• Anonym (EnsamFlikka)

Varför har jag så få vänner?

Jag har nog hamnat i nån liten 35-årskris och skulle uppskatta lite input. Krisen gäller främst mitt sociala liv då jag känner att jag har så få vänner omkring mig. Jag vet inte om jag levt i någon slags bubbla innan eller varför jag börjat må så dåligt över detta nu men jag känner att jag verkligen lider av det och har börjat ifrågasätta varför det är på det här sättet.

Jag har 2 riktigt goda tjejkompisar (en är även min svägerska) och 1 riktigt god killkompis (såna som vet typ allt om mig) men ingen av dem bor i närheten av mig, alla bor + 4 h bort enkel resa så vi ses några gånger per år men hörs över tele och sociala medier ofta. I min närhet har jag dock ingen nära vän utan mer några "ytligare" kompisrelationer där vi umgås någon gång ibland. Och that´s it.

Jag önskar mig så goda vänner även här i min vardag, vill ha fler människor runt mig som faktiskt tycker om mig, bryr sig om mig och som jag kan få bry mig om tillbaka men jag får liksom inte till det och jag vet inte varför

Jag lever ett väldigt "vanligt" liv med sambo, hundar, fast jobb, "normal familj" ect så jag har svårt att se att något skulle kunna skrämma bort folk där. Vårtor och häxnäsa har jag inte heller Som person är jag väldigt snäll, lojal, ärlig, brukar kunna få folk att skratta och har ett öppet hjärta. Jag är nog mer introvert än extrovert men försöker verkligen satsa och nå ut till folk. Ändå lyckas jag inte hitta de där personerna som vill lära känna mig och bli mina vänner. Jag är rätt duktig på att fråga om folk vill hitta på något (även om jag är nervös innerst inne), t ex kollegor eller andra hundägare osv men får alltid ett "absolut, vi kan höras" och sen hör man inget. Frågar jag då igen så får jag undvikande svar och då ger jag nog lite upp för man känner ju sig ganska dissad när man försökt flera gånger men aldrig får ett ja.

Jag känner ofta att ingen saknar mig om jag inte är där. Hittar jag på något med någon så blir jag aldrig taggad på sociala medier (löjligt att bry sig om det kanske...) Jag önskar så att jag hade några vänner i min närhet som vill åka på spa eller ta en aw eller baka en kladdkaka och sitta i soffan och tjata bort några timmar och det gör genuint ont i hjärtat när man ser på FB eller Insta att "alla andra" har det så men inte jag. Jag vill så gärna bli omtyckt och att få tycka om men jag har nog börjat tappa hoppet lite och ifrågasätter mig själv och vad jag gör för fel.

Finns det någon person där ute som kan hjälpa mig? Varför är det så här? Och finns det något man kan göra för att svänga runt skutan innan man sitter där med 27 hundar, 35 katter och en sambo varenda helg? (hade räckt med varannan helg liksom... )
    Jättetacksam för tips, åsikter och råd!

• Svar på tråden Varför har jag så få vänner?
  • Anonym (myself)

Jag är lite som du med den skillnad att jag inte lider av det. Jag har alltid varit en introvert, så egentligen har jag inte behov av andra hela tiden. Jag har problem med kallprat - dvs jag kan utan några som helst problem föra en konversation om vilket som helst ämne, men är värdelös på att hitta på sådana ämne själv. Men efter några år har jag insett att sån är jag helt enkelt och det blev lättare.
    Jag antagligen ställer för höga krav på min omgivning och därför har heller knappt några vänner (jo, det finns folk som kallar varenda yttlig bekant för sin vän, sån är inte jag - riktiga vänner är riktiga vänner och de kan inte vara många).
    Om du lider av brist på vänner/kompisar, så ta tag i det själv. Om du pratar med nån hundmänniska att ni ska träffas nån gång - boka tiden direkt, vänta inte att personen ska återkomma till dig.

• AndreaBD

Inte ovanligt nuförtiden. Det är så för många tyvärr. Jag har inte helt löst problemet än heller. Många människor har ett stressigt liv och hinner inte umgås så mycket. Och det finns inte heller så många tillfällen att lära känna nya människor närmare.

Det brukar vara bra att träffa folk genom något hobby. Sedan beror det mycket på stämningen, atmosfären där. Alltså om man tar sport, så finns det klubbar och sportgrenar där man håller ihop ganska mycket och andra där det inte är så. Det är väldigt olika och man får verkligen testa på och se hur atmosfären där är.  Sedan kan det vara bra om man själv kan dra igång något projekt, någon aktivitet. Då träffar man ofta folk. Eller så har jag hört att det finns appar för att hitta folk som söker nya vänner. 

• Anonym (Klara)

Ett tips är att skaffa barn, det leder till att man skaffar sig ett socialt umgänge automatiskt via andra föräldrar. Jag har några nära vänner från barndomen men det är svårt att lära känna nya vänner i vuxen ålder. Tack vare att jag fick en bebis så blev jag bra vän med en tjej i min föräldragrupp och sen lärde jag känna en annan mamma på mitt barns förskola. Dom bor båda nära mig och det är väldigt kul. Annars finns det en app som heter Gofriendly tror jag, där tjejer kan hitta kompisar. Det kanske vore nåt för dig? Ett tredje tips är att försöka lära känna dina grannar, gå och låna socker eller titta förbi med en kaka, det kanske låter gammaldags men det är ofta trevligt! Så tar man en kaffe och småpratar lite. Behöver inte vara svårare än så.

• Anonym (Anna)

Känner så igen mig!
    Har aldrig varit en del av något större kompisgäng, har aldrig haft en bästis utan levt med att vara andra-tredjehandsalternativ. Men ändå  nöjd med det, jag har inte haft så stora anspråk....
    Fast i mitt fall så skulle jag nog säga att jag själv är en del av det också, i alla fall på senare år. Jag har inte varit en jättebra kompis om man säger.

Saken är att vi fick massor av nya vänner, min man och jag, när vårt äldsta barn föddes. Riktiga kompisar!! Och både vi vuxna och barnen klickade, jättekul. Men sen valde vi att skaffa en sladdis och där nånstans blev det en klyfta. Flera av kompisarna hade äldre barn och inget som helst sug efter att hänga med oss och vår bäbis. Deras hem är inte barnsäkrade heller (fullt logiskt eftersom de inte har några småbarn) så vi håller oss gärna hemma hos oss. Och sen är ju folk rent allmänt väldigt upptagna och saker ska bokas långt i förväg = man ses väldigt VÄLDIGT sällan.

Nu är lilla barnet äldre och både jag och pappan kan ta hand om alla rutiner (ett tag var det bara jag som gällde). Så nu skulle jag spontant kunna ta upp bekantskapen med dem igen, och börja höra av mig mer. Samtidigt känner jag att om de har haft noll intresse av att hänga med oss den här tiden, vill dom ens träffas igen? Det kan jag självklart bara får svar på genom att ta initiativ och höra av mig så det kommer jag att göra. Men ändå finns rädslan för att bli ratad där.

Jag har inte direkt lust att börja med nya hobbies och liknande för att träffa vänner. Jag håller gärna isär arbetsliv och privatliv så att börja umgås med jobbarkompisarna på fritiden är inte heller aktuellt. Så jag får hoppas att mina "gamla" kompisar fortfarande vill ses!

• Anonym (...)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-11 13:41:06 följande:

Ett tips är att skaffa barn, det leder till att man skaffar sig ett socialt umgänge automatiskt via andra föräldrar. Jag har några nära vänner från barndomen men det är svårt att lära känna nya vänner i vuxen ålder. Tack vare att jag fick en bebis så blev jag bra vän med en tjej i min föräldragrupp och sen lärde jag känna en annan mamma på mitt barns förskola. Dom bor båda nära mig och det är väldigt kul. Annars finns det en app som heter Gofriendly tror jag, där tjejer kan hitta kompisar. Det kanske vore nåt för dig? Ett tredje tips är att försöka lära känna dina grannar, gå och låna socker eller titta förbi med en kaka, det kanske låter gammaldags men det är ofta trevligt! Så tar man en kaffe och småpratar lite. Behöver inte vara svårare än så.

Ja, det kan det öeda till, men det behöver det absolut inte göra. Har aldrig varit så ensam som efter jag skaffat barn.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (...) skrev 2020-02-11 14:00:53 följande:

Ja, det kan det öeda till, men det behöver det absolut inte göra. Har aldrig varit så ensam som efter jag skaffat barn.

Varför då? Var du inte med i föräldragrupp, öppna förskola, rulla vagn, sen förskola? Man träffar ju mängder med föräldrar i ens egen ålder under kort tid och många är sugna på kontakt. Så upplevde jag det i alla fall
  • Anonym (...)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-11 14:18:01 följande:

Varför då? Var du inte med i föräldragrupp, öppna förskola, rulla vagn, sen förskola? Man träffar ju mängder med föräldrar i ens egen ålder under kort tid och många är sugna på kontakt. Så upplevde jag det i alla fall

Ja, det var DIN upplevelse. Allas är olika. Ingen föräldragrupp då jag blev sjuk, få föräldrar i min ålder, separation på det så är man som ensamstående den udda ut som inte är intressant som människa.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (...) skrev 2020-02-11 14:38:43 följande:

Ja, det var DIN upplevelse. Allas är olika. Ingen föräldragrupp då jag blev sjuk, få föräldrar i min ålder, separation på det så är man som ensamstående den udda ut som inte är intressant som människa.

Ok då det låter tufft. Som om du gick igenom en svår period i livet. Och när man mår dåligt är det inte lätt att hitta nya vänner.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (...) skrev 2020-02-11 14:38:43 följande:

Känner igen din upplevelse. Jag var med i en mammagrupp men alla verkade bli bäst a vänner med varandra mellan första och andra träffen och jag fick tydligen inte vara med.

Till ts så känner jag igen mig. Min näsrs vän är min syster som bor i ett annat land. I övrigt har jag många bekanta men inte den där bästa vännen man kan dela allt med. Jag lider dock inte, jag och min syster spelar ett spel tillsammans online och kan på så sätt umgås fast vi är långt ifrån varandra.

Det är svårt det där med vänner. Jag har några bekanta som nog skulle kunna bli riktiga vänner om jag la manken till men det känns inte riktigt så naturligt som när man var barn.
Svar på tråden Varför har jag så få vänner?