• Anonym (Pet)

Får man jobba extra på helgen när man är föräldraledig?

Vad säger reglerna egentligen? Min fru jobbar kontorstider, dvs är ledig på helgerna, medan jag går skift och arbetar varannan helg.

Jag är rädd att jag kommer klättra på väggarna och en stor del av mitt sociala umgänge kommer via jobbet.

Får man gå in extra och vikariera på sitt jobb när man är föräldraledig?

Blir kanske inte varje helg men då och då nån gång. Kan ju inte söka enstaka perioder, det tillåter inte AG. Tänker om försäkringskassan säger nej, även om jag inte ansökt om pengar på helgen jag isf jobbar.

• Svar på tråden Får man jobba extra på helgen när man är föräldraledig?
  • Cheescake
    Anonym (Pet) skrev 2020-02-12 23:13:43 följande:

Vad säger reglerna egentligen? Min fru jobbar kontorstider, dvs är ledig på helgerna, medan jag går skift och arbetar varannan helg.

Jag är rädd att jag kommer klättra på väggarna och en stor del av mitt sociala umgänge kommer via jobbet.

Får man gå in extra och vikariera på sitt jobb när man är föräldraledig?

Blir kanske inte varje helg men då och då nån gång. Kan ju inte söka enstaka perioder, det tillåter inte AG. Tänker om försäkringskassan säger nej, även om jag inte ansökt om pengar på helgen jag isf jobbar.

Ja, så länge du inte tar ut fp de dagarna och det är ok med din chef. Och att då har annan barnomsorg ordnad.
  • Seven Costanza
    Cheescake skrev 2020-02-12 23:33:24 följande:

Ja, så länge du inte tar ut fp de dagarna och det är ok med din chef. Och att då har annan barnomsorg ordnad.

Om man tar ut lägstanivådag får man dock jobba upp till sju åttondelar av så många timmar ens normalarbetsdag är fastställd till (kontorstider alltså sju timmar av åtta men beroende på bransch har man ju olika heltidsmått). Om man tar ut sgi-dag får man jobba i den utsträckning man inte tar ut FP dvs man kan jobba halvdag och ta ut halvdag på SGI-nivå.
  • Anonym (Pet)

Ja alltså, barnomsorg finns ju inte på helgen iaf, jag tänker ta ut föräldrapenning m-f och jobba nån enstaka helg när det funkar. Frun är helt ok på det.

Jobbet gör ju 100 ÷ avdrag så för dem är det ju ingen annan kostnad mer än lönen för de enstaka dagarna.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Pet) skrev 2020-02-13 05:47:55 följande:

Ja alltså, barnomsorg finns ju inte på helgen iaf, jag tänker ta ut föräldrapenning m-f och jobba nån enstaka helg när det funkar. Frun är helt ok på det.

Jobbet gör ju 100 ÷ avdrag så för dem är det ju ingen annan kostnad mer än lönen för de enstaka dagarna.

Men vadå, är inte din fru hemma med barnet på helgen??
  • Cheescake
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-13 09:15:09 följande:

Men vadå, är inte din fru hemma med barnet på helgen??

Det är nog därför ts vill jobba någon helg då och då just för att frun är hemma och kan vara med barnet...
  • Cheescake
    Anonym (Pet) skrev 2020-02-13 05:47:55 följande:

Förövrigt har endel kommuner sk nattis/ob-dagis vilket innebär kommunal barnomsorg även på obekväm arbetstid som ex kväll, natt och helg. Dock är det inget man kan ha då och då för att man väljer art jobba extra utan man kan få det om har ett sådan jobb att man är behov av barnomsorg även på helgen. Och då om man är ensamstående eller att båda föräldrarna jobbar oregelbundet.

Har själv haft det till äldsta under några år.
  • nnnnnnnn

Du måste tänka på att det är 2 separata delar som inte direkt bryr sig om varandra:

1) Din överenskommelse med din arbetsgivare (AG). AG bryr sig inte om ifall du tar ur FP eller ej om barnet är under 18 mån och oftast bryr de sig inte direkt efter det heller, fast om du är FL väldigt länge kan AG begära in intyg på att du tar ut FP för man har inte rätt att vara FL efter barnet fyllt 18 månader ifall man inte har kvar FP att ta ut och tar ut FP.
    Det AG brukar bry sig om är:
    * att du inte tar ut FL mer än 3 perioder per år
    * att du inte får lön när du är FL
    * att du meddelar i tid när du ska vara FL, om du vill ändra hur mkt du är FL tex ändra från 100% till 80% samt säger till i god tid när du tänker komma tillbaka och jobba heltid.

2) Din överenskommelse med FK. FK är intresserade av att ge dej FP när du är FL. De gör kontroller ibland för att se att du gör på rätt sätt. Rätt sätt är tex att du inte jobbar + tar ut FP (finns vissa undantagsfall tex 5-dagarsregeln, ta ut lågnivådagar på helger osv. Kolla gamla trådar.)
    Du behöver också kolla att du inte "utförsäkras" och tappar din SGI. Du behöver tex ta ut 5 st FP-dagar om du är helt föräldraledig.

Så om din AG godkänner att du jobbar helg trots att du begärt 100% FL, så är det bara bra för dej rent ekonomiskt.
    Du kan då om du fortsätta ta ut FP måndag - fredag. Eller kan du låta bli att ta ut FP 5 dagar per vecka, de veckor du jobbar helg. Om du jobbar 2 hela arbetsdagar = räcker att du tar ut 3 FP-dagar den veckan.

• Anonym (Pet)
    nnnnnnnn skrev 2020-02-13 19:14:42 följande:

Du måste tänka på att det är 2 separata delar som inte direkt bryr sig om varandra:

1) Din överenskommelse med din arbetsgivare (AG). AG bryr sig inte om ifall du tar ur FP eller ej om barnet är under 18 mån och oftast bryr de sig inte direkt efter det heller, fast om du är FL väldigt länge kan AG begära in intyg på att du tar ut FP för man har inte rätt att vara FL efter barnet fyllt 18 månader ifall man inte har kvar FP att ta ut och tar ut FP.

Det AG brukar bry sig om är:

* att du inte tar ut FL mer än 3 perioder per år

* att du inte får lön när du är FL

* att du meddelar i tid när du ska vara FL, om du vill ändra hur mkt du är FL tex ändra från 100% till 80% samt säger till i god tid när du tänker komma tillbaka och jobba heltid.

2) Din överenskommelse med FK. FK är intresserade av att ge dej FP när du är FL. De gör kontroller ibland för att se att du gör på rätt sätt. Rätt sätt är tex att du inte jobbar + tar ut FP (finns vissa undantagsfall tex 5-dagarsregeln, ta ut lågnivådagar på helger osv. Kolla gamla trådar.)

Du behöver också kolla att du inte "utförsäkras" och tappar din SGI. Du behöver tex ta ut 5 st FP-dagar om du är helt föräldraledig.

Så om din AG godkänner att du jobbar helg trots att du begärt 100% FL, så är det bara bra för dej rent ekonomiskt.

Du kan då om du fortsätta ta ut FP måndag - fredag. Eller kan du låta bli att ta ut FP 5 dagar per vecka, de veckor du jobbar helg. Om du jobbar 2 hela arbetsdagar = räcker att du tar ut 3 FP-dagar den veckan.

Sen är det ju inte bara ekonomiskt, även psykiskt sett. Nog för att det finns aktiviteter även med ensamma småbarnsföräldrar men då jag är hemma till större delen under sommaren är det lite svårt.

I det här fallet är barnet under ett år, men det gör även att jag får tillgodoräkna mig semesterdagar på ett annat sätt (de tjänas inte in efter viss period) och får nån viss procent extra av facket om jag inte minns fel.

Tänkte inte på det här, det kanske påverkar möjlighet till att jobba extra.

Kan ju tillägga att det inte kommer ske på schemalagd basis. Vi har en vikariepool som man anmäler sig till senast samma morgon man vill jobba typ.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Pet) skrev 2020-02-16 18:40:44 följande:
    Sen är det ju inte bara ekonomiskt, även psykiskt sett. Nog för att det finns aktiviteter även med ensamma småbarnsföräldrar men då jag är hemma till större delen under sommaren är det lite svårt.

I det här fallet är barnet under ett år, men det gör även att jag får tillgodoräkna mig semesterdagar på ett annat sätt (de tjänas inte in efter viss period) och får nån viss procent extra av facket om jag inte minns fel.

Tänkte inte på det här, det kanske påverkar möjlighet till att jobba extra.

Kan ju tillägga att det inte kommer ske på schemalagd basis. Vi har en vikariepool som man anmäler sig till senast samma morgon man vill jobba typ.
    Så länge din AG går med på det så är det lugnt!
    Så att de går med på att bryta din FL, så du kan få lön för den tid du jobbat. Och att det inte räknas som en period varje gång...

Så var tydlig med:
    Jag jobbar gärna extra ibland, om ni går med på detta. Jag kan anmäla till vikariepoolen när det passar. Men jag vill såklart ha lön för arbetet och jag vill inte att det räknas som att jag har valt att utnyttja min period, utan jag behöver ändå vara FL på samma sätt som jag anmält tidigare.
Svar på tråden Får man jobba extra på helgen när man är föräldraledig?