• Anonym (Vad gäller­)
    Sat 8 Feb 2020 11:36
    840 visningar
    19 svar
    19
    840

    Underhåll

    Hur ska man göra med underhåll när barnet går på gymnasiet men inte bor hos någon av föräldrarna och barnet bor på skolans internat. Barnet behöver ju underhållspengarna men fd boendeföräldern påstår att hen ska ha pengarna och inte barnet.

    Jag betalat hellre till barnet och inte till en förälder som bor 50 mil från barnet och som tar pengarna själv..

    Hur gör man

  • Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (Vad gäller­) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 12:05
    #2
    Anonym (Jossa) skrev 2020-02-08 11:57:46 följande:

    Betala pengarna direkt till barnet.


    Problemet är att barnet är 16 och inte myndig enligt förra boendeföräldern som påstår sig ska ha pengarna, men barnet klarar sig knappt ekonomiskt på skolan och har inte pengar
  • Anonym (Vad gäller­) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 14:27
    #5

    Hemkommunen betalar inackordering, sen får barnet CSN stöd och det tillsammans går till boendet. Sen går förlängt barnbidrag och underhåll till den som varit boendeförälder men nu håller pengarna själv utan att ge barnet sina pengar. Skulle barnet få dom pengarna skulle det inte vara några problem.


    Anonym (J) skrev 2020-02-08 12:24:27 följande:

    Men hur tänkte ni föräldrar när ni lät barnet ta in på internat utan pengar?


  • Anonym (Vad gäller­) Trådstartaren
    Sat 8 Feb 2020 14:27
    #6

    Hemkommunen betalar inackordering, sen får barnet CSN stöd och det tillsammans går till boendet. Sen går förlängt barnbidrag och underhåll till den som varit boendeförälder men nu håller pengarna själv utan att ge barnet sina pengar. Skulle barnet få dom pengarna skulle det inte vara några problem.


    Anonym (J) skrev 2020-02-08 12:24:27 följande:

    Men hur tänkte ni föräldrar när ni lät barnet ta in på internat utan pengar?


  • Anonym (Vad gäller­) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 10:28
    #16

    Barnet bodde där hos den föräldern innan gymnasiet. Nu går barnet på gymnasiet 50 mil därifrån men bara 9 mil från där jag bor, dvs barnet åker till mig på helger. Innan har jag betalat alla umgängesresor och betalar även resorna hem till mig.

    Boendeföräldern betalar ingenting men har egna privata skulder som gärna betalas med barnets pengar och det jag betalar i underhåll!!

    Barnet står dock skriven hos den föräldern för att kunna få bo på internatet, skulle barnet vara skriven hos mig skulle det vara för nära för att få internat och barnet skulle tvingas pendla 9 mil dagligen och barnet vill bo på internat.


    Anonym (Moa) skrev 2020-02-08 16:56:47 följande:

    Varför är den andre föräldern boendeförälder? Är det för att barnet är där den tid då det inte är på internatet. 50 mils resa, bara en sån sak, vad kostar det, vem betalar det?


  • Anonym (Vad gäller­) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 10:28
    #17

    Barnet bodde där hos den föräldern innan gymnasiet. Nu går barnet på gymnasiet 50 mil därifrån men bara 9 mil från där jag bor, dvs barnet åker till mig på helger. Innan har jag betalat alla umgängesresor och betalar även resorna hem till mig.

    Boendeföräldern betalar ingenting men har egna privata skulder som gärna betalas med barnets pengar och det jag betalar i underhåll!!

    Barnet står dock skriven hos den föräldern för att kunna få bo på internatet, skulle barnet vara skriven hos mig skulle det vara för nära för att få internat och barnet skulle tvingas pendla 9 mil dagligen och barnet vill bo på internat.


    Anonym (Moa) skrev 2020-02-08 16:56:47 följande:

    Varför är den andre föräldern boendeförälder? Är det för att barnet är där den tid då det inte är på internatet. 50 mils resa, bara en sån sak, vad kostar det, vem betalar det?


  • Anonym (Vad gäller­) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 09:36
    #18

    Så vad händer om man slutar betala till boendeföräldern som ensdast är boendeförälder på pappret

Svar på tråden Underhåll