• Anonym (.)

    Om man vet att någon är åtalad för brott och man vill veta vilket - Är det bara höra av sig till Tingsrätten och begära ut papper?

    Hej!

    Om någon är åtalad för något brott så har jag förstått att det är papprerna är offentliga för allmänheten. Men hur får man dessa papper?
    Är det bara att höra av sig till Tingsrätten eller hur begär man ut sådant information?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Om man vet att någon är åtalad för brott och man vill veta vilket - Är det bara höra av sig till Tingsrätten och begära ut papper?
  • Anonym (Tena)

    Vad jag har förstått så måste dom ha fallit och man behöver ha diarienumret (eller vad det heter) på domen för att få ut den. 

  • Anonym (hemsidan)
    Anonym (.) skrev 2020-02-10 07:07:26 följande:

    Hej!

    Om någon är åtalad för något brott så har jag förstått att det är papprerna är offentliga för allmänheten. Men hur får man dessa papper?
    Är det bara att höra av sig till Tingsrätten eller hur begär man ut sådant information?

    Tack för svar!


    går det inte att se på tingsrättens hemsida?
  • Anonym (.)
    Anonym (Qwerty) skrev 2020-02-10 07:25:34 följande:

    www.lexbase.com fungerar kanonbra till just detta.


    Inte alls intresserad att betala när man kan få ut det gratis.
  • Drottningen1970
    Anonym (Tena) skrev 2020-02-10 07:17:30 följande:

    Vad jag har förstått så måste dom ha fallit och man behöver ha diarienumret (eller vad det heter) på domen för att få ut den. 


    Dom måste inte ha fallit. Men åtal måste ha väckts.
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2020-02-10 07:07:26 följande:

    Hej!

    Om någon är åtalad för något brott så har jag förstått att det är papprerna är offentliga för allmänheten. Men hur får man dessa papper?
    Är det bara att höra av sig till Tingsrätten eller hur begär man ut sådant information?

    Tack för svar!


    Du få fram handlingar och beslut från eventuell häktningsförhandling.

    I samband med att åtal väcks kan du vanligtvis få ut förundersökningen.
    När dom meddelats kan du få ut domen.

    Kontakta aktuell tingsrätt.
  • Anonym (P)

    Om någon dömts för ringa bokföringsbrott och fått villkorlig dom varför syns inte det på Lexbase? Någon som vet?

  • Kjell2
    Anonym (P) skrev 2020-02-10 08:40:00 följande:

    Om någon dömts för ringa bokföringsbrott och fått villkorlig dom varför syns inte det på Lexbase? Någon som vet?


    Fråga den privata firman lexbase som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.


  • Anonym (.)
    Anonym (Mr koll) skrev 2020-02-10 09:35:13 följande:
    https://mrkoll.se/

    kolla denna länk
    Men det är ju samma sak som Lexbase!
    Varför göra någonting som man kan få det gratis?

    Denna tråd kan låsas. Nu vet jaga tt det är abra vända sig till Tingsrätten, i den staden som förhandlingen pågick.

  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (.) skrev 2020-02-10 09:53:50 följande:
    Men det är ju samma sak som Lexbase!
    Varför göra någonting som man kan få det gratis?

    Denna tråd kan låsas. Nu vet jaga tt det är abra vända sig till Tingsrätten, i den staden som förhandlingen pågick.
    Man kan inte låsa trådar på FL x)
Svar på tråden Om man vet att någon är åtalad för brott och man vill veta vilket - Är det bara höra av sig till Tingsrätten och begära ut papper?