Inlägg från: Anonym (Behöverdinhjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Behöverdinhjälp)

Bostadsbidrag hjälp mig!

FuckGoggleAskMe skrev 2020-02-09 14:31:25 följande:

Kan han visa kontoutdrag som visar att de flesta uttag etc sker utomlands?

Ska kollas upp. Tack!
    Anonym (Hind) skrev 2020-02-09 14:39:12 följande:

"har bott hos sin hamilj som hjälpt honom ekonomiskt" - men nu då? Någonstansifrån måste han ju få pengar till mat, husrum och resor, det borde ju inte vara omöjligt att få intyg på det. Någonstans borde han ju ha sin huvudsakliga bostad även om han reser, det borde ju gå att få intyg på det.

Hans familj kan skriftligen intyga att han bor för och får pengar av dem. Ska absolut kolla upp om FK godkänner intyg ifrån dem, men tror det kan bli svårt. FK har uttryckt att de helst vill ha bevis ifrån myndigheter på att han inte försörjer oss eller är stadigvarande bosatt här i lägenheten.
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-09 15:41:16 följande:

Du kan glömma att Fk skulle godkänna intyg som hans familj skriver. De är ju partiska om någon. Det måste vara papper från "officiella" som inte är släkt, som visar att han mestadels och stadigvarande vistas någon annanstans än hos dig.

Som andra har nämnt: anställningsavtal, hyreskontrakt, studerandeintyg etc etc.

Vad tänker han göra framöver? Fortsätta resa runt som ursäkta uttrycket en annan "lodis"?  Har han inga mål, visioner? Om han ex skall börja plugga inom kort kan ni fixa studerandeintyg från skolan (om den nu är på annan ort).

Och ursäkta men varför har du skaffat barn med honom? (Han verkar totalt ansvarslös)

Tack för dina tips! Problemet är att han just nu inte har anställning och bostad. Så spdana dokument kan jag inte visa upp. Får fråga om han vill plugga. Men jag behöver verkligen bidraget nu.

Jag vet att det kan låta ansvarslöst och lodigt, men det är absolut inte hur det är. Hela situationen är jättekomplicerad. Vill inte gå in på detaljer kring det eftersom det inte har med frågan att göra.
    Kjell2 skrev 2020-02-09 16:09:55 följande:

Folkbokför honom hos sina föräldrar. Fixa intyg från myndigheterna i det landet

Sök underhåll från honom, även om han inte har pengar. Ett sätt att visa att ni inte lever tillsammans.

Säg åt honom att fixa jobb och börja betala skatt

Tack för alla tipsen!
    Anonym (Dd) skrev 2020-02-09 22:11:35 följande:

Även om han bara skulle lifta , så måste det ju finnas dokumenterat när han åker över den svenska gränsen, eller?

Ja, absolut. Men nu har han varit i Sverige ett tag, han har ju uppehållstillstånd här, så tror inte det skulle vara tillräckliga dokument att visa upp.

Han bor hos vänner och stuntals även här hos mig (vilket är på en helt ok nivå enligt FK reglemente, har kollat det med dem). Han söker även jobb här utan framgång än så länge.

Problemet är att FK inte ser mina ord som ett tillräckligt bevis på vår boendesituation. De vill ha konkreta bevis på att han inte är stadigvarande bosatt här i lägenheten, helst ifrån myndigheter.
    möjligt skrev 2020-02-09 22:39:54 följande:

Hur mycket bor han hos dig egentligen? För der blir ju väldigt svårt att bevisa att någon inte bor där, som ändå bor där två helger i månaden.

Varför kan han inte helt enkelt bosätta sig hos dig istället?

Precis som du säger, en helg här och en helg där, ibland nån vecka och ibland mer sällan. Det varierar. Just nu funkar det inte för honom att bosätta sig här.

Jag är i en jäkligt knivig sits pga detta, att bevisbördan ligger på mig när jag inte har några bevis att tillgå. Därför jag frågar er och är så tacksam för alla tips och råd.
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 23:41:21 följande:

Tror fk sagt något som inte stämmer. Mina barns pappa hade adress 30 mil bort och jobb där. vi umgicks som vänner när han hälsade på barnen och han var hos mig vid födelsedagar plus körde mig och barnen till ullared en dag under en sommar. Då fick jag veta att dom tyckte vi umgicks för mycket för att inte vara ihop. Så dom drog in mitt bostadsbidrag. Så att han är hos dig kan ge problem om fkassan är riktigt tjuriga

Men oj! Ja, det var en annan på FK som fattade beslutet än den jag pratade med på telefon.
    möjligt skrev 2020-02-09 23:28:57 följande:

Men som jag förstår det så har han ingen riktigt fast adress alls men din bostad är en av de han lever mest i så varför inte skriva er som sambos istället? Det verkar ju ändå inte ligga alltför avlägset sanningen.

Tack för din input.

Skriver vi oss som sambos förlorar jag väl bostadsbidraget definitivt? Eller? Nån tidigare i tråden skrev att jag förmodligen skulle få ut 0kr i bostadsbidrag som samnos trots att pappan har 0kr i inkomst.

Dessutom, vore det inte en lögn eftersom vi faktiskt inte är sambos? Vad händer om jag blir påkommen att vi inte är sambos på riktigt? Jag står för 100% av försörjningen och allt markarbete här hemma.
    Rebecca1987 skrev 2020-02-10 03:16:17 följande:

Varför skaffar han sig inte en fast plats? Har han ingen inkomst så får du troligen lite bostadsbidrag om det kommer fram att ni inte är sambos så är det bättre än att han är hos er och dom kräver återbetalning för att dom anser att han bor där. Han får väl boende och inkomst som asylsökande?

Ja, men problemet är att FK tror att pappan bor här stadigvarande. Jag måste bevisa att så inte är fallet, men vet inte hur.

Han är inte asylsökande, så sådan inkomst har han inte rätt till.
    Rebecca1987 skrev 2020-02-10 03:16:17 följande:

Varför skaffar han sig inte en fast plats? Har han ingen inkomst så får du troligen lite bostadsbidrag om det kommer fram att ni inte är sambos så är det bättre än att han är hos er och dom kräver återbetalning för att dom anser att han bor där. Han får väl boende och inkomst som asylsökande?

Han har inte möjlighet ekonomiskt att skaffa sig en fast plats just nu.
    möjligt skrev 2020-02-10 08:19:03 följande:

Såvitt jag vet ger det inga fördelar att vara sambo så ingen skulle ha intresse av att utreda det. Och även om de plötsligt skulle bestämma att ni inte är det så har jag svårt att se vad det skulle ge för konsekvenser om det inte gett er några fördelar.

Vidare så blir det ju svårt att säga att ni inte är sambos då han inte har en fast bostadsplats, han bor en hel del hos dig och reser så pass mycket. Om ni då definierar er som sambos så blir det svårt att säga emor

Jo, absolut. Grejen är den att vi inte är sambos och jag är i behov av bostadsbidraget just nu. Om vi är sambos får jag inget bostadsbidrag och pappan har ändå 0kr i inkomst.
    Kjell2 skrev 2020-02-10 08:00:32 följande:

Han har inte råd skaffa jobb?

Jo, han har sökt massvis av jobb och gått gå på intervju. Tyvärr inte fått jobben.
    möjligt skrev 2020-02-10 09:06:56 följande:

Fast har han noll inkomst så borde du/ni ändå få bostadsbidrag även om det blir något mindre. Däremot får du inget underhåll, men det verkar du inte få nu heller?

Det var nån härinne som sa att jag inte skulle få nått bostadsbidrag om vi blev sambos. När jag tittat på FK ansökningssida så kräver en samboansökan om bostadsbidrag att sambon har ett svenskt bank-id och svenskt personnummer vilket ställer till det hela. Men jag ska definitivt kolla närmare på möjligheterna här.

Tack för alla svar och tips på idéer!

Jättebra med input ifrån er.

Vet att situationen kan låta ansvarslös etc i brist på detaljer kring hela situationen. Det finns dock en förklaring till allt och det är långt ifrån sanningen att han och jag ansvarslösa och behöver "växa upp". Dessa detaljer påverkar dock inte min fråga och behöver därför inte uppges här i tråden.

Jag behöver bli mer byråkratiskt insatt, absolut! Det är en djungel av paragrafer och regler därute. Jag är inte så kunnig om alla lagar, regler eftersom jag aldrig behövt ha speciellt mycket kontakt med dessa myndigheter tidigare. Det gör mig inte till en ansvarslös person, så sluta döma du som dömer.

Som sagt, kom gärna med tips och idéer. Tar då tacksamt emot dem, men försök och lägg dömandet av han och mig som personer på hyllan. Det blir så tråkig stämning i tråden då och bidrar inte till någonting konstruktivt.

Rebecca1987 skrev 2020-02-10 09:51:58 följande:

Tror du får utveckla varför han inte har möjlighet? Det låter som han flyr från en utvisning.

Pga 0kr i inkomst. Flyr ingen utvisning. Han är i landet lagligt med uppehållstillstånd.
    Johan70 skrev 2020-02-10 10:07:10 följande:

Skicka en uppgift från hans hemlands folkbokföring om att han bor där för närvarande.

Tack för tipset. Han är i Sverige nu.
Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!