Inlägg från: Anonym (FYI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FYI)

Otrogen igen?

Oerhörd:
    Är du polly? Bara så folk vet vad dom diskuterar med.

Citat: Jag är alldeles fruktansvärt ärlig i båda mina relationer, och alla tillfälliga jag har utöver dem också tack. Det där med påhopp vännen... du hittar på saker som du tycker borde vara sanna för att vi inte håller med dig, inte snyggt.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 11:44:41 följande:
    Jag respekterar dina åsikter och jag tror att jag i huvudsak kan förstå dina ställningstaganden.
    Även om vi inte tycker precis lika i allt.

Men när det gäller löften så glöm inte att nästan alla löften är till för att brytas.
    Jag har sagt det förut, alla löften,avtal och kontrakt, stora som små, kommer alltid att brytas förr eller senare, eller åtminstone riskerar att brytas.
    Det gäller såväl stora globala löften, som världsfred, det gäller religiösa löften inför Gud, det gäller trohetslöften och det gäller alla våra små löften i vardagen. Det gäller helt enkelt för alla löften och det har alltid visat sig i historien. 

När tiden får verka och när omständigheter förändras så kommer löftet att brytas. Det är helt enkelt en genomgående och mänsklig egenskap och ligger  sannolikt i människans DNA.
    Jag vet, det är svåra och jättetråkiga tankar, men likväl har all historia visat att det faktiskt stämmer.

Den som en gång gav löftet menade säkerligen vad han eller hon då lovade, alltså vid den tiden och vid de omständigheter som då rådde. Men när tiden har verkat och omständigheter har ändrats så kommer såväl personer som länder så småningom inte längre anse sig vara bundna av det löftet. 

Alla som inte medvetet blundar för sanningen vet att det här gäller.
    Det innebär också att alla som avger ett trohetslöfte och alla som tar emot ett trohetslöfte vet att det förr eller senare kommer att brytas, eller åtminstone att det finns mycket stor risk för att det kommer att brytas.
    Att ge eller att ta emot ett trohetslöfte, och välja att tro på det bokstavligen och villkorslöst är alltså att medvetet ljuga för sig själv och för den andra parten.

Om man ska vara ärlig så kan ett trohetslöfte alltså inte tolkas bokstavligen utan möjligen mera som ett uttryck till någon annan om en vilja och en strävan, och att det gäller i dag och under rådande omständigheter.

Mot denna bakgrund, hur trovärdig, hur heligt och hur viktigt, är då ett trohetslöfte överhuvudtaget? Jag tror att det möjligen är en viljeyttring av kärlek men att det aldrig går att tolka bokstavligen.

Dessutom bör man ju beakta att två parter aldrig någonsin ser lika på ett löfte eller en överenskommelse. Det betyder inte samma sak, är inte lika viktigt och tolkas inte lika av två olika parter. Även detta är ett mycket intressant ämne men jag avstår att öppna det kapitlet just nu.
    Man kan bryta löften... eller avtal kanske är ett bättre uttryck, på olika sätt. Ett fel sätt och ett rätt sätt.
    Inom affärsvärlden finns uttrycket avtalsbrott, vilket kan vara straffbart. Men även om det inte skulle bedömas som straffbart, kan du glömma att göra affärer med den parten igen. dessutom riskera att få ett dåligt rykte och få svårt att göra affärer överhuvudtaget.
    Det rätta sättet är att man talar om att man önskar bryta avtalet, men även då riskera att det får konsekvenser.

Ett avtal mellan två parter är till skillnad från vad du påstår till för att hållas under en avtalstid. Sen förlänger man eller avslutar avtalet.
  • Anonym (FYI)

Men herre gud vad denna tråden spårat ut....!!

• Anonym (FYI)
    Anonym (man) skrev 2020-03-12 12:38:57 följande:
    Haha, ja det gör det alltid när vissa försöker snacka bort självklarheter... om utgångspunkten är bisarr så blir ju hela konversationen bisarr.
    Jo, men varför i denna tråden försöka göra diverse oneliners till någon typ av sanning?
    Förut var det, "Det man inte vet"....Nu senast.."Avtal är till för att bytas..."
    Det var ju ordspråk man skojade till det med när man var yngre, eller efter några pilsner på krogen.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-12 15:00:29 följande:

Jag vet att en del av det jag skriver är mycket obekvämt för vissa i tråden.
    Men tyvärr så är det jag skriver i stort sett bara sanningen.
    Sanningen kan vara obekväm men man kan därför inte välja att blunda för den eller låtsas som att den inte är sann.
    Jag hävdar att det är sant det jag skriver och hittills har ju ingen kunnat visa att det inte skulle vara sant.
    Flera påstår att det är obekvämt eller rent av obehagligt, men trots det är det ju sant.
    Mycket av det jag skriver förklarar ju delvis varför otrohet uppstår och varför löften, t ex trohetslöften, bryts.

Men jag har aldrig förespråkat otrohet, aldrig rekommenderat någon att ljuga eller svika.
    Jag tycker att alla borde klara av att se den skillnaden.

Bara för att någon upplever att sanningen är obekväm så börjar denne någon att gå till rena personangrepp mot mig.
    Jag hoppas att det säger mera om någon än om mig.

Även om vissa upplever det som en mycket obekväm tanke så är det ändå självfallet sant att man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen (inlåsning eller mord är ju inga bra lösningar, särskilt inte i ett kärleksförhållande.)

Svartsjuka och avundsjuka är den vanligaste orsaken till problem i ett förhållande och jag hävdar att svartsjuka kan vara den direkt drivande faktorn som får ens partner att välja otrohet.
    Detta tycker jag är särskilt viktigt att påpeka eftersom någon eller några i tråden uttrycker sig på sådant sätt att man får intrycket att de är mycket svartsjuka och avundsjuka personer.

Självfallet är det 100% sant till sista bokstaven att "det man inte vet mår man inte ont av".

Självfallet är det också sant att alla egentligen vet att man medvetet väljer ljuga för sig själv när man avger och tar emot ett trohetslöfte, om man inbillar sig och sin partner att det gäller bokstavligen och för all framtid.

Bäst att påminna igen: Jag har aldrig uppmuntrat till vare sig otrohet eller lögner.

Fattar inte varför du håller på...
    Öppna en egen tråd om dessa ämnen.
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-12 22:19:11 följande:
    Jag har levt hedersamt troget monogamt med en person i tjugo år, och vi lever lyckligt tillsammans nu också. Båda har (bla sexuella) relationer utöver det sen några år. Hur lever du själv?
    Förstår jag dig rätt om du efter 20 år tillsammans med din partner, öppnade upp er förhållande, och ingick ett polly förhållande med två fasta partners. Din man och en extra, men utöver det har flera andra sexuella relationer vid sidan om?
    I.s.f ser jag inget fel i det, så länge alla inblandade parter är fine med det.

Men det är inte det som är syftet med denna tråden. Tråden handlar om en fru som har familj och barn som efter en AW hoppar i säng med en kollega. Känner ingen ångrer över det, och har ingen intention att tala med sin man om detta... för hon älskar ju honom... utan tvärtom hoppas det skall hända igen, vilket det också gör fyra mån. senare. Fortfarande inga betänkligheter...Hon älskar ju sin man och om han skulle få reda på det kanske han skulle gå...juu..

Jag tror inte du är intresserad av hur jag lever mitt liv, utan din fråga om mig var nog mera menat som en spydighet eftersom att du i det fallet inte ligger långt efter "man" som du tycker är så otrevlig.

Men eftersom du svarade på min fråga kan väl jag svara på din.
    Har levt monogamt i drygt 30 år tillsammans med min fru. Ett antal förhållanden innan, men aldrig varit otrogen. Har däremot blivit bedragen i två tidigare förhållande som gjorde att jag varken litade på eller blev djupare engagerad i efterföljande förhållanden.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (QT89) skrev 2020-03-13 10:54:58 följande:

Ska du vara otrogen så sköt det snyggt. Kom inte med "Ska jobba över" men kör med att du ska åka till en väninna eller att du och en kompis ska på spa osv. Men max typ 2 ggr i månaden för o ha det där lilla spännande längtan. Gör du det för ofta så kan du lika gärna göra slut för att ligga med den andra men risken är då att du står ensam sen när flirten gått vidare

Risken att bli ensam är väl störst om man är otrogen ö.h.t.
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-13 17:39:15 följande:
    Tror inte jag har berömt ts någonstans.

Jo, jag tänkte faktiskt att den som frågar gott kan vara lika öppen själv, och jag varken vill ha eller behöver någons godkännande av hur jag sköter mina relationer, annat än från de personer jag relationar med. Beklagar att du utsatts för svek och haft så svårt att komma över det. Hoppas det fungerar bättre nu.
    Det behövs inget beröm, men man behöver heller inte sjunga otrohetens lov för det.

Och jo tack, Har kommit över det för många år sedan, men känslan av att bli sviken på det viset kommer jag aldrig att glömma. Kommer heller aldrig att glömma hur jag mådde då.
    Det tror jag du kan fråga vem som helst som blivit utsatt. Det går för en del att förlåta, men glömmer gör man aldrig.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2020-03-15 13:47:45 följande:
    Ja,men ändå så väljer många (de flesta?) otrogna att ljuga och gå bakom ryggen på sin partner och inte ge partnern samma chans som de själva har tagit sig.
    Dom otrogna vill inte ge sin partner samma möjlighet. Oftast vill dom inte bli bedragna.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-17 11:25:41 följande:
    Det finns oändliga rader av om och men, och en hel massa faktorer utöver dem du här räknar upp.
    Om detta är vi helt överens.

Men i mitt fall så är förutsättningarna bl a att:
    - Det jag inte vet mår jag inte ont av.
    - Man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen.
    - Jag vill inte veta.

Mina förutsättningar ställer alla dina faktorer på kant.
    Jag förstår att du vill resonera utifrån dina egna förutsättningar och känslor men om du ska citera mitt inlägg, diskutera och argumentera med mig på ett seriöst sätt, så måste du åtminstone försöka ta till dig de förutsättningar som gäller.

Jag förstår att du och andra på ett personligt plan tycker att sanningen är väldigt obekväm.
    Det vet jag eftersom även jag själv tidigare i livet tyckte som du och ni, eller låg närmare er i tankesättet. Bl a så var jag en i viss mån svartsjuk och avundsjuk person.
    Senare i livet har jag lärt mig acceptera den uppenbara sanningen och jag har med glädje i sinnet lärt mig själv se positivt på tillvaron och förhålla mig till det i livet och i vår kärleksrelation.
    Efter denna förändring mår jag mycket bättre och lever ett väldigt mycket lyckligare liv. Även min partner, och många andra personer i min närhet, får då chansen må bättre och leva lyckligare i livet.
    M.a.o....Skit i allt..?
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-18 12:48:22 följande:
    Jag har förklarat det för dig förut. Ingen jag någonsin mött som varit otrogen har varit det med intentionen att göra någon annan illa. Det önskade och vanligast förekommande utfallet är att ingen tar skada. Att säga fula ord och hålla en hård ton är fruktansvärt onödigt. Det säger väldigt mycket om hur det i grunden står till med din egen moral. Det är märkligt hur du berömmer din höga moral, men så tydligt visar att det inte gäller ditt eget beteende. Jag tycker helt enkelt inte att det är berömvärt att vara otrevlig. Dessutom tycker jag att du inte har något att säga om att jag menar att det inte är hela världen om jag blir bedragen. Jag får faktiskt tycka att det inte är så farligt, du har inga medel att tvinga mig att känna mig kränkt och förnedrad, varför du nu skulle vilja det.
    Vänta nu lite..Det är väl ingen som tvingar dig att känna dig förnedrad. Bryr du dig inte om att du skulle bli bedragen är det ju upp till dig...Men du skall heller inte tala om för andra att det inte är någon "big deal". För vissa är det avgörande om relationen kan fortsätta.
    Du har hakat upp dig på "fula ord"...Vi har också olika språkbruk, och det är inte det tråden handlar om.

Om ni (du och din man) nu lever i ett öppet förhållande med hans gillande, så gäller inte heller det att det skulle passa alla, och framför allt går det inte att jämföra med det ts pysslar med.
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-18 18:32:11 följande:
    Vet du vad? Rätt många har aldrig tänkt tanken att det inte måste vara en big deal. En hel del tycker att det jobbigaste är vad alla andra tänker om den som kanske vill stanna trots att partnern var otrogen. Kan det inte vara pyttelite skönt då tror du, att höra att det finns en människa eller två som faktiskt menar att det inte är hela världen? Utan att någon helt rabiat ska övertyga en om att det är för att den personen är helt utan moral och tycker att lögner och svek är fantastiskt bra grejer enbart för att personen själv är ett otroget svin som skiter i allt och alla.

Om min relation hade något med ts att göra så hade jag tagit upp det alldeles själv, men det har jag inte gjort.
    Faktiskt det märkligaste inlägget jag läst på länge eftersom jag efterlyst svar som har med ts beteende att göra.
    Skall jag tolka det som att ts man skall vara tacksam att han inte vet att han är bedragen, så att han slipper skämmas över att han stannar och ev. förlåter? Tror inte det...
    Menar du att det är helt ok att som ts hoppa i säng med en kollega...Ångrar inget, men vill inte ta ett snack med sin man (om så bara för att tala om, om det är något hon är missnöjd med). Men det vill hon inte, för hon älskar ju sin man, och det skulle ju kunna ställa till det...
    Men det skulle ju vara gött att ligga en repris. Vilket också sker fyra månader senare.
    Enligt dig skall man alltså tycka det är ok att svika sin partner som man påstår sig älska?

Jag vet inte var du fått att jag jämfört din relation med ts. Men får jag fråga...Vem har varit drivande i att öppna er relation?

Konstig också att ts inte har svarat mer än en handfull svar. Tror kanske vi har med ett troll att göra..
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-19 09:25:20 följande:
    i mitt fall så är förutsättningarna bl a att:
    - Det jag inte vet mår jag inte ont av.
    - Man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen.
    - Jag vill inte veta.

Mina förutsättningar ställer alla dina faktorer på kant.
    Anonym (Egen erfarenhet) skrev 2020-03-19 09:22:28 följande:
    Ditt taskiga ordval och ditt angrepp får stå för dig. 
    Har du överhuvudtaget läst mina inlägg?
    Du förtjänar inget ett svar.
    Taskigt ordval eller inte...Det är väl precis det du säger?

• Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-19 22:43:09 följande:
    Tolka precis som du vill, men vad jag kan se tolkar du inte alls i linje med vad jag säger. Det går bra att missförstå saker om man anstränger sig. Enligt mig är livet ljusare om jag inte tar saker personligt jämt, inte tror att allt handlar om mig och inte tror att folk ska leva upp till någon perfekt standard. Det gör mig lyckligare att inte döma någon efter deras största brister, jag fokuserar stenhårt på förtjänster. Det finns alltid saker som väger upp.

Min man tog upp frågan om öppen relation. Vad var din avsikt med frågan och vilken slutsats drar du av svaret?
    Oerhörd skrev 2020-03-18 18:32:11 följande:
    Vet du vad? Rätt många har aldrig tänkt tanken att det inte måste vara en big deal. En hel del tycker att det jobbigaste är vad alla andra tänker om den som kanske vill stanna trots att partnern var otrogen. Kan det inte vara pyttelite skönt då tror du, att höra att det finns en människa eller två som faktiskt menar att det inte är hela världen? Utan att någon helt rabiat ska övertyga en om att det är för att den personen är helt utan moral och tycker att lögner och svek är fantastiskt bra grejer enbart för att personen själv är ett otroget svin som skiter i allt och alla.

Om min relation hade något med ts att göra så hade jag tagit upp det alldeles själv, men det har jag inte gjort.

Men vad är det du säger då? Det är ju ts som är otrogen !!?
  • Anonym (FYI)
    Oerhörd skrev 2020-03-20 22:34:55 följande:
    Jag säger att ni inte har absolut rätt.
    Va...?????
  • Anonym (FYI)

"Oerhörd" måste vara oerhört förvirrad...

Svar på tråden Otrogen igen?