• Mon 10 Feb 2020 02:03
    739 visningar
    9 svar
    9
    739

    4 månaders vaknar fortfarande varje 1-2 timme/ar TIPS??

    Hej alla!

    Vår drygt 4 månaders prins har inte varit den bästa sovaren. Han har alltid vaknat varje till varannan timme, han sover inte så mycket på dagen hellre längre men vi kollar efter jättenoga så han inte blir övertrött och han tar några "catnaps" ibland 30min,45min,1h men inte längre än 1h30min. Vad jag märkt av under natten och misstänker är att han äter sig till sömns. Ibland är han hungrig och sänker en flaska. Men ibland är han inte hungrig tar ett par sug och puff borta i drömvärlden igen men som sagt varje timme nästan under nätterna. Är det någon som känner igen sig? All tips är att ta här

    P.s

    Jag vet att han fortfarande är ganska ung och man får ta o anpassa sig, syftet/oron är att jag inte vill att de ska typ vara nån mönster som kommer hålla i sig, tänker bara långsiktigt så han inte vänjer sig med att de så här man somnar. Nappen har inte funkat hittils när jag vet att han inte är hungrig :(

  • Svar på tråden 4 månaders vaknar fortfarande varje 1-2 timme/ar TIPS??
  • Anonym (Illy)
    Mon 10 Feb 2020 02:19
    #1

    Han är 4 månader och behöver trygghet. Ge honom den.

    Eftersom ni ger flaska antar jag att han inte ammar, vid amning har bebisen närheten till morden automatiskt.

  • Mon 10 Feb 2020 03:03
    #2
    Anonym (Illy) skrev 2020-02-10 02:19:51 följande:

    Han är 4 månader och behöver trygghet. Ge honom den.

    Eftersom ni ger flaska antar jag att han inte ammar, vid amning har bebisen närheten till morden automatiskt.


    Trygghet och närhet får han. Ungefär 24 timmar om dygnet

    Någon annan som har någon tips?
  • Mon 10 Feb 2020 03:11
    #3

    Min dotter är drygt 5 månader. Hon vaknar på natten ca 1-2ggr i timmen och vill bara ha bröstet i munnen för att veta att jag är där. Jag kan knappt gå på toa vissa nätter. Så jag tror att det kan handla om att veta att ni är där. En typ utav trygghet för er son.

  • Mon 10 Feb 2020 15:16
    #4

    Har en fyramånaders som sovit oförskämt bra på nätterna sedan hon föddes. Men inte sovit längre än 30 minuter i sträck under dagarna, men det har känts ok eftersom hon sovit så bra på nätterna. Hon har dock nätter där hon vaknar ofta trots att hon är mätt, har torr blöja m.m. Det som funkat för oss då är att jag tagit över henne till vår säng och att hon fått sova i min famn. Då somnar hon direkt när vi lagt oss ner. Tänker att det har något med behov av trygghet och närhet att göra.

    Vet att det inte är optimalt att samsova som vi gör men både hon och jag sover bättre om hon får ligga hos mig nån natt då och då än att hon ska vakna varje/varannan timme.

  • Mon 10 Feb 2020 15:35
    #5

    Han kommer inte på nåt sätt "skaffa sig dåliga vanor" för att han vaknar ofta och/eller äter på natten nu. De rutinerna hinner ändras 10 gånger om innan man kan börja prata om dåliga vanor.

  • Mon 10 Feb 2020 19:24
    #6

    Hej alla tack för svaren. Jag säger inte det med dryghet om närheten och det men de va kanske mitt fel att inte nämna det. Han sover alltid med oss. Ibland i famnen ibland i samma säng, så jag tror fortfarande på att det kanske kan vara något annat som gör att han vaknar så ofta. Och som nämnt ovan han är fortfarande ganska ung i åldern så vi vet och förväntar oss inte såklart att han ska sova hela natten som oss, tycker bara 1-2 timmar går att förlänga med rätt medel

  • Mon 10 Feb 2020 20:07
    #7
    ImTheDaddy skrev 2020-02-10 19:24:42 följande:

    Hej alla tack för svaren. Jag säger inte det med dryghet om närheten och det men de va kanske mitt fel att inte nämna det. Han sover alltid med oss. Ibland i famnen ibland i samma säng, så jag tror fortfarande på att det kanske kan vara något annat som gör att han vaknar så ofta. Och som nämnt ovan han är fortfarande ganska ung i åldern så vi vet och förväntar oss inte såklart att han ska sova hela natten som oss, tycker bara 1-2 timmar går att förlänga med rätt medel


    Kan det vara tand på väg?
  • Mon 10 Feb 2020 20:56
    #8
    ImTheDaddy skrev 2020-02-10 19:24:42 följande:

    Hej alla tack för svaren. Jag säger inte det med dryghet om närheten och det men de va kanske mitt fel att inte nämna det. Han sover alltid med oss. Ibland i famnen ibland i samma säng, så jag tror fortfarande på att det kanske kan vara något annat som gör att han vaknar så ofta. Och som nämnt ovan han är fortfarande ganska ung i åldern så vi vet och förväntar oss inte såklart att han ska sova hela natten som oss, tycker bara 1-2 timmar går att förlänga med rätt medel


    Ok. Har han sovit så här ända sedan han föddes? Om inte så tänker jag att det kan bero på att han är i en tillväxtperiod och därför behöver äta oftare och/eller kanske har växtvärk.
  • nernu
    Mon 10 Feb 2020 22:28
    #9

    Helt normalt. Och jo högst troligt vaknar han för att kolla att ni finns och allt är lugnt. Barn har olika sömnbeteende. Det är inget man kan göra något åt när de är så små. Byt av varandra och sov i olika rum. Bättre att en av er är pigg på dagarna.

Svar på tråden 4 månaders vaknar fortfarande varje 1-2 timme/ar TIPS??