• molly50

Otrogen igen?

Anonym (Andreas) skrev 2020-03-15 12:28:54 följande:
    Klart att det KAN påverka. Och det kommer att påverka OM sanningen kommer fram. Men om man ljuger tillräckligt bra så påverkar det inte negativt här och nu. Kanske påverkar det förhållandet positivt om personen i fråga mår bättre av att ha en vid sidan om.
    Men varför ska då inte den andra partnern få samma chans?
    Att få ha en annan vid sidan av.
    Varför ska det vara vara förbehållet den ena?
  • molly50
    Anonym (Andreas) skrev 2020-03-15 13:28:03 följande:
    Det är väl klart att det är det optimala.
    Ja,men ändå så väljer många (de flesta?) otrogna att ljuga och gå bakom ryggen på sin partner och inte ge partnern samma chans som de själva har tagit sig.
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2020-03-15 18:35:25 följande:
    Dom otrogna vill inte ge sin partner samma möjlighet. Oftast vill dom inte bli bedragna.
    Precis. Det är det jag menar.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-15 21:53:36 följande:
    Kanske inte, men de som inte vet, de vet ju inte, och stannar de i en relation de inte tycker är bra rent allmänt så får ju det vara upp till dem.

Ja, jag tror absolut att vi mår bäst av att söka förståelse hellre än enkelspårigt fördömande. Begriper fortfarande inte hur någon kan hålla det emot mig.
    Det kan bero på att det kan vara svårt att ha förståelse för någon som väljer att bedra sin partner istället för att försöka lösa ev problem.
    Oerhörd skrev 2020-03-15 22:01:50 följande:
    Alla HAR samma chans (märkligt ordval i sammanhanget dock) att ha någon vid sidan av.
    På vilket sätt har alla samma chans om deras partner ljuger och inte berättar om sin otrohet?

• molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-16 10:07:51 följande:
    Ja, vad som helst kan hända. Men det är mer osannolikt att det värsta inträffar än att det inte gör det.
    Men risken finns. och då bör man kanske fråga sig om det är värt att ta den risken.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-16 10:18:54 följande:
    Det ligger inte något förvanskande i mitt uttalande, men fine, jag var kanske inte tydlig nog: Alldeles oavsett inställning till att föra någon bakom ljuset så vidhåller jag att precis alla har samma chans att ha någon vid sidan av, eller istället för sin befintliga partner. Det finns ett fler än ett sätt att göra nästan allt. Den som inte vill bedra kan kommunicera sina begär eller avsluta relationen. De möjligheterna är tack och lov tillåtna för alla i just vårt samhälle.
    På samma sätt kan den som är missnöjd med sitt förhållande göra slut istället för att vara otrogen.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-16 18:06:32 följande:
    Det är ju alldeles uppenbart att många tycker att det är det, alldeles oavsett hur mycket ni fördömer det. Er taktik verkar inte hjälpa, inte ens metoder med stenande av otrogna hjälper. Det enda jag kan göra är att jobba med mina egna känslor kring att människor kommer att ta beslut som jag inte kommer att gilla. Jag mår bäst av att inte bli så himla upprörd och personligt kränkt över allt som andra gör. Om du mår bäst av att ta allt som personligt riktad förnedring så är det nog fint det med.
    Jag tar inte allt som personlig förnedring,
    Jag har bara svårt att förstå hur en del kan klara av att lösa problem i sina förhållanden utan att vara otrogna,medans andra inte klarar av det.
    Det är kanske en fråga om personlighet.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-17 11:58:26 följande:
    Olika personlighet, olika relationer, olika erfarenheter, olika situationer, olika problem. Tror inte att det finns ett enda svar. Att du har svårt att förstå att människor är olika och inte har samma förutsättningar ser jag snarare som en brist hos dig än hos någon som inte lever precis som du.
    Jag inser att folk är olika. Det var därför jag skrev att det kanske har att göra med personligheter.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-17 21:37:09 följande:
    Fel? Dumt tycker jag absolut att det är, men jag tänker inte vara med dig och bestämma att det är fel att vara otrogen, eller kalla personer som fattar dumma beslut för fula saker, eller ens se ner på dem. De har antagligen sina skäl och gör säkert så gott de kan.
    Gör man verkligen så gott man kan när man väljer otrohet framför att lösa sina problem i förhållandet?
    Eller när man bara vill ha lite spänning vid sidan av?
    Oerhörd skrev 2020-03-18 12:48:22 följande:
    Jag har förklarat det för dig förut. Ingen jag någonsin mött som varit otrogen har varit det med intentionen att göra någon annan illa. Det önskade och vanligast förekommande utfallet är att ingen tar skada. Att säga fula ord och hålla en hård ton är fruktansvärt onödigt. Det säger väldigt mycket om hur det i grunden står till med din egen moral. Det är märkligt hur du berömmer din höga moral, men så tydligt visar att det inte gäller ditt eget beteende. Jag tycker helt enkelt inte att det är berömvärt att vara otrevlig. Dessutom tycker jag att du inte har något att säga om att jag menar att det inte är hela världen om jag blir bedragen. Jag får faktiskt tycka att det inte är så farligt, du har inga medel att tvinga mig att känna mig kränkt och förnedrad, varför du nu skulle vilja det.
    Om inte jag minns fel så lever du i ett öppet förhållande och har några andra relationer vid sidan av.
    Så att du inte  tycker att otrohet är så farligt är kanske inte så konstigt.

• molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-18 18:19:29 följande:
    Det är fullt möjligt.
    molly50 skrev 2020-03-18 14:04:22 följande:

Eller när man bara vill ha lite spänning vid sidan av?Om inte jag minns fel så lever du i ett öppet förhållande och har några andra relationer vid sidan av.

Så att du inte  tycker att otrohet är så farligt är kanske inte så konstigt.

Verkligen inte konstigt. Men det är inte för att jag lever så jag tycker det, det är precis tvärtom.
    På vilket sätt tycker du att man gör så gott man kan när man väljer otrohet framför att lösa problemen med sin partner alt göra slut?
    Eller när man bara söker spänning på annat håll?

Du tycker alltså inte att otrohet är det minsta konstigt.
    Men jag hoppas att du förstår att det för andra kan vara väldigt sårande och det som avgör om man vill fortsätta leva i förhållandet eller inte.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-20 22:31:36 följande:
    Precis där blir det fel. Din partners otrohet handlar antagligen inte alls om dig. Om din partner slår dig handlar det om något din partner gör mot dig, men om din partner är otrogen handlar det MER om något din partner gör med någon annan, helt och hållet för sin egen skull, du finns inte alls med i tanken, än vad det handlar om sveket mot dig. Sveket är inte syftet med otrohet. Att göra dig illa är syftet med misshandel.
    Man ljuger och sviker och går bakom sin partners rygg.
    Det är väl ändå något man gör mot sin partner.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-03-21 23:20:34 följande:
    Du får känna så om du vill. Det är inte exakt så det alltid går till.
    Oavsett hur det går till så är det ju något man gör mot sin partner.
    Man är otrogen mot partnern.
  • molly50
    EA83 skrev 2020-03-22 08:51:24 följande:

En affär behöver inte vara mer en affär.

Viktigt att man är tydlig och överens om det i början.

Förstår varandras sits.

Ingen behöver såras.

Det kan däremot bringa ny energi till vardag, till dig själv och till förhållandet.

Vet av egen erfarenhet.

Så, ts, prata med din kollega och hitta en diskret sätt att leka ett tag! Men viktigt att du litar på honom så klart.

Det viktiga är väl ändå att vara överens med sin partner om ifall det är ok att ligga med andra eller inte.
    Är partnern inte ok med det så är det väl ärligare att göra slut.
  • molly50
    EA83 skrev 2020-03-22 23:08:30 följande:
    Så klart är det ärligare att göra som du skriver.

Men vi har olika uppfattning här.

En affär/ons kan leda till många tankeställare och insikter.

Att alltid vara så ärlig som möjligt behöver inte alltid vara det som är bäst ur ens eget perspektiv.

Jag har varit otrogen själv med gifta kvinnor i samma situation. Jag fann en befrielse i att kunna prata om verkligen allt med dem på ett sätt som jag inte kunnat göra med någon. Inte bli dömd och manssvin-förklarad.

Fantastikt att känna sig åtrådd som den jag var/är.

Skulle kunna skriva mycket mer.

Summan av allt blev en gladare man/förälder och även ett utökad åtrå för min fru.

Men i längden fungerar det så klart inte.
    Men varför stannar man då kvar i ett förhållande med någon som får en att känna sig som ett manssvin och som inte får en att känna sig åtrådd?
  • molly50
    EA83 skrev 2020-03-24 19:52:04 följande:
    Till den andra moralpropageraren ovan: situationen är för komplex för att avgörande beslut ska kunna fattas i dagsläget.
    Jag vet inte om det är mig du syftar på här.
    Jag är bara ärligt nyfiken på hur man tänker när man väljer att vara otrogen framför att avsluta ett förhållande som inte fungerar.
    Du skriver att ni är olyckliga tillsammans och att du har försökt göra er lyckliga utan att lyckas.
    Sen skriver du att situationen är komplex.
    På vilket sätt är situationen så komplex att du inte kan avsluta förhållandet,men ändå riskera allt genom att vara otrogen?
Svar på tråden Otrogen igen?