• ivrigajag

    Ni som gör det bra hemma 2-5år

    Hej, jag riktar denna tråd mot er som är eller har varit föräldraledig med era barn och känner att ni har haft bra flyt och "gjort det bra" med barnen.

    Jag har stora problem med att vara en lyckad hemmaförälder och oroar mig endel över hur jag är när jag är hemma med som samt hur mitt stormvind-rastlösa-adhd kommer påverka deras trygghet. För tillfället har jag fått dom utökat att vara på förskolan en tid. Men jag vill verkligen ha dom hemma mera och vara föräldraledig några dagar i veckan, utan dåligt samvete och så.

    En dag när vi är hemma kan se ut som så att vi vaknar och myser länge på morgonen. Därefter börjar det bli mer stressigt, antingen sätter jag barnen framför teven eller plattan så jag får städa undan i rasande fart, dåligt samvete för det. 
    Sen har jag försökt ha som mål att vi ska vara ute en stund fm och en stund em, men det mesta rör ihop sig då det brukar bli bråk om att klä på sig när vi ska ut på fm, börjar bli tömd på energi så stannar oftast inne istället. Blir galen på att leka lekar som inte är pyssel eller så. Så efter en kort stunds sån lek blir det spel på plattan eller se film tillsammans fram till lunch. 

    Därefter ska den minsta sova, då tänker jag att nu går jag och äldsta ut och leker en stund. Men han vill hellre ha mig för sig själv med mys en stund och jag är ganska trött vid den tiden så jag är inte svårövertalad där. Efter en stunds vila går tiden ut på att jag försöker lirka och ha mig för att vi ska ta oss ut. Funkar ibland och ibland blir det för krävande och minstingen hinner vakna och då är det mellanmåldags. Vips efter det brukar dagen vara slut och det är dags för middag och sånt.

    Oftast slutar dagen med att jag har dåligt samvete och dålig självförtroende som förälder då dagen varit mestadels skärmtid och allt jävla ätande och undanplockande. Barnen har inte fått någon frisk luft och jag har varit stressad och ej avslappnad under dagen. Vilket så tydligt påverkar barnen. 
    Är en dålig trygghet för mina barn helt enkelt och har mycket prestationskrav. Men vill göra bättre.

    Blev ett väldigt långt utlägg. Men ni som verkligen känner att ni lyckats med att vara hemma, även om dåliga dagar och så alltid förekommer. 
    Hur har era dagar sett ut, vad har ni haft för mål med veckan eller dagarna? Vad är hemligheten ? =) 

  • Svar på tråden Ni som gör det bra hemma 2-5år
  • Anonym (Jenny)

    När jag är hemma med barn i den åldern brukar jag försöka pricka in mat-, ute- och sovtider.
    Är vi inne hela dagen, vilket händer, så städar vi innan lunch och innan middag, men inte under dagen, men än att vi försöker plocka undan en stor leksak innan vi tar fram nästa. De hushållssysslor vi gör under dagarna försöker jag att involvera barnen i - typ matlagning och tvätt och sopa upp smulor. Om man ser processen som lika viktig som resultatet är det här helt ok. Dammsuger mer grundligt och annan större städning gör jag efter läggdags på kvällen eller på helgen när vi är två vuxna hemma.
    En "större" utflykt varannan dag, typ skogsrunda, öppna förskolan, något museum, hälsa på en kompis, en ny lekplats lite längre bort eller mata ankorna. Vi är ute även de andra dagarna men håller oss i grannskapet. Mina barn har mycket energi och behöver springa av sig utomhus för att inte klättra på väggarna. Vi har även tillgång till pool och en halvtimme i den är väldigt bra.
    Skärmarna sätter jag en 15-minuters spärr på så att de inte fastnar framför dem hela dagen, men regniga dagar kan vi absolut titta på en film eller något barnprogram. Om jag har något superviktigt eller känsligt telefonsamtal så använder jag även skärmarna som barnvakt utan att få det minsta dåligt samvete.
    Är det mycket gnäll och konflikter så försök att fokusera på de roliga och mysiga stunderna. Prata med barnen om dessa stunder (gärna på kvällen innan de somnar) och låt dem vara det som ni tar med er.

  • lövet2

    Hemligheten är nog att alltid ligga ett steg före. Jag vet ju inte hur gamla dina barn är, men när jag hade det som mest hektiskt, så hade jag en 1-åring, en 3-åring, en 5-åring och så en 7-åring som gick i skola halva dagen.

    Jag brukade duscha på kvällen, så när jag klev upp på morgonen, så klädde jag mig bara och gjorde frukost. Skickade 7-åringen till skolan och dukade bort. Då hade jag en leksakslåda i köket, så 1-åringen var där med mig, medan de två äldre lekte i rummet bredvid. Vi gick nästan alltid ut efter frukosten, så det var blöjbyte och toalett och så påklädning. Vissa dagar gick vi bara utanför huset och lekte, men andra dagar tog vi vagnen och gick någonstans. Kanske på bibblan, hem till någon och hälsade på eller till en lekpark lite längre bort.

    Hem igen, mata 1-åringen medan de andra lekte. Sedan kom det svåraste; att få lite lugnt och tyst när jag skulle söva barn. I bland gjorde jag så att den yngsta fick mellanmål där vi var och hälsade på, och så fick somna i vagnen på vägen hem. Annars fick de äldre se på film medan jag sövde.

    När den lilla sov, så fick de större lunch. Oftast rester från middagen dagen före. Sedan fick de rita, måla eller något i köket medan jag röjde lite och förberedde middagen. Den äldsta kom hem någon gång vid den tiden också.

    På eftermiddagen var vi inne. Jag varvade matlagning och disk med att avstyra slagsmål och prata med barnen (medan de lekte). De var ju helst i köket hos mig och lekte. Matlagningen var inte komplicerad, men den tog tid eftersom det var så många avbrott. Dessutom lagade jag mycket mat, så det skulle finnas rester till nästa dags lunch.

    Handla, städa och tvätta gjorde jag på kvällar och helger, när pappan var hemma.

  • Anonym (Hej)

    Jag har bara varit hemma med ett barn, som nu är ett år och har därför inte upplevt den situation du befinner dig i nu. Men vill ändå komma med några råd.

    När du ?röjer? på morgonen. Vad är det då du städar? Ni har inte varit uppe och stökat ner så antar att det är stök från dagen innan? Kanske kan du/din partner om sådan finns i bilden städa detta på kvällen innan istället?

    För att slippa bråka om påklädning kan olika klippdockor kanske funka. Kanske kan ni vid frukost diskutera vad det är för väder ute och komma fram till vilka ytterkläder man behöver ha på sig.

    Laga mycket mat till middag så att det bara är att värma till lunch.

    Om du tycker det blir mycket plock till frukost/mellis så kan du kanske testa att ha smör, pålägg och vad ni nu har till dessa måltider på en bricka i kylen. Så behöver du bara lyfta in och ut brickan och slipper leta i kylen.

    Kan det yngsta barnet sova i vagn utomhus? Isf är mitt förslag att ni har som rutin att klä på er och gå ut när denne ska sova så slipper du tjata och lirka om att du och stora barnet ska ut sedan.

    Angående lekar inomhus har jag inga jättebra råd. Men kanske kan du hitta på olika teman för varje dag som gör barnen mer intresserade till lekar som du själv känner att du ?står ut med?.

    Kanske kan utflykter till badhus eller öppen förskola vara något för er?

    Känn dig inte dålig! Du gör ditt bästa! Hoppas att något av det jag skrivit kan vara till hjälp.

  • Anonym (Hej)

    Uppfattar det även som att du tycker det är mycket plock och städ? Kanske kan du fundera på om allt måste göras på en gång eller om en del går att vänta med till kvällen då barnen somnat?

  • Trädgårdsland

    Kanske det är att få in rutiner som du saknar? Det känns som att du har en ganska klar bild av hur du skulle VILJA att dagen ser ut, men inte orkar med tjafset tex med påklädningen?

    Barnen tjafsar kanske för att definite är vana att du genomdriver det du sagt? När ni väl fått in rutinen, att efter frukost går vi ut, så blir det kanske mindre tjafs?

    Att göra ett bildschema över dagen, där du själv kvällen innan planerar hur dagen ska se ut och sätter upp väl synligt för barnen, kan hjälpa både dig själv och dem.

    Ta med något att äta ut. Tex åt vi oftast mellanmålet ute på eftermiddagen. Då får alla lite extra motivation att klä på sig, ni ska ju ut och äta något gott.

    På förmiddagen en bit frukt ute.

    Och vänta inte för länge efter frukosten med att gå ut, så du ska tampas med halvhungriga barn.

    När man väl satt sig framför en skärm känns det segt att avbryta! Se bara på mig, nu har jag suttit här alldeles för länge... Efter frukost blir det alltså inga skärmar.

Svar på tråden Ni som gör det bra hemma 2-5år