• Thu 13 Feb 2020 14:48
    3440 visningar
    17 svar
    17
    3440

    Byta brombelägg och bromsskivor, när?

    Vi lämnade in vår bil (volvo 2016) på service och fick veta att bromsarna "är helt slut och behöver bytas snaras, vi kunde inte ens vänta tills efter löning tyckte de. Vi hade bokat besiktig och frågade verkstan om vi behövde avboka den men fick till svar att den kommer gå igenom besiktningen eftersom att bromsarna tar bra.

    Hur vet jag som fullständig amatör att bromsarna behöver bytas? Nästan 10.000kr går det ju på att byta bromsar fram och bak så jag vill ju inte göra det i onödan. Känns konstigt att verkstan la fram det som att det är jätte akut men att de ändå tycker vi kan besikta bilen innan vi lämnar bilen hos dom???? någon som vet hur det fungerar och vet hur jag själv kan kolla och se hur mina bromsar mår?

    (de låter inte konstigt, tar inte ojämt, eller är påverkade på något sätt när man kör. De är inte heller rostiga)

  • Svar på tråden Byta brombelägg och bromsskivor, när?
  • Thu 13 Feb 2020 16:06
    #8

    Kan man fråga på besiktningen eller svarar dom inte på sånt?

    För 10.000kr är det byte både fram och bak. Belägg och skivor - på en icke märkesverkstad men med orginaldelar

  • Thu 13 Feb 2020 16:26
    #10

    Det va inte alls orginaldelar - fel av mig.

  • Thu 13 Feb 2020 18:14
    #13

    Väntetid är inget problem på denna verkstan, har fått tid redan nästa vecka! Bilen har gått långt för sin ålder 18.000mil.

    Men ska fråga på besiktningen vad de säger om bromsarna! Att bromsbeläggen behöver bytas hade jag inte ifrågasatt, men blev förvånad när de sa att alla skivorna behövde bytas med och det ASAP.

Svar på tråden Byta brombelägg och bromsskivor, när?