Två jobberbjudanden, vilket bör jag tacka ja till?
Behöver råd och perspektiv på hur jag ska tänka när jag väljer mitt nästa jobb.
Jag har sökt två jobb hos två olika arbetsgivare ch varit på jobbintervju hos båda. Båda arbetsgivarna har nu kallat mig till en andra omgång intervju och båda har uttryckt att de fått ett väldigt bra intryck av mig på första intervjun. Tror därför att båda kommer att erbjuda mig jobb, vilket är fantastiskt roligt.
Mitt dilemma är att båda arbetsgivarna är oerhört attraktiva arbetsgivare. Jag har skrivit ner för- och nackdelar med båda arbetsgivarna men vet fortfarande inte vilket av dem jag i så fall bör tacka ja till.
Yrkesbefattningen är lönekonsult hos båda med likvärdiga arbetsuppgifter. Den ena arbetsgivaren är statlig och den andra ett internationellt företag med huvudkontor i staden där jag bor.
Det statliga jobbets fördelar:
erbjuder 31 semesterdagar, flexibel arbetstid, veckoarbetstid 39,75h, friskvård på arbetstid, 3000kr eller 75% av kostnaden för friskvårdsaktivitet, utvecklingsmöjligheter i yrkesrollen, fp-tillägg m.m. Erbjuder 32000kr i månadslön (är ok för mig då jag idag har 30000kr i månadslön)
Det statliga jobbets nackdelar:
Kommer att behöva kollektivt pga. begränsade parkeringsmöjligheter inne i centrum = tillägg på ca 10 min i restid.
Det internationella företagets fördelar:
Oerhört attraktiv arbetsgivare och bra att ha med i sitt CV, erbjuder 33000kr lön. Friskvårdsbidrag (okänd summa), gratis parkeringsmöjligheter (kortare restid). Arbetstidsförkortning med 1 h per arbetsdag jun-jul-aug. Gym på företaget. Utvecklingsmöjligheter i yrkesrollen.
Det internationella företagets nackdelar:
Fast arbetstid kl 08-17 (dvs ingen flexibel arbetstid). 25 semesterdagar.
Tittar jag på fördelarna så är det plus minus noll.
Så frågan är om det är värt att ge upp 6 semesterdagar för 1000kr i högre lön och att tacka nej till flexibel arbetstid mot fast arbetstid?
Hur hade ni tänkt och vilket jobb hade ni tagit?