• guldgrå

    Barnpassning utöver förskola

    Hej

    Jag är helt ensamstående med mina barn på 1 och 3 år pga våld från barnens pappa. Jag har ingen släkt eller vänner i närheten. Snart ska barnen få börja på förskola men den har endast öppet 06-18 vardagar. Det finns ingen förskola här i kommunen som har öppet helger och kvällar. Men jag hittar inga jobb som passar in med förskolans öppettider. Vad kan jag göra? Finns det något sätt att lösa barnpassningen på?

  • Svar på tråden Barnpassning utöver förskola
  • neaaaak

    Om det inte finns "nattdagis" i din kommun så ska de kunna erbjuda en Dagbarnvårdare. Jobbar själv som detta åt flera som jobbar på obekväma tider.

  • Elin P

    Ring till din kommun och fråga för det kan nog skilja sig väldigt mycket beroende på vart man bor. Vissa kommuner har ingen barnomsorg alls på ob-tider och då är väl alternativen att bara söka dagjobb, flytta eller betala för privat barnvakt. Det är dåligt, tycker det skulle vara lag på att erbjuda barnomsorg när folk behöver.

  • MRAKas
    Elin P skrev 2020-02-16 20:47:48 följande:

     Det är dåligt, tycker det skulle vara lag på att erbjuda barnomsorg när folk behöver.


    Till viss del håller jag med, nuvarande öppethållande för förskolan är i många fall för "fyrkantigt".

    Samtidigt behöver man ta med barnens perspektiv i ekvationen, ska de behöva kliva upp vansinnigt tidigt för att mamma/pappa ska hinna till jobbet? Eller hålla sig vakna långt efter att de egentligen skulle gått o laggt sig för kvällen?

    Kanske behöver man som småbarnsförälder anpassa sina arbetstider till det som blir bättre för barnet? Istället för att anpassa barnomsorgens öppettider till sina egna arbetstider?

    Själv har jag en 2åring o en 3 åring på deltid, skulle aldrig komma på tanken att föreslå att de skulle vara senare än 18 på förskolan. Jag tycker det är sent som det är när jag hämtar kl 16, alla chanser jag får så kompar jag ut tidigare o hämtar betydligt tidigare än så.
  • Elin P
    MRAKas skrev 2020-02-17 00:13:33 följande:

    Till viss del håller jag med, nuvarande öppethållande för förskolan är i många fall för "fyrkantigt".

    Samtidigt behöver man ta med barnens perspektiv i ekvationen, ska de behöva kliva upp vansinnigt tidigt för att mamma/pappa ska hinna till jobbet? Eller hålla sig vakna långt efter att de egentligen skulle gått o laggt sig för kvällen?

    Kanske behöver man som småbarnsförälder anpassa sina arbetstider till det som blir bättre för barnet? Istället för att anpassa barnomsorgens öppettider till sina egna arbetstider?

    Själv har jag en 2åring o en 3 åring på deltid, skulle aldrig komma på tanken att föreslå att de skulle vara senare än 18 på förskolan. Jag tycker det är sent som det är när jag hämtar kl 16, alla chanser jag får så kompar jag ut tidigare o hämtar betydligt tidigare än så.


    Fast jag tänker då att barnet får sova över om man jobbar sent eller börjar väldigt tidigt.
  • MRAKas
    Elin P skrev 2020-02-22 13:18:48 följande:
    Fast jag tänker då att barnet får sova över om man jobbar sent eller börjar väldigt tidigt.
    Så utöver de 9-10tim som barnet vistas på förskolan under förälderns arbetstid så ska det även sova där??

    Hu rmånga timmar spenderar barnet då hemma med sina föräldrar under veckorna?

    Nä, detta kan du aldrig lyckas övertala mig att det på något som helst sätt kan ens lite ses som en bra lösning för barnet.


  • Elin P
    MRAKas skrev 2020-02-22 16:18:05 följande:

    Så utöver de 9-10tim som barnet vistas på förskolan under förälderns arbetstid så ska det även sova där??

    Hu rmånga timmar spenderar barnet då hemma med sina föräldrar under veckorna?

    Nä, detta kan du aldrig lyckas övertala mig att det på något som helst sätt kan ens lite ses som en bra lösning för barnet.


    Så är det ju om man har barn på en sån förskola. Man kan ju som du skriver inte hämta barnet väldigt sent på kvällen eller lämna hur tidigt som helst på morgonen. Så ska man jobba ett kvällspass följt av dagpass får man lämna barnet på em dag 1 och sen hämta på em dag 2. Sen om det är bra eller inte kan man ju diskutera. Beror ju på hur ofta det inträffar också. Barn som går 8-17 fem dagar i veckan på vanlig fsk träffar ju också personalen mer än sina föräldrar. Många ensamstående med skiftjobb kanske inte kan välja utan måste jobba sina pass och ha barnomsorg därefter.
  • MRAKas
    Elin P skrev 2020-02-22 21:18:18 följande:
    Så ska man jobba ett kvällspass följt av dagpass får man lämna barnet på em dag 1 och sen hämta på em dag 2.
    Menar du på allvar att det finns folk som gör så?

    Hur kan det ens vara tillåtet?

    Jag tycker absolut att det ligger på en förälders ansvar att se till att ha arbetstider som fungerar bra ur barnets perspektiv under de år barnen är små.
  • Jemp
    MRAKas skrev 2020-02-22 16:18:05 följande:

    Så utöver de 9-10tim som barnet vistas på förskolan under förälderns arbetstid så ska det även sova där??

    Hu rmånga timmar spenderar barnet då hemma med sina föräldrar under veckorna?

    Nä, detta kan du aldrig lyckas övertala mig att det på något som helst sätt kan ens lite ses som en bra lösning för barnet.


    Hur tänker du nu? Det handlar ju inte om att ts ska jobba kontorstid och sen ska barnen dessutom sova på förskolan. Sover barnen på förskolan är de ju hemma i alla fall delar av dagen. Dessa barn har nog snarare ofta mer tid ihop med sina föräldrar.
  • Elin P
    MRAKas skrev 2020-02-22 22:22:52 följande:

    Menar du på allvar att det finns folk som gör så?

    Hur kan det ens vara tillåtet?

    Jag tycker absolut att det ligger på en förälders ansvar att se till att ha arbetstider som fungerar bra ur barnets perspektiv under de år barnen är små.


    Ja det finns absolut folk som gör så. Är man ensam och måste ha försörjning så kanske man inte har något val. Bättre för barnet att vara på förskolan på ob-tider än att föräldern är arbetslös och utfattig tänker jag. Om man jobbar obekväma tider kanske man är ledig också många dagar när andra jobbar. Barnet har nog ofta lika mycket tid med föräldrarna som om man har vanligt jobb heltid. Det är ju den totala tiden som räknas.
Svar på tråden Barnpassning utöver förskola