• Anonym (Micromix)

Två jobberbjudanden, vilket bör jag tacka ja till?

Behöver råd och perspektiv på hur jag ska tänka när jag väljer mitt nästa jobb.

Jag har sökt två jobb hos två olika arbetsgivare ch varit på jobbintervju hos båda. Båda arbetsgivarna har nu kallat mig till en andra omgång intervju och båda har uttryckt att de fått ett väldigt bra intryck av mig på första intervjun. Tror därför att båda kommer att erbjuda mig jobb, vilket är fantastiskt roligt.

Mitt dilemma är att båda arbetsgivarna är oerhört attraktiva arbetsgivare. Jag har skrivit ner för- och nackdelar med båda arbetsgivarna men vet fortfarande inte vilket av dem jag i så fall bör tacka ja till.

Yrkesbefattningen är lönekonsult hos båda med likvärdiga arbetsuppgifter. Den ena arbetsgivaren är statlig och den andra ett internationellt företag med huvudkontor i staden där jag bor.

Det statliga jobbets fördelar:

erbjuder 31 semesterdagar, flexibel arbetstid, veckoarbetstid 39,75h, friskvård på arbetstid, 3000kr eller 75% av kostnaden för friskvårdsaktivitet, utvecklingsmöjligheter i yrkesrollen, fp-tillägg m.m. Erbjuder 32000kr i månadslön (är ok för mig då jag idag har 30000kr i månadslön)

Det statliga jobbets nackdelar:

Kommer att behöva kollektivt pga. begränsade parkeringsmöjligheter inne i centrum = tillägg på ca 10 min i restid.

Det internationella företagets fördelar:

Oerhört attraktiv arbetsgivare och bra att ha med i sitt CV, erbjuder 33000kr lön. Friskvårdsbidrag (okänd summa), gratis parkeringsmöjligheter (kortare restid). Arbetstidsförkortning med 1 h per arbetsdag jun-jul-aug. Gym på företaget. Utvecklingsmöjligheter i yrkesrollen.

Det internationella företagets nackdelar:

Fast arbetstid kl 08-17 (dvs ingen flexibel arbetstid). 25 semesterdagar.

Tittar jag på fördelarna så är det plus minus noll.

Så frågan är om det är värt att ge upp 6 semesterdagar för 1000kr i högre lön och att tacka nej till flexibel arbetstid mot fast arbetstid?

Hur hade ni tänkt och vilket jobb hade ni tagit?

• Svar på tråden Två jobberbjudanden, vilket bör jag tacka ja till?
  • Anonym (Hanna)

Håller med dig om att det är svårt. Känns som att det statliga jobbet ger dig mer frihet och fritid på ett sätt. Det internationella kommer att ge dig bättre karriärmöjligheter i framtiden. Det är enligt mig den största skillnaden på jobben. Restid va ingen större skillnad och friskvård får du hos båda.

Så min fråga till dig är vad värdesätter du mest, karriären eller friheten/fritiden?

• Anonym (E)

Jag hade tagit det statliga jobbet.

• fjanten

För mig är framförallt flex otroligt viktigt, men det beror på flexets utformning också. Är det strama flexramar är det inte värt alltför mycket, kan man däremot ha en stor flexbank, jobba vilka tider man vill så länge man gör sina timmar o.s.v. är det bra.

Sedan är det ju bra med 6 fler semesterdagar, också värt mycket.

Att kunna ta bil till jobbet är viktigt för mig, men då jobbar jag gärna såna tider där jag ärligt talat inte vill åka kollektivt. Börjar gärna vid 05, och vill inte vara ute och knalla till busshållsplatser så tidigt. Vill heller inte vara bunden till en busstidtabell om det händer barnen något på förskolan och jag behöver ta mig dit.

• Ztrumpan

Jag skulle försöka få en uppfattning om arbetsuppgifter, får du göra allt i löneprocessen eller bara vissa delar? , vad som förväntas av dig, övertid, arbetstempo, och klimatet på företaget - vad är det för en chef och kollegor du får? Förlegat arbetssätt, hur långt har man kommit med digitalisering, kan du vara med att påverka?

Har båda kollektivavtal?

Tjänstepension?

Vad säger magkänslan?

1000 spänn i löneskillnad är inte mycket så då tycker jag det är andra saker som avgör.

Jobbar själv som lönekonsult och för mig är det dels viktigt att ha en stabil grund men också att mina arbetsuppgifter är utvecklande, att jag får ta ansvar och kan påverka mitt jobb. Jag planerar min tid själv och tar ansvar för mina kunder. Bra kollegor och en bra chef är också viktigt!

• Anonym (Anonym)

Ser ut som en no brainer för mig. Ta det statliga så klart! Tio minuters extra restid, wow....

• isolande

Har du barn och behöver flex för en dräglig vardag? Eller vore det bättre med kortare väg till jobbet?

Vill du ha utvecklingsmöjligheter framöver eller "lunka på" med inte särskilt stor löneutveckling?

Det statliga är förmodligen lugnt, tryggt och stabilt, men du kommer aldrig tjäna pengar.

Det privata kan säkert erbjuda en massa olika karriärvägar, snabb löneutveckling men samtidigt lite högre krav på prestation.

Själv byter jag från 12 år i statens tjänst till internationellt bolag i april. Restiden är samma, högre lön men kortare semester. Nu är mina barn lite större så jag känner att jag kan klara av lite högre tempo och utmaningar. När de var yngre passade statligt bättre.

Lycka till!

• Cheescake
    Anonym (Micromix) skrev 2020-02-12 22:45:42 följande:

Behöver råd och perspektiv på hur jag ska tänka när jag väljer mitt nästa jobb.

Jag har sökt två jobb hos två olika arbetsgivare ch varit på jobbintervju hos båda. Båda arbetsgivarna har nu kallat mig till en andra omgång intervju och båda har uttryckt att de fått ett väldigt bra intryck av mig på första intervjun. Tror därför att båda kommer att erbjuda mig jobb, vilket är fantastiskt roligt.

Mitt dilemma är att båda arbetsgivarna är oerhört attraktiva arbetsgivare. Jag har skrivit ner för- och nackdelar med båda arbetsgivarna men vet fortfarande inte vilket av dem jag i så fall bör tacka ja till.

Yrkesbefattningen är lönekonsult hos båda med likvärdiga arbetsuppgifter. Den ena arbetsgivaren är statlig och den andra ett internationellt företag med huvudkontor i staden där jag bor.

Det statliga jobbets fördelar:

erbjuder 31 semesterdagar, flexibel arbetstid, veckoarbetstid 39,75h, friskvård på arbetstid, 3000kr eller 75% av kostnaden för friskvårdsaktivitet, utvecklingsmöjligheter i yrkesrollen, fp-tillägg m.m. Erbjuder 32000kr i månadslön (är ok för mig då jag idag har 30000kr i månadslön)

Det statliga jobbets nackdelar:

Kommer att behöva kollektivt pga. begränsade parkeringsmöjligheter inne i centrum = tillägg på ca 10 min i restid.

Det internationella företagets fördelar:

Oerhört attraktiv arbetsgivare och bra att ha med i sitt CV, erbjuder 33000kr lön. Friskvårdsbidrag (okänd summa), gratis parkeringsmöjligheter (kortare restid). Arbetstidsförkortning med 1 h per arbetsdag jun-jul-aug. Gym på företaget. Utvecklingsmöjligheter i yrkesrollen.

Det internationella företagets nackdelar:

Fast arbetstid kl 08-17 (dvs ingen flexibel arbetstid). 25 semesterdagar.

Tittar jag på fördelarna så är det plus minus noll.

Så frågan är om det är värt att ge upp 6 semesterdagar för 1000kr i högre lön och att tacka nej till flexibel arbetstid mot fast arbetstid?

Hur hade ni tänkt och vilket jobb hade ni tagit?

Personligen hade jag nog tagit jobbet på det internationella företaget då utvecklingsmöjligheter för mig väger mer än 6 extra semester dagar.
  • Vinterankan

Hade tagit det statliga jobbet då flexibilitet är a och o för mig när jag söker arbetsgivare. Om jag däremot var i början av min karriär utan barn och trodde att det andra jobbet gav bättre utvecklingsmöjligheter skulle jag tagit det för att få in det på CV:t. 

• Anonym (Z)

Jag kommer att vara lite partisk här och säga ta det statliga. Har varit på båda sidorna så att säga och det statliga, för mig, är mycket bättre. Speciellt nu när jag har barn. Sen känner jag lite att om du skulle ta det statliga men ångra dig senare eller söka dig vidare, så är det väl inget som säger att du inte skulle kunna få det där jobbet på det attraktiva företaget längre fram.

Hoppas att du blir klok på det! Jag har suttit i samma sits, gällde dock 2 jobb som båda var statliga, och vet hur pissigt det är att vara där. Oavsett så blir det bra till slut! Lycka till! :)

• Anonym (Micromix)

Tusen tack för alla svar! Jag är lutar mer åt att välja det statliga jobbet :)

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Micromix) skrev 2020-02-14 19:45:20 följande:

Tusen tack för alla svar! Jag är lutar mer åt att välja det statliga jobbet :)

Vilket jobb tog du? Jag har nästan samma dilemma som du men det privata ger ca 4000 kr mer I lön.
Svar på tråden Två jobberbjudanden, vilket bör jag tacka ja till?