• Kungligheten1

    Jag har panik

    Hej.

    Hoppas på att få lite kloka råd av lite kloka människor nu.

    Det är så att jag är förälder för första gången. Min son är nu nästan 2 månader.

    Min mamma har kommit och stannar hos oss nu ett tag för att få spendera lite tid med oss och sonen.

    Nu till grejen:

    På måndag kommer jag och min sambo behöva gå på ett möte tillsammans där vi inte har möjlighet att ta med oss lilkillen så det får bli så att mormor får vara barnvakt.

    Men jag är livrädd. Har panik.. Vet inte hur jag ska klara av 1 timme utan honom - speciellt då jag inte ens är i närheten av honom.

    sen så litar jag inte på att min mamma kan ta hand om honom. Känner att jag inte kan lita på någon annan än mig själv och sambon. Känns som att ingen kommer ha det tålamodet som vi har med honom när han skriker.

    Tänk om hon blir trött på Hans skrik och skakar om honom? Tänk om hon lägger bröstmjölken i micron istället för att Värma i vattenbad? Tänk om och tänk om.

    Jag får panik över allt fel som kan hända. Och det börjar kännas själviskt att gå på detta möte. Gråter hysteriskt bara jag tänker på måndag.

    detta kan inte vara normalt. Hur ska man göra? Har ni några tips? Har ni haft det likadant?

  • Svar på tråden Jag har panik
  • Fjäril kär

    Andas, andas.

    Din mamma har ju tagit hand om dig eller hur?

    Se till att bebis är mätt, har torr blöja och sover så kan du gå på mötet i lugn och ro.

  • Extrallt

    Finns det någon speciell anledning till varför du inte lita på din mamma? Kan hon inte vara utanför och kanske gå runt med barnvagnen så lillen sover, och så du får se han direkt när mötet är klar?

  • Lilant

    Du överlevde ju??? Så varför skulle hon inte klara av sitt barnbarn när studier visar att man tar bättre hand om barnbarn än sina barn?

  • Anonym (A)

    Förstår absolut din känsla att du vill vara den som tar hand om din bebis och att du har bäst koll. Men att gråta hysteriskt, hmm, då känns det kanske som att du har det för jobbigt med dina känslor.

    Om det nu handlar om en timme så känns det som att ni borde kunna hitta en lösning som du känner dig lugn med men det känns lite som att du låst ditt fokus på vad som skulle kunna bli problem.

    Vi som inte har barnvakter på nära håll har fått lösa allt själva så i första hand undrade jag vad det kan vara för möte som ni absolut inte kan ta med bebisen till.

    Men å andra sidan finns barnvakt som alternativ så finns det många saker jag gjort där jag gärna skulle sluppit ha med bebisen...

    Om det nu är en timme, kan inte mormor följa med dit ni ska och rulla barnvagnen utanför? Det är väl inte omöjligt att tänka att bebisen faktiskt sover hela tiden om den är mätt och nöjd? Då blir ju tiden hon har ansvar minimal och du är i närheten.

  • Anonym (H)

    Förstår absolut din känsla, det är ju ditt första älskade lilla barn. Men.. Det gäller en timme. Mata honom innan, byt blöja, få honom att somna.. Då blir det nog en lugn timme med mormor ska du se. Och som övriga säger, hon tog ju hand om dig?

  • wakeuphumanbeings

    Jag har 3 barn, det har aldrig hänt att jag lämnat dom till någon för att ta hand om, varför? Jo för att jag tycker att det finns ingen på hela planeten som kan ta hand om mina barn lika mycket som mig och min fru helt enkelt. Inte ens mina eller hennes föräldrar.

    Mina barn är mitt största ansvar i livet.

  • Anonym (A)
    wakeuphumanbeings skrev 2020-02-09 07:44:41 följande:

    Jag har 3 barn, det har aldrig hänt att jag lämnat dom till någon för att ta hand om, varför? Jo för att jag tycker att det finns ingen på hela planeten som kan ta hand om mina barn lika mycket som mig och min fru helt enkelt. Inte ens mina eller hennes föräldrar.

    Mina barn är mitt största ansvar i livet.


    Och detta hjälper Ts?
  • Alexi

    Men vad finns det för möte i världen som man nekas att ta med ett spädbarn på? De flesta brukar inte ha någon att lämna en sån liten till.

    Sen undrar jag, är din mamma psykiskt sjuk eller så? Eller varför skulle hon skada sitt barnbarn?

  • Fröken W

    Fick en liknande känsla med första barnet. Kommer inte ihåg vad vi skulle göra men vår då 5-6 månaders bebis skulle vara med farmor. Farmor finns nära oss men hade ändå inte träffat bebisen så mycket och det var ett enkelt barn. Jag gick och gruvade mig inför detta och kvällen innan så bröt jag ihop helt. Jag kunde inte tänka mig att lämna bort dottern, samtidigt så ville jag inte göra farmor besviken. Men det slutade faktiskt med att maken fick ringa och avboka farmor. Minns som sagt inte vad vi skulle göra men det löste sig och dottern fick vara med oss. Jag var inte redo att lämna bort mitt barn.

    Idag har varken dottern eller jag några problem att vara ifrån varandra några timmar/en natt.

    Finns det verkligen ingen möjlighet att bebisen är med på mötet? I sådana fall skulle jag ta med mormor så hon får hålla sig i närheten.

    Lycka till!

  • wakeuphumanbeings
    Anonym (A) skrev 2020-02-09 07:47:05 följande:

    Och detta hjälper Ts?


    Har jag inte rätt att säga min åsikt som dig? Eller tillhör du dom som vill tysta ner andra?
Svar på tråden Jag har panik