• Thu 13 Feb 2020 15:17
    611 visningar
    15 svar
    15
    611

    Tjänstledig kommer tillbaka

    Jag kommer att jobba som lärare för en som varit tjänstledig i 2 år. Hon kommer tillbaka efter sommaren men jag har fortfarande tillsvidareanställning till slutet av detta året. När jag frågade min chef var hon gör med oss efter sommaren eftersom vi är 2 på samma tjänst, så så hon att det "problemet " tar jag då... om hon mena att det jag är "problemet" eller den tjänstlediga vet jag inte.

    Har på känn att min chef vill ha kvar mig istället för henne och att det är därför jag skrev på ett längre kontrakt än jag skulle... ja jag vet inte, jobbigt eftersom jag vill ha kvar jobbet.

    Vad har jag för rättigheter, eftersom hon tar tillbaka sin tjänst men jag är fortfarande anställd?

    Blir jag sparkad då tro?

  • Svar på tråden Tjänstledig kommer tillbaka
  • Thu 13 Feb 2020 15:28
    #1

    Är det en tillsvidareanställning eller en tidsbegränsad anställning som upphör vid årsskiftet? Kan ju inte vara både ock??

    Den tjänstledige får såklart tillbaks sin tjänst eftersom det är hens tjänst.

  • Thu 13 Feb 2020 15:29
    #2

    Har du ett tidsbegränsat kontrakt utan förbehåll ska det väldigt mycket till för att du ska bli uppsagd.

    Kolla med ditt fack.

  • Thu 13 Feb 2020 15:30
    #3

    .."problemet" som AG avser är nog vad de ska hitta för arbetsuppgifter till dig under den tiden som ni är anställda båda två skulle jag tro!

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 13 Feb 2020 15:33
    #4

    Det är omöjligt att säga. Om de inte hittar några arbetsuppgifter för dig kan du mycket väl bli uppsagd i förtid.

    Du gör däremot ett feltänk i trådstarten; du har inte tills vidare-tjänst utan en tidsbegränsad. Vad står egentligen i ditt avtal? Har du "tills vidare, dock längst till..." eller har du "vikariat för person X, dock längst till.."? I båda dessa fall kan du bli uppsagd i förtid utan pardon. 

    https://www.unionen.se/rad-och-stod/uppsagningstid-vid-tidsbegransad-anstallning

  • Thu 13 Feb 2020 15:34
    #5

    Javisst, tidsbegränsad klart! Skrev fel...

  • Anonym (***)
    Thu 13 Feb 2020 15:44
    #6
    Lolo77 skrev 2020-02-13 15:17:54 följande:

    Jag kommer att jobba som lärare för en som varit tjänstledig i 2 år. Hon kommer tillbaka efter sommaren men jag har fortfarande tillsvidareanställning till slutet av detta året. När jag frågade min chef var hon gör med oss efter sommaren eftersom vi är 2 på samma tjänst, så så hon att det "problemet " tar jag då... om hon mena att det jag är "problemet" eller den tjänstlediga vet jag inte.

    Har på känn att min chef vill ha kvar mig istället för henne och att det är därför jag skrev på ett längre kontrakt än jag skulle... ja jag vet inte, jobbigt eftersom jag vill ha kvar jobbet.

    Vad har jag för rättigheter, eftersom hon tar tillbaka sin tjänst men jag är fortfarande anställd?

    Blir jag sparkad då tro?


    Problemet är väl vad du ska jobba med är hon kommer tillbaka. Men tror inte det är några problem, många lärare byter jobb, eller slutar, så det finns med all sannolikhet jobb för dig också.
  • Thu 13 Feb 2020 15:49
    #7
    Lolo77 skrev 2020-02-13 15:34:52 följande:

    Javisst, tidsbegränsad klart! Skrev fel...


    Om du kan sägas upp i förtid hänger helt på hur avtalet är formulerat. Står inget är grundregeln att du inte kan sägas upp.


  • Thu 13 Feb 2020 15:50
    #8
    Anonym (***) skrev 2020-02-13 15:44:08 följande:

    Problemet är väl vad du ska jobba med är hon kommer tillbaka. Men tror inte det är några problem, många lärare byter jobb, eller slutar, så det finns med all sannolikhet jobb för dig också.


    Ja, jag misstänker att jag blir flyttad till fritids eller så, men det kan ju va kul det med! Men egentligen vill jag arbeta me det ämnet jag gör och får väl se mig om efter det på någon annan skola. Skönt att ha lite tid på sig ändå isnf.
  • Thu 13 Feb 2020 16:31
    #9

    Är det en kommunal skola är det väldigt vanligt att det står i anställningsavtalet att man är anställd i kommunen och inte på en specifik skola. I så fall är det fullt möjligt att personen som kommer tillbaka får motsvarande tjänst på en annan skola, eller att du blir flyttad tills kontraktet går ut. Jag har flera kompisar som hamnat på ett helt annat ställe efter föräldraledighet tex. Men det kan ju också vara så att rektorn vet/misstänker redan nu att det kommer bli en tjänst ledig och finnas jobb till er båda.

  • Thu 13 Feb 2020 17:03
    #10
    BuoBä skrev 2020-02-13 16:31:11 följande:

    Är det en kommunal skola är det väldigt vanligt att det står i anställningsavtalet att man är anställd i kommunen och inte på en specifik skola. I så fall är det fullt möjligt att personen som kommer tillbaka får motsvarande tjänst på en annan skola, eller att du blir flyttad tills kontraktet går ut. Jag har flera kompisar som hamnat på ett helt annat ställe efter föräldraledighet tex. Men det kan ju också vara så att rektorn vet/misstänker redan nu att det kommer bli en tjänst ledig och finnas jobb till er båda.


    Säkert är det så, hon vet nog att hon kommer behöva mig med typ.

    Jag har säkert jobb någonstans i kommunen de vet jag , det är inte mitt största problem utan att jag vill verkligen ha just den tjänsten på den skolan... har lärt känna alla kollegor och alla elever under 2 år. Och jag vet att de kommer sakna mig jättemycket och jag dem...
  • Anonym (Ellen­)
    Thu 13 Feb 2020 18:55
    #11

    Skulle ni rent faktiskt vara två på samma tjänst och det uppstår en övertalighet, så följer man de turordningsregler som finns.

    Kan ju vara att rektorn vet något som inte du vet, att det kommer behövas vikarie för någon annan under resterande del av din anställning.

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 13 Feb 2020 19:04
    #12
    Lolo77 skrev 2020-02-13 15:50:00 följande:
    Ja, jag misstänker att jag blir flyttad till fritids eller så, men det kan ju va kul det med! Men egentligen vill jag arbeta me det ämnet jag gör och får väl se mig om efter det på någon annan skola. Skönt att ha lite tid på sig ändå isnf.
    Har du någon slags lärarlegitimation? Du skriver bara att du "jobbar som lärare" men är du pedagog eller har något annat i grunden?
  • Anonym (S)
    Thu 13 Feb 2020 20:30
    #13

    Hur är avtalet formulerat? Normalt är det så med en tidsbegränsad anställning att om det står "dock längst tom" kan du sägas upp och också säga upp dig. Om det inte står så kan du inte sägas upp (och inte heller säga upp dig).

  • Thu 13 Feb 2020 21:03
    #14
    Anonym (Lärare) skrev 2020-02-13 19:04:15 följande:

    Har du någon slags lärarlegitimation? Du skriver bara att du "jobbar som lärare" men är du pedagog eller har något annat i grunden?


    Både jag och hon som är tjänstledig är obehöriga ämneslärare i språk.
  • Anonym (Exemp­el)
    Thu 13 Feb 2020 21:36
    #15

    Jag kan bidra med att säga att OM det finns arbetsuppgifter för era båda så är det åtminstone inte säkert att den som kommer tillbaka ska få de grupper du har nu även om det var hennes tjänst från början, för som andra skrivit så är det enda man har rätt till ens anställning i kommunen och inte en specifik skola eller specifika grupper. Personen som anställdes när jag gick på föräldraledighet fick behålla de grupperna när jag kom tillbaka (hon hade förhandlat sig till en tillsvidareanställning i och för sig) för rektorn prioriterade kontinuitet för eleverna så jag fick andra grupper trots att jag helst ville ha tillbaka det jag haft.

Svar på tråden Tjänstledig kommer tillbaka