• Anonym (Kaffedraken)

    Tror jag är gravid men får - på gravtest.

    Hej! Jag behöver råd, tips och berättelser från er som är eller vart i samma sits som jag! Jag och min sambo planerar väl inte att försöka skaffa barn nu men har tänkt börja försöka i vår, men nu tror jag att jag är gravid ändå. Men det är så jobbigt för har gjort 3 gravtest och alla är -, (RFSU-stickor) men mensen är snart 1 vecka sen, jag blir helt galen på mig själv men känner mig gravid, har tryck och lite molande värk över äggstockarna osv, ungefär som mensvärk men inte så ont, mår illa, halsbränna och kanske lite mer tröttare än vanligt. Känns liksom i hela kroppen att någonting händer men blir galen och känner mig knäpp, vill så gärna ha barn men är rädd att bli besviken och ledsen.

    Har en ganska regelbunden cykel, är nu bim+5 (använder appen flo)

    Så kan jag ha rätt, känner jag min kropp så pass att jag faktiskt är gravid trots negativt test? Hoppas någon kan dela med sig om tips, råd eller en egen berättelse. Har pratat med bm som sa att jag skulle vänta några veckor. Tack!

  • Svar på tråden Tror jag är gravid men får - på gravtest.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är möjligt att vara gravid även om testen är negativa. Det är dock otroligt ovanligt, så pass ovanligt att jag nästan skulle kunna säga rakt ut att du inte är det.

    Men, om mensen fortsätter hålla sig borta så kan du alltid boka ett VUL för att kolla.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du passerat BIM o får negativt är du troligen inte gravid. Att plussa så sent är inte vanligt

  • Anonym (Kaffedraken)

    Denna typ av fråga är vanlig här på familjeliv, och jag tror aldrig jag har läst om någon som sedermera visade sig vara gravid. Det troliga är att din mens kommer inom närmsta veckorna. Negativa test efter Bim väger tyvärr tyngre än upplevda symtom. Lycka till nästa gång.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du har symptom borde det vara nog med HCG för att plussa, som andra säger är det otroligt ovanligt att inte kunna plussa så sent efter BIM. Troligen är symptomen psykologiska

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sannolikheten att få positivt är ungefär lika stor efter det att dagen för förväntad mens passerats som på själva dagen, förutsatt att man fortfarande haft sex i anslutning till ägglossning. Försenad mens innebär i de allra flesta fall att ägglossningen också var försenad, och inföll ?bim? mindre än 14 dagar från ägglossningen så var det ju för tidigt att testa då. Därmed kan man inte utesluta en graviditet med hjälp av graviditetstest förutsatt att man haft sex under de senaste tre veckorna.

    Däremot är det osannolikt att symptomen beror på en graviditet, eftersom tidiga graviditetssymptom korrelerar starkt med hcg-nivån och det är detta som testet mäter.

Svar på tråden Tror jag är gravid men får - på gravtest.