• Anonym (Linda)

    Feber jämt?

    Jag satt och kollade min journal på nätet tidigare. Har sökt vård akut några gånger för att jag haft plötsliga känselbortfall. Dessa är under utredning (lång väntetid, har inte ens fått röntgen än som planeras, rygg och huvud)

    Såg när jag kollade genom alla besök att jag haft runt 38-38.5 i temp varje gång. Det är alltså ett halvår mellan en del av besöken.Jag har ingen termometer hemma, så jag har inte kollat sedan jag sist var på akuten.

    Men varför skulle man ha hög temp i ett år? 
    Har en normal morgontemp på 36.1-36.3 normalt sett (innan det här året), så är dessutom en rätt "sval" person.

  • Svar på tråden Feber jämt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ssk) skrev 2020-02-10 12:41:24 följande:

    Att pricka in feber/förhöjt temp vid 7 vårdbesök är inte ovanligt och heller inte man som vårdpersonal skulle reagera

    [quote=80217371][quote-nick]Anonym (Ssk) skrev 2020-02-10 12:41:24 följande:[/quote-nick]Att pricka in feber/förhöjt temp vid 7 vårdbesök är inte ovanligt och heller inte man som vårdpersonal skulle reagera på.


    Det beror nog på vem man frågar om det är vanligt förekommande eller ej.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ssk) skrev 2020-02-10 12:32:31 följande:
    Det kan mycket väl finnas ett sammanhang mellan diskrbråcket i nacken och problem/känselbortfall i benen.
    Inte enligt neurologen som menar att det kan förklara känselbortfall eventuellt i händerna, men inte i fötterna. 

    Så vem har rätt? 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Läkare) skrev 2020-02-10 11:16:04 följande:

    Mycket konstigt att sjukvården inte har uppmärksammat din feber mer och talat om det för dig. Att lyckas pricka in feber 7 gånger vid samtliga vårdbesök är inte normalt. Då har du med största sannolikhet haft feber även hemma.

    Jag antar att de har tagit sänkan? b12? Jag tänker också på borrelia, så det är bra att du ska ta ryggmärgsprov för det. Järnbrist kan ge de symtom du beskriver, särskilt om ferritinvärdet är lågt. 

    Ibland kan det också vara så att man går runt med en seg infektion som ger långvarig feber men som tillslut ger med sig. 


    Ja, vitamin b12, folat, d och järn har de kollat. Borelia har de kollat genom blodprov, men inte genom ryggmärg som jag förstod det som att de skulle nu.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Linda) skrev 2020-02-10 13:11:42 följande:

    Inte enligt neurologen som menar att det kan förklara känselbortfall eventuellt i händerna, men inte i fötterna. 

    Så vem har rätt? 


    Båda har rätt. Jag skrev att det kan finnas ett samband. Det innebär dock inte att det är så i ditt fall.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Linda) skrev 2020-02-10 13:11:42 följande:

    Inte enligt neurologen som menar att det kan förklara känselbortfall eventuellt i händerna, men inte i fötterna. 

    Så vem har rätt? 


    Båda har rätt. Jag skrev att det kan finnas ett samband. Det innebär dock inte att det är så i ditt fall.
  • Anonym (En extra man)

    Jag tycker ni ska överväga att ha ett öppet förhållande, kanske skulle ni ta in en man till i relationen?

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (En extra man) skrev 2020-02-10 15:59:38 följande:

    Jag tycker ni ska överväga att ha ett öppet förhållande, kanske skulle ni ta in en man till i relationen?


    Vad ett öppet förhållande med feber och känselbortfall att göra?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Ssk) skrev 2020-02-10 14:57:35 följande:
    Båda har rätt. Jag skrev att det kan finnas ett samband. Det innebär dock inte att det är så i ditt fall.
    Men om det är så, på vilket sätt? Hur fungerar det?

    Så som jag har det nu har jag ju smärtor i nacken, skuldran, axel, ryggen och ibland ut i armen. Har haft känselbortfall i ansikte och tunga. Lock för öronen och smärta i ansiktet. tror att detta hänger ihop med nacken.

    Diskbråcket sitter högt upp, c3-c4, och har haft en skada där sedan tidigare misshandel för många år sedan också. Så där finns en del pålagringar och sådant, fast de sitter på motsatt sida av bråcket, som går in i ryggmärgen.

    Detta är vad jag fått förklarat, dock har de inte tagit bilder i tvärsnitt av nacken tyvärr, eftersom röntgen var fokuserad på neurologisk orsak, och de vid första röntgen såg vissa förändringar också. De kan därför inte avgöra nervrotspåverkan enligt dem.

    Sedan har jag nu väntat på ny röntgen, efter att ha förlorat känseln i hela benet förra sommaren. Det är en akut röntgen jag fått remiss till, så lång är kön, verkar det som.
  • Anonym (Linda)

    Jag blir frusterad av hela situationen, så smärtan verkligen är svår att hantera på daglig basis. Jag tar inget smärtstillande heller, och ingen jag provat hjälper mot nervsmärtan. Jag hade lyrica ett tag, den hjälpte lite, men jag vill inte ta den mer då den är så beroendeframkallande. 

    Men jag kan inte leva så som jag gör. 

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Linda) skrev 2020-02-11 19:22:12 följande:

    Jag blir frusterad av hela situationen, så smärtan verkligen är svår att hantera på daglig basis. Jag tar inget smärtstillande heller, och ingen jag provat hjälper mot nervsmärtan. Jag hade lyrica ett tag, den hjälpte lite, men jag vill inte ta den mer då den är så beroendeframkallande. 

    Men jag kan inte leva så som jag gör. 


    Hej TS! Jag sitter också fast i vårdkarusellen och väntar på tider och svar. Sökte akut -14 för misstänkt tia, -16 misstänkt stroke. I efterhand har jag av en slump fått reda på att jag hade avvikelser i vitsubstansen i hjärnan -14.

    Jag har länge (ca 10 år) haft smärtor i benen, migrän som blir svårare, känselbortfall/domningar, sömnproblem etc men blivit ignorerad.

    Nu i sept träffade jag en ny läkare som hade läst igenom min journal och läst att det fanns förändringar i hjärnan. Han skickade remiss för magnetröntgen eftersom det alltid ska följas upp. Han sa så fint ?Vi gör det här för riktlinjerna säger att det är så det ska gå till, men var inte orolig, vi hittar förmodligen inget?. Dröjde länge men fick göra min röntgen tillslut. Fick vänta i 23 dgr på resultatet. Min tlftid blev en besökstid dagen efter istället - Starka indikationer på MS. Dessvärre loggade jag in dagen innan och läste det här i min journal. Min värld rasade samman. Väntade på tid hos neurologen, fick sen veta att dom önskade kompletterande granskning av min magnetröntgen. Här sitter jag nu fast och inget händer för ena mottagningen vill att den andra mottagningen ska göra ngt.

    Jag förstår din situation och beklagar verkligen. Jag finns här om du vill bolla lite.

    Hur gammal är du? Har du barn?
Svar på tråden Feber jämt?