• Anonym (Ts)
    Sun 9 Feb 2020 21:29
    570 visningar
    21 svar
    21
    570

    Reagerar jag konstigt?

    Jag behöver skriva av mig och är lite i chock, så var gärna inte för hårda om ni tycker att jag reagerar konstigt. Min mamma dog för sju månader sedan, efter att ha kämpat mot cancer i sex månader. Jag är fortfarande i chock och sorg efter den hemska tiden.

    Min mamma hade en man. De hade varit tillsammans i runt 17 år. Idag fick jag veta (genom att läsa på fb) att han ska flytta ihop med någon ny, som han tydligen känt länge. Jag tycker att det känns jättekonstigt. Alla hanterar ju sorg olika och man ska inte döma, jag vet att det är fel av mig att känna som jag gör, men det känns bara fel. Även om min mamma inte lever känns det som ett svek, mot henne. Även om jag förstår att det är orimligt att tänka så, är det ändå så jag känner. Det känns tungt att min mamma kanske trots allt inte betydde så mycket för honom, som jag trodde. För mig är det helt obegripligt hur man kan gå vidare så snabbt. Om det var 5 år sedan hade jag nog tagit det på ett annat sätt, men just nu känns det här jättetufft. Hur hade ni reagerat tror ni? Är jag konstig som tar det så hårt?

  • Svar på tråden Reagerar jag konstigt?
  • Anonym (Anna)
    Sun 9 Feb 2020 21:34
    #1
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-09 21:29:14 följande:

    Jag behöver skriva av mig och är lite i chock, så var gärna inte för hårda om ni tycker att jag reagerar konstigt. Min mamma dog för sju månader sedan, efter att ha kämpat mot cancer i sex månader. Jag är fortfarande i chock och sorg efter den hemska tiden.

    Min mamma hade en man. De hade varit tillsammans i runt 17 år. Idag fick jag veta (genom att läsa på fb) att han ska flytta ihop med någon ny, som han tydligen känt länge. Jag tycker att det känns jättekonstigt. Alla hanterar ju sorg olika och man ska inte döma, jag vet att det är fel av mig att känna som jag gör, men det känns bara fel. Även om min mamma inte lever känns det som ett svek, mot henne. Även om jag förstår att det är orimligt att tänka så, är det ändå så jag känner. Det känns tungt att min mamma kanske trots allt inte betydde så mycket för honom, som jag trodde. För mig är det helt obegripligt hur man kan gå vidare så snabbt. Om det var 5 år sedan hade jag nog tagit det på ett annat sätt, men just nu känns det här jättetufft. Hur hade ni reagerat tror ni? Är jag konstig som tar det så hårt?


    Beklagar sorgen.

    Ja, det känns fort. Men, du vet ju inte vad som ligger bakom. Hur länge har de känt varandra, om hans och din mammas förhållande var bra osv. Han kanske känner att han vill ta vara på tiden med den nya,  eftersom man inte vet när någon går bort.

    Sedan är alla olika i sin sorg. Har du inte träffat honom  alls på denna tid sedan din mamma gick bort?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 21:42
    #2
    Anonym (Anna) skrev 2020-02-09 21:34:33 följande:

    Beklagar sorgen.

    Ja, det känns fort. Men, du vet ju inte vad som ligger bakom. Hur länge har de känt varandra, om hans och din mammas förhållande var bra osv. Han kanske känner att han vill ta vara på tiden med den nya,  eftersom man inte vet när någon går bort.

    Sedan är alla olika i sin sorg. Har du inte träffat honom  alls på denna tid sedan din mamma gick bort?


    Jo det har jag gjort. Tvivlar inte på att han älskade henne djupt, därför blev jag så chockad. och ledsen, om jag ska vara ärlig. Låter kanske egoistisk, men det är så jag känner... Jag kan inte hjälpa det.
  • Anonym (Diako­n)
    Sun 9 Feb 2020 21:43
    #3

    Han kanske behöver en form av "rebound" för att orka igenom sorgen? Det är ändå hyfsat vanligt att människor som nyss förlorat någon i döden väljer en ny partner relativt snart. Det är en form av sorgearbete och har ingenting att göra med den avlidne och ev känslor där. Och är det någon han känner sedan länge är det heller inte så konstigt.

  • Anonym (Q)
    Sun 9 Feb 2020 21:43
    #4

    Det har nog mer att göra med att du fortfarande sörjer och saknar din mamma än att han går vidare. Var tacksam för att han var där med din mamma till slutet och för den kärlek och det liv de delade och släpp det andra. Du behöver inte bli sårad å din mammas vägnar, det kommer inte att föra något gott med sig. Du och den här mannen har gemensamt att ni har varit en del av din mammas liv och funnits i hennes hjärta och att ni nu håller henne i era minnen. Jag kan inte tänka mig att hon skulle vilja att ni stannade upp era liv nu.

  • Anonym (Anna)
    Sun 9 Feb 2020 21:47
    #5
    Anonym (Ts) skrev 2020-02-09 21:42:51 följande:
    Jo det har jag gjort. Tvivlar inte på att han älskade henne djupt, därför blev jag så chockad. och ledsen, om jag ska vara ärlig. Låter kanske egoistisk, men det är så jag känner... Jag kan inte hjälpa det.
    Det är inget fel på dina känslor. Men det är inte heller fel  på honom, och hans känslor. Detta betyder ju inte att han inte saknar din mamma, eller att han inte älskade henne, bara att han gått vidare nu. 
  • Sun 9 Feb 2020 21:47
    #6

    Nej, jag tycker inte du är konstig. Jag reagerade likadant när en nära släkting till mig hade dött, och den sörjande änkan blev helt knäpp och kastade sig över en ny man. Hon trodde hon var förälskad, men det visade sig bara vara en fas i sorgen. Efter några månader var det slut. Själv sade hon senare, att hon hade fått ångest av att vara ensam.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 00:13
    #7
    lövet2 skrev 2020-02-09 21:47:59 följande:

    Nej, jag tycker inte du är konstig. Jag reagerade likadant när en nära släkting till mig hade dött, och den sörjande änkan blev helt knäpp och kastade sig över en ny man. Hon trodde hon var förälskad, men det visade sig bara vara en fas i sorgen. Efter några månader var det slut. Själv sade hon senare, att hon hade fått ångest av att vara ensam.


    Tack, då är jag inte ensam om det i alla fall. Ja det visar sig väl om det här håller eller inte... Jag blev bara så chockad, kanske för att jag själv knappt har förstått vad som hänt än. blir en krock då när någon så nära henne gått vidare redan... Jag kan bara inte förstå det.
  • Anonym (H)
    Mon 10 Feb 2020 01:00
    #8

    När man sörjer, är ledsen och förtvivlad kan man göra de knäppaste och mest ogenomtänkta sakerna. Det är inga som helst fel på dina känslor, men samtidigt är det inga fel på hans handlingar. Ni sörjer på olika sätt och han kanske behöver detta för att hantera sorgen och för att inte känna sig ensam i detta. Jag förstår dock din reaktion till 100% och jag är ledsen för vad du går igenom.

  • Anonym (H)
    Mon 10 Feb 2020 01:04
    #9

    En tanke som även slår mig är att han kanske har råkat ut för det där klassiska som deprimerade människor kan råka ut för med sin psykolog. Man blir förälskad i någon som lyssnar, förstår och finns där för personen när det är tungt och jobbigt. Håller det inte så håller det inte, men han verkar behöva det här just nu.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 10 Feb 2020 07:28
    #10

    Min mormor gjorde likadant.
    Min morfar dog i april, på hösten hade hon redan en ny.
    Efter 49 år tillsammans.
    Sen kom det fram en massa andra saker också.

    Vi har noll kontakt idag.
    Undrar om hon någonsin älskat honom.

Svar på tråden Reagerar jag konstigt?