• Anonym (A)

Gravid v.30 - vad ska man göra när man haft magknip länge? Hjälp mig tyda min övriga syntombild.

Hej alla hobby-doktorer!

För några dagar sedan förändrades min mage (skrev en tråd om det här på Familjeliv och sökte erfarenhet och stöd). Först var magen stor och svullen och började i princip direkt under tuttarna. Sen plötsligt från en dag till den andra så var magen mycket mindre och kulan var längre ner.

Sedan dess har jag även haft magknip. Jag har fått värk efter att jag har ätit. Värken sitter högt upp i magen. Typ i gropen vid bröstkorgen, kanske något längre ner. Vid attack-ont måste jag lägga mig och knipet går över efter någon timme. Men jag har även konstant obehag i magen och diffus värk som kommer och går. Ilande hugg. Svårt med gaser, dålig i magen och börjar må illa till och från (inte samma illamående som jag hade i börja av graviditeten).

Jag tänkte först att jag var magsjuk eller har fått en magbacill - men nu börjar det ha gått så många dagar?

Jag börjar känna mig stressad och orolig. Min barnmorska har dåligt med besökstider och jag undrar vad man ska göra när man gått flera dagar med magknip? Hade bra blodtryck sist jag var hos BM, lämnade urinvägsinfektionsprov idag...

Försökte äta lite och fixa lite i barnrummet nyss, men då började det göra ont igen efter en stund. Jag har även sammandragningar och kissar ofta. Ingen huvudvärk. Inga synbortfall.

• Svar på tråden Gravid v.30 - vad ska man göra när man haft magknip länge? Hjälp mig tyda min övriga syntombild.
  • Anonym (H)

Vad menar du med gropen i bröstkorgen? Jag är också i vecka 30 och för någon vecka sen hade jag ont i magen i mellangärdet i några dagar. Kollar man på bilder hur magen ser ut inuti vid en graviditet så köper tjocktarmen precis där. Allt trycks ju uppåt i magen ju större man blir och tarmarna har svårt att jobba normalt. Jag hade enorm magknip och det gjorde så ont! Att man är förstoppad pga järntabletter gör det inte bättre.. Men hoppas du får tag i BM om du är orolig!

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2020-02-12 19:32:12 följande:

Vad menar du med gropen i bröstkorgen? Jag är också i vecka 30 och för någon vecka sen hade jag ont i magen i mellangärdet i några dagar. Kollar man på bilder hur magen ser ut inuti vid en graviditet så köper tjocktarmen precis där. Allt trycks ju uppåt i magen ju större man blir och tarmarna har svårt att jobba normalt. Jag hade enorm magknip och det gjorde så ont! Att man är förstoppad pga järntabletter gör det inte bättre.. Men hoppas du får tag i BM om du är orolig!

Ja asså mellangärdet kanske det är. Det är liksom under bröstkorgen och revbenen, men precis högst upp i magen. Jag har också spekulerat i om det är tarmar där?! Jag är väldigt smal så jag känner även som en svullen kant, rand, slang, utbuktning där... Så skumt! Inte känt detta tidigare i graviditeten och det kom i samband med att magen blev mindre och sjönk ner.

Men jag har även hört att man kan få ont högt upp i magen vid havandeskapsförgiftning...
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-02-12 19:38:31 följande:

Ja asså mellangärdet kanske det är. Det är liksom under bröstkorgen och revbenen, men precis högst upp i magen. Jag har också spekulerat i om det är tarmar där?! Jag är väldigt smal så jag känner även som en svullen kant, rand, slang, utbuktning där... Så skumt! Inte känt detta tidigare i graviditeten och det kom i samband med att magen blev mindre och sjönk ner.

Men jag har även hört att man kan få ont högt upp i magen vid havandeskapsförgiftning...

Jag tror havandeskapsförgiftning känns under högra revbensbågen, där man brukar få ont om man har gallsten! Alltså där gallan och levern sitter :)

Exakt! Låter precis som jag hade när jag hade magknip! Tarmen går där just nu och det gör så ont ibland!

Om du kollar på bilderna i länken så ser du hur tarmarna trycks upp i mellangärdet ju större barnet blir. Om nu länken funkar!

www.google.com/search&prmd=ivn&sxsrf=ACYBGNSsCxDnAWtUdeSAI7LkcjdgKq80Yw:1581541860025&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjAlY7G9sznAhXh-SoKHcBTBiQQ_AUoAXoECA4QAQ&biw=360&bih=659&dpr=4#imgrc=Dun4ZCWnu5ZpvM&imgdii=xZJ0CUcXHc3qQM
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2020-02-12 22:13:24 följande:

Jag tror havandeskapsförgiftning känns under högra revbensbågen, där man brukar få ont om man har gallsten! Alltså där gallan och levern sitter :)

Exakt! Låter precis som jag hade när jag hade magknip! Tarmen går där just nu och det gör så ont ibland!

Om du kollar på bilderna i länken så ser du hur tarmarna trycks upp i mellangärdet ju större barnet blir. Om nu länken funkar!

www.google.com/search&prmd=ivn&sxsrf=ACYBGNSsCxDnAWtUdeSAI7LkcjdgKq80Yw:1581541860025&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjAlY7G9sznAhXh-SoKHcBTBiQQ_AUoAXoECA4QAQ&biw=360&bih=659&dpr=4#imgrc=Dun4ZCWnu5ZpvM&imgdii=xZJ0CUcXHc3qQM

Ja, jag ser! Det ser ju absolut ut som att det skulle kunna vara det som gör ont, för det är precis där uppe. Problemet är att jag har haft problem med njursten och/eller gallsten nu under graviditeten (inte helt fastställt då jag inte velat röntga mig men har varit inne på akuten och fått morfin några vändor) så jag har så jävla svårt att skilja på samt förstå vad som är vad; vanlig magknip i tarmarna, gallsten, havandeskapsont...
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2020-02-12 22:20:37 följande:

Ja, jag ser! Det ser ju absolut ut som att det skulle kunna vara det som gör ont, för det är precis där uppe. Problemet är att jag har haft problem med njursten och/eller gallsten nu under graviditeten (inte helt fastställt då jag inte velat röntga mig men har varit inne på akuten och fått morfin några vändor) så jag har så jävla svårt att skilja på samt förstå vad som är vad; vanlig magknip i tarmarna, gallsten, havandeskapsont...

Åh, nej vad jobbigt! Är barnmorskan jättesvår att få tag i? Vi tillhör ju förlossningen nu, men det kanske känns onödigt att ringa dit.. Får väl prova ringa MVC eller nåt och iaf få prata med någon sorts barnmorska iaf även fast det inte är din! Brukar väl ha telefontid på morgnarna. Hoppas bara på magknip pga tarmarna!
Svar på tråden Gravid v.30 - vad ska man göra när man haft magknip länge? Hjälp mig tyda min övriga syntombild.