden :D
Svar på tråden I väntan på nipt-svar från KS