• Trolltrixie

    Amma efter 6 månader

    Min son har precis blivit 6 månader och BVC sa åt mig att börja med gröt. Hans viktkurva hade dalat lite. Lite! Jag försökte ge gröt en gång per dag men han är måttligt intresserad, och hulkar ofta och då vill jag inte tvinga i honom..

    Annars är han intresserad av mat och smakar gärna på allt men vill inte äta hela portioner själv. Han älskar att amma och jag funderar på att fortsätta amma, och ge honom tutten mer, så han ska få i sig mer.

    Hur ser det ut för er "alternativa" som inte nödvändigtvis följer BVC rekommendationer om att börja med mat vid 6 månader. Tänker rent näringsmässigt. Hittar som inga bra källor på hur länge ett barn FAKTISKT kan klara sig på bröstmjölk. All info uppskattas.

  • Svar på tråden Amma efter 6 månader
  • fjanten

    Mitt mellanbarn vägrade i princip all föda tills hon var 12 månader typ. Sedan tog det ett år till innan hon åt nog mycket för att jag skulle kunna sluta amma.

    Hon har däremot varit riktigt rund och go och helt utan näringsbrist, så här fungerade det.

    Idag är hon tre år och äter mer eller mindre allt...

  • lövet2

    Jag har börjat med mat vid 6 månader, men då har jag gett smakportioner. En tesked om dagen av grönsakspuré, frukt eller något. Jag har anpassat mängden efter hur ivriga ungarna har varit att äta. Ett par började snabbt äta hela portioner med mat, men ett par stycken åt inte hela portioner förrän vid närmare 1 år.

    De går ju inte upp bättre i vikt av att äta fast föda, utan de brukar snarare gå ned i vikt när man slutar helamma. Vitsen med att ge vanlig mat är dels att de ska lära sig tugga och äta fast föda, men dels också för att de behöver lite mer järn när de är över halvåret.

  • syntharen

    Min dotter var också måttligt intresserad av mat när hon var 6 mån. Hon fick maten vi åt (utan salt) i stavar eller bitar som hon kunde hålla själv och tugga på. Men hon åt inte mkt. Hon tyckte bäst om att amma. Det blev bättre när hon var runt 9-10 mån. Innan året ska mat bara vara roligt och nåt att utforska och testa. Amma är fortfarande en stor del av näringsintaget när babyn är 6 mån. Finns ingen anledning att stressa. Järn är väl egentligen det man måste tänka på. Då kan man t.ex gr puré av aprikoser som ska innehålla en del järn. En macka med leverpastej är också bra.

  • S23

    Om barnet är ointresserat av mat så känns det för mig kontraproduktivt att försöka ?tvinga? i hen mat. Jag anser att mat skall få vara något positivt och på barnets eget initiativ. Att servera den mat ni själva äter tror jag är toppen! Läs på om blw, kanske passar det er.

    Vid 6 månader är rekommendationen att man ska börja med SMAKPORTIONER och öka på dem successivt. Det handlar alltså inye om att ett så litet barn skall kunna äta hela portioner.

    Jag kan inte tro att människan är gjord för att amma i bara 6 månader och sedan övergå till fast föda. Finns ingen biologisk rimlighet i det. Att amma länge har massor av hälsofördelar.

    Jag skulle inte stressa med maten. Gör det som känns bra för dig och ditt barn och strunta i bvcs hets om viktkurva. Vi fick höra att det är naturligt att få en dipp vid 6 månader för att man ofta går ner från en amningstopp då

  • brallison

    Har rekommendationerna ändrats under senaste några år? Tänker på att min dotter är 9 år nu och när hon var bebis, så sa BVC att barnets huvudnäring under första året är just modersmjölken och allt annat är bara lite tillägg för att komma in i den "vuxna" maten.

Svar på tråden Amma efter 6 månader