• Anonym (fånigt)

Blir vansinnig på sovrummet. Möbleringsråd?

Vi har flyttat in i en ny lägenhet, jag och min 5-åring. Den är perfekt i alla avseenden förutom mitt sovrum som jag blir vansinnig på. Jag kanske bara har för mycket prylar? 

Jag behöver få in min säng, mitt skrivbord, 2 bokhyllor och min byrå. Helst också en tvättkorg och en papperskorg. Rummet har 2 inbyggda garderober som inte har några hyllor, som gör att rummet inte riktigt är fyrkantig utan har lite av en alkov. Mitt på en vägg är det ett ganska stort fönster, och en vägg är helt rak och slät. I ett hörn är det vattenledningar.

Blä, jag förklarar inte så bra så här sent. 

• Svar på tråden Blir vansinnig på sovrummet. Möbleringsråd?
  • Anonym (Bild?)

Rita en bild (för hand?) och markera med text också. Skicka så vi förstår bättre.

• Anonym (S)

Vad är det för mått på rummet. och varsitter fönster och dörr?

• Anonym (Jkl)

Funkar garderoberna för dig? Annars kan du ju antingen sätta in hyllor (spika upp lister eller smala reglar på garderobsväggarna och lägg hyllplan ovanpå) och få dem mer användbara, eller ta bort dem helt och göra om till skrivbordsnisch (fast då behöver du/man bygga upp nya väggar, kanske lägga golv och sätta innertak, då detta ofta saknas vid inbyggda garderober, så det är ju rätt mycket mer jobb). Beror så klart också på om det är en hyresrätt och vad du i så fall får göra.

Hur högt i tak är det? Skulle en loftsäng funka? Då kan skrivbordet stå under sängen. Eller en halvhög säng med mycket förvaring under, så att du kan få bort byrå och någon bokhylla?

Det låter spontant som många möbler att få in i ett sovrum. Går det att rensa bort något? Fundera över vilka funktioner du behöver utan att låsa fast tankarna vid specifika möbler, och se om du kan hitta på alternativa lösningar.

Går det att möblera under fönstret, eller är det element där?

• Anonym (Alice)

Tror att det lättaste för dig vore att rita upp både rum och möbler i skala så att du sen kan prova dig fram med vilken möblering som fungerar för dig. 

Sen tror jag att du kanske måste välja bort någon möbel, kan du t.ex. ha bokhyllorna någon annanstans?

• Stockholm32

Låter verkligen som ett svårt rum att möblera :(

Men spontant blir min fråga: måste du ha kvar skrivbordet och måste bokhyllorna stå i sovrummet?

Skrivbordet undrar jag mest över eftersom man sällan sitter vid det. Men om du ofta gör det så är det en annan sak.

• Stockholm32

Och ja... det låter som du har för mycket prylar också ;) jag är själv en som har för mycket prylar och det blir ett ständigt rensande för min del. Varje gång något elimineras så känner jag mig friare.

Svar på tråden Blir vansinnig på sovrummet. Möbleringsråd?