• erikaABC

    Tycker ni om hästkött?

    Tycker ni om att äta hästkött?
    En skiva bröd med hamburgerkött och skivad inlagd gurka exempelvis

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni om hästkött?
  • Aniiee

    Jag har inget alls emot hästkött. Jag är en sån dår som anser att vi ska ta vara på så mycket som möjligt, och om en häst måste gå till slakt relativt ung så är det bara bra om vi kan ta tillvara på den. 

    Jämförelsen med hundar och katter anser jag vara ovidkommande, inte för att det är husdjur vs andra djur, utan för att vi rent generellt inte äter rovdjur pga smittorisker. In a pinch, yes, men in a pinch har människor även ätit andra människor.....


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-11 22:39:37 följande:

    Ni skriver på samma sätt, om samma sak.


    Vi skriver att det finns hästkött i affären eftersom tråden handlar om det - vi är inte samma person
  • chrissepisse

    Nej, jag tycker inte det är gott. Jobbade för ca tjugo år sedan med att packa pålägg och hamburgerkött (av häst) var en storsäljare då. 

  • Anonym (Nej)
    erikaABC skrev 2020-02-12 13:58:19 följande:

    Just nu är ställningen att 58 % gillar och 42% gillar inte

    Spännande!


    Var får du dom sifforna ifrån?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jo) skrev 2020-02-12 07:08:21 följande:

    Vi skriver att det finns hästkött i affären eftersom tråden handlar om det - vi är inte samma person


    Tråden handlar inte om att det finns hästkött i affären. Ni båda skriver på exakt samma sätt, utan punkter samt hakat upp er på just den frågan om det finns i affärerna. Gissar att du har ett dubbelkonto.
  • Anonym (Insatt)

    Äkta hamburgerkött ska vara på häst. Och det är gott i exempelvis tunnbrödsklämma eller på smörgåstårta.

    Om folk visste hur mycket hästkött de egentligen satt i sig och tyckt det varit gott.. Många många ton av hästfile var vanligt på restaurang och pizzerior (serverades som oxfilé. Inget fel på köttet alls. Tvärt om mycket mört och fint. Och väldigt likt ox-kött.

    Är mer kontroller idag (från livsmedelsverket), men nog går det åt en hel del häst idag fortfarande.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Insatt) skrev 2020-02-12 14:04:47 följande:

    Äkta hamburgerkött ska vara på häst. Och det är gott i exempelvis tunnbrödsklämma eller på smörgåstårta.

    Om folk visste hur mycket hästkött de egentligen satt i sig och tyckt det varit gott.. Många många ton av hästfile var vanligt på restaurang och pizzerior (serverades som oxfilé. Inget fel på köttet alls. Tvärt om mycket mört och fint. Och väldigt likt ox-kött.

    Är mer kontroller idag (från livsmedelsverket), men nog går det åt en hel del häst idag fortfarande.


    De flesta smörgåspålägg har ersatts med nötkött. Det ska framgå på innehållsförteckningen om det innehåller hästkött, på de flesta hamburgeköttspålägg står det nötkött.
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-12 14:09:29 följande:
    De flesta smörgåspålägg har ersatts med nötkött. Det ska framgå på innehållsförteckningen om det innehåller hästkött, på de flesta hamburgeköttspålägg står det nötkött.
    Det sa jag ingenting om. Jag sa att Äkta hamburgerkött ska vara på häst. Och för de som vill vara miljömedvetna så bör de vara för hästkött i handeln. Och då specifikt svenskt sådant. Att elda upp hästarna istället för att äta upp dem och fortsätta ta tillvara på djuret är verkligen inte bra miljötänk. Sen att vissa måste gå till destruering eftersom de har antibiotika i sig är en annan sak.
  • sextiotalist
    Anonym (LeHörse) skrev 2020-02-11 22:04:46 följande:

    I Frankrike äter man hästbiff etc. Godare än nötkött enligt mina franska vänner om inte kan förstå varför vi inte äter det i Sverige.


    Inte alls.

    Vår hund fick ett skrovmål. Ingen hemma tyckte hästfile var ätbart.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-12 14:02:10 följande:

    Tråden handlar inte om att det finns hästkött i affären. Ni båda skriver på exakt samma sätt, utan punkter samt hakat upp er på just den frågan om det finns i affärerna. Gissar att du har ett dubbelkonto.


    Nej det har jag inte. Varför skulle jag ha det?
  • Anonym (LeHörse)
    sextiotalist skrev 2020-02-12 16:55:44 följande:
    Inte alls.

    Vår hund fick ett skrovmål. Ingen hemma tyckte hästfile var ätbart.
    Du är kanske inte fransk heller? Aquired taste kanske, vad det nu heter på svenska?

    Själv har jag aldrig ätit hästbiff, men skulle gärna testa.
  • Anonym (råger)

    I Ungern så är hästkött väldigt vanligt.  Mest använd i salami och olika korvar.
    Hur gott som helst.

  • Anonym (myself)
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-11 20:08:34 följande:
    Nej, det säljs inte som smörgåspålägg längre.
    Jodå, både förpackat och i delidisken. Jättegott. Även en steak på hästentrecote är mycket godare än vilken oxfilé som helst:-P
  • Anonym (Nejnej)

    Har ätit det nån gång.ä när jag ser liten pappa köpte som pålägg. Smakar som rostbiff typ.

    Men det är inte därför jag ogillar det. Man äter inte häst bara...som att äta hund och katt för mig. Men vad andra gör skiter jag i.

  • Anonym (Intlektäll)

    Klart ja ä djurvän. Tyker om allla djur å häst ä jätte gott.

  • EnAnonumius
    Anonym (Nej) skrev 2020-02-12 14:09:29 följande:
    De flesta smörgåspålägg har ersatts med nötkött. Det ska framgå på innehållsförteckningen om det innehåller hästkött, på de flesta hamburgeköttspålägg står det nötkött.
    Nyckelordet är "flesta".

    Det är aldrig samma sak som att det inte skulle finnas hamburgerkött av häst fortfarande i många olika butiker för den saken skull.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tyvärr ja.)

    Jag tycker det är väldigt gott, godare än gris, ko, kyckling, ren. Kommer ihåg att jag ofta fick mackor hos en killkompis när jag växte upp, han gjorde världens godaste mackor tyckte jag. Vi gick dit efter skolan. Hans mammas hemlagade ljusa frallor, smör, ost, tomat, kött och någon slags vitlöksdressing (Jag var 14-15, han var 13-14 så det var "matlagning").

    Sedan gjorde jag misstaget att fråga vad det var för kött på mackorna han alltid gjorde till mig. När han berättade att det var häst blev jag arg av någon anledning och jag tjurade nog ett par dagar innan jag började äta dem igen.

     

Svar på tråden Tycker ni om hästkött?