Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Bostadsbidrag hjälp mig!

Det krävs inte ensam vårdnad för att få bostadsbidrag men det är bra om ni kan få papper på boendesituationen för barnen, alltså att de är hos dig permanent, hos t ex Familjerätten. De kan hjälpa er att få ner viktiga detaljer lite mer officiellt.

• Anonym (Anonym)

Du kanske kan be om något slags utdrag från Skatteverket också om vilka som är folkbokförda på din adress. Även om du bor i hyreshus ser man lägenhetsnummer.

Jag fattar inte deras idiotiska logik ärligt talat.... Hur bevisar man att nåt INTE finns?? Du får ta foton: "I det här rummet är han inte. Och inte här. Och inte ens på toa. Nu har jag letat överallt. Han bor inte här, tydligen. Trots att han inte ens har varken kläder eller tandborste här." Jaja skämt åsido.

Jag skulle nästan anmäla dem till typ Justitieombudsmannen eller nåt. Men i första hand försöka få tag i en chef! Och så måste det finnas någon instans dit man överklagar deras beslut.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:21:41 följande:
    Tack för att du förstår!

Jag har faktiskt i ren frustration sagt precis det du sa till FK när jag pratade med dem. Om att skicka foton. Det gilldes inte. Inte heller gilldes det att skicka utdrag från folkbokföringen att endast jag är skriven här. Enligt deras resonemang kan han ju bo här ändå. Suck! Så därför jar jag liksom ingen aning vad jag ska skicka in eftersom han just nu inte har någon inkomst eller boendeadress här i Sverige.
    Ja det har ju kommit bra förslag i tråden om att han får skicka in arbetsgivarintyg och folkbokföring från landet där han faktiskt bor. Jag kom på en sak, rätt många har Fb numera. Om han har postat foton från sitt hemland med jämna mellanrum så kan du ju kanske ha med det som bevisning, om de kommer tätt nog iaf. Eller andra inlägg han har gjort på sociala media om var han befinner sig. Lite av ett långskott men vad sjutton, de gör sig ju helt omöjliga på Fk.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:36:55 följande:

När jag googlade runt nämnde någon att man kunde knacka dörr hos grannarna och be dem skriftligen intyga att man är ensamstående i lägenheten som man sedan skickar in till FK. Det känns dock väldigt privat... jag vill liksom inte outa mig själv på det sättet till alla som bor här i huset.

Jao det beror ju på hur gärna du vill ha bostadsbidrag men jag skulle iaf satsa på de som bor precis i närheten, t ex samma våningsplan.
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:39:50 följande:
    Aha, det visste jag inte. Nej, vi är inte gifta.

Trodde det skulle undertecknas på familjerätten om enskild vårdnad. Tack för infon!

Vet du vart jag ska vända mig för att få ett skriftligt intyg på att jag är enskild vårdnadshavare?
    Man går till familjerätten för att pappan ska erkänna faderskap och i samband med det kan man ansöka om gemensam vårdnad. Gör man inte det har du enskild då ni inte är gifta. Det ska väl vara Skatteverket som har såna intyg om vårdnad? Eller familjerätten/soc. Det skadar inte att ringa runt o fråga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:55:09 följande:

Eftersom det verkar jättesvårt att bevisa min situation för FK, vad tror ni då om oddsen för bostadsbidrag om vi gör såhär istället:

Pappan folkbokför sig på den här adressen även om han knte bor hör stadigvarande.

Vi söker bostadsbidrag som "sambos", anger 0kr i inkomst för pappan, eftersom han inte har någon inkomst. Då behöver jag ju inte bevisa att han inte bor här. Skulle det funka?

Problem med detta dock: När jag tittade på FK ansökninsformulär för sambos, så kräver det att han signerar den med e-leg vilket han inte kan då han varken har ett svenskt personnummer eller ett svenskt bankkonto.

Hur fasiken ska man göra? Blir ju knasigt hur man än vrider och vänder på det.

Gör inte det!! Om de till slut fattar att han inte bor där så har du ljugit i ansökan och det är straffbart!
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!