Inlägg från: Anonym (Findus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Findus)

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

De kunde ju åtminstone ta upp det mest svenska som finns, men det kommer kanske i nästa reklamfilm. Hur kränkta svenskar blir när de ser en reklamfilm där ett privat företag inte har rätt åsikter.

När jag läser här inser jag att de flesta helt och hållet missat budskapet. Men vissa vill bli kränkta tydligen.

• Anonym (Findus)
    Anonym (råger) skrev 2020-02-14 12:51:40 följande:
    ehhhh, det är ett statligt bolag, ägarna är svenska , danska och norska staten
    Ja, och ändå tjatas det bara om hur illa de beter sig mot svenskarna och Sverige...

Undrar om norrmännen och danskarna är lika lättkränkta?
  • Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 13:40:57 följande:
    Har du ens sett reklamen? Eller så förstår du inte.

Är det så otänkbart för dig att folk har olika åsikter?
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 13:35:29 följande:
    Uppenbarligen läste du inte allt jag skrev. Nu kommer jag inte svara dig mer. Du tillför inget i diskussionen och du dansar runt problemet... Var seriös eller sluta skriv. 
    Tycker du att man inte ska få yttra sig på ett öppet forum om man inte delar dina åsikter?

Tycker Sverige känns väldigt snävt nu...

• Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 14:53:36 följande:
    Nej, det har jag aldrig sagt! Självklart ska alla få yttra sig. Det jag skrev var riktat till en person, inte "ALLA". Vart skriver jag "ALLA"? Det var ett svar till individen som inte svarar på mina frågar och sedan ställer nya, utan att ha läst mina svar ordentligt.

Vad får dig att tycka att Sverige känns "snävt" nu? Pga en kommentar som du missuppfattade eller är det något annat?
    Skrev jag att du skrev alla? Nej, det gjorde jag inte.

Men det räcker ju att du tycker att en inte ska få yttra sig, det är illa nog. Varför ska någon sluta skriva för att du inte delar dennes åsikter?

• Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 15:00:10 följande:
    Sen när blev Skandinavien bara "Sverige"? Då har du inte hängt med...
    Ja, har sett flera inlägg från både norrmän och danskar, titta t.ex. på YT, rätt stark kritik finns där, med utvecklade svar, precis som på Facebook. Bara en sökning bort, prova vetjaa...
    Så de är alltså lika lättkränkta som svenskarna? Ja, där ser man...
  • Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 15:54:15 följande:
    Vart har jag skrivit det?
    Varför skrev du då en lång harang om att du minsann inte menade alla?

• Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 15:55:00 följande:
    Nu får du utveckla, vad menar du?
    Om du läst vad jag skrivit så fattar du.
  • Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 15:58:32 följande:
    För att få dig att förstå hur jag resonerar. Varför skriv du en lång harang om något som jag inte gjort?
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 15:59:27 följande:
    Hittar inget som stödjer det du säger, utveckla gärna?
    Persbrandtkola skrev 2020-02-14 16:05:55 följande:
    Aha, var det där om att du missat budskapet och låssas som det regnar? 
    Du är bara jobbig. Ha en bra dag, och glöm inte bojkotta SAS nu, de kommer säkert att sakna dina pengar...

• Anonym (Findus)

Man har bombhotat reklambyrån i Köpenhamn som gjort filmen. Det visar att det inte är OK att tycka olika längre, att man vill skrämma de som som inte tycker samma. Skrämmande.

• Anonym (Findus)
    Lovissas skrev 2020-02-16 13:30:39 följande:
    Nej, det stämmer inte att INGET är skandinaviskt.

För det är det de påstår i filmen.

Hade varit en helt annan sak om de påstått att länder influeras av varandra, det skulle nog ingen argumentera emot.

Men det är inte vad filmen säger.

De säger att absolut inget är skandinaviskt. Och det är en lögn. Det är fake news, fel osv.

I denna tråden o andra liknande har getts massor av exempel på saker som har sitt ursprung i Skandinavien.

Tex Nobelprisen, samer, osthyvel, spettekaka, inlagd sill för att nämna några.

Så, filmen sprider lögner och felaktigheter (att inget skulle vara skandinaviskt).

Det är fel och det blir folk av naturliga skäl upprörda över.

Dock skulle nog, som sagt, nästan ingen bli upprörd över om de sagt sanningen, dvs att länder påverkas av varandra (och att vi därför bör resa för att hitta ny inspiration).

Hade varit mer logiskt i ett reklamsammanhang med, både för att andra ska resa hit och att vi ska resa till andra länder.

Som de nu lägger fram det, att INGET är skandinaviskt (=lögn) varför skulle folk från andra länder då vilja resa hit? Dålig reklamidé helt enkelt!
    Inget av vad de nämner i reklamen. Förstår du inte skillnaden?
  • Anonym (Findus)
    Petrarcad skrev 2020-02-19 13:49:23 följande:
    Vi är ganska många i Sverige som är nationalister, älskar vårt land och tycker det är bäst i världen!

Det märks ju inte minst på att SD nu i många mätningar är största parti.

Dock finns det, av någon anledning, ett mycket stort motstånd mot oss nationalister bland tex många politiker (I sjuklövern) och bland journalister och media.

Alltså: de i Sverige som hörs och syns mest, får medieutrymne och sätter agendan ( = försöker klamra fast vid den gamla makt de haft).

Många människor har tyvärr varit rädda för att säga att de tycker annorlunda än makteliten.

Vi är tyvärr rätt konforma i Sverige. Men turligt nog har jag märkt en positiv utveckling i samhället, det är faktiskt lättare att öppet säga tex att man röstar SD nu (konstigt vore väl annars, när de är största parti i mätningar!)

Jag tycker dock att det är lite patetiskt med folk som vänder kappan efter vinden. De som varit mest måna om att vara pk och peka finger åt oss nationalister, är ofta de välgödda medelklassfamiljerna som lever i homogena helvita områden, sätter sina barn i homogena helvita skolor och endast umgås med svenskar. De verkar, för att ingen ska tro att de är rasister, vara extremt noga med att hylla mångkultur (I teorin) och försöka se ner på sd-röstare.

Nuuuu.... Dock.... Så börjar dessa hycklare inse att de nog haft fel hela tiden, men det skulle de ju aldrig erkänna. Istället försöker de låtsas som att de hela tiden sett problemen med mångkultur och inte ändrat åsikt alls..... dessa medelklassmänniskor som levt i sina vita reservat, satt barnen i homogena skolor men pekat finger åt de som fått uppleva baksidan (ungdomsrån, kränkningar, sprängningar osv)- de människorna bör inte komma undan med att bara byta åsikt när vinden vänder. De bör få stå till svars för sitt hyckleri.
    Menar du på samma sätt som SD ska stå till svars för sitt hyckleri när de byter åsikt? Eller SD behöver kanske inte stå till svars?
  • Anonym (Findus)
    jeanette02 skrev 2020-02-21 06:59:04 följande:

Dessutom som du skriver KillBill i denna tråd verkar du ju inte vara direkt positiv till åsiktsfrihet eller veta vad det handlar om, och inte heller exempelvis Smecker, som var den som påstod att det var Scandinaviskt. Ni gillar ju inte att folk har annan åsikt än ni. Då bedrivs häxjakt närapå här i tråden och diverse fula påhopp. Brrr.

Du verkar ju inte vara positiv till SAS rätt att uttrycka sig. Och inte att andra skriver i tråden att de gillar filmen. Så du verkar ju inte heller gilla att andra inte delar dina åsikter. Du vill t o m bojkotta dom som inte delar dina åsikter.

Att andra ger dig svar på tal innebär inte att de vill tysta dig. Du har helt missuppfattad vad yttrandefrihet handlar om. Däremot ville ju TS att någon som inte höll med hen skulle sluta skriva.
  • Anonym (Findus)
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-21 07:45:58 följande:
    Nej, jag påstodinte det heller. Jag påvisade bara er arroganta attityd mot oliktänkande, och underbetonat också ert hyckleri då ni påstår er stå på just arbetarklassens sida men gång efter annan visar förakt mot dem. Detta är återigen en anledning till vänsterns förfall, men det är egentligen en annan diskussion.

Din bevandring inom marknadskommunikation är ytterst begränsad, som sagt. Jag tycker att man i ett sånt läge ska vara försiktig med att kalla andra för lågutbildade... Att SAS inte skulle ha Skandinaver eller dessa "lågutbildade" nationalister som målgrupp är ett absurt påstående då de enligt Novus utgör drygt 25% av Sveriges befolkning. Varför skulle SAS vilja kasta bort 25% av sin potentiella målgrupp? Vad skulle de vinna på det?
    Så alla som röstar på SD är lågutbildade nationalister?
  • Anonym (Findus)
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-21 12:32:54 följande:
    Vilka tror du att Smecker syftade på ? SDare eller Vänsterpartister? Tänk lite!
    Det var faktiskt du som drog slutsatsen att det handlade om alla som röstar SD.
  • Anonym (Findus)
    jeanette02 skrev 2020-02-21 13:20:30 följande:
    Så var det igång igen...

Nej, du och några till andra vänder på allting som som inte passar er agenda och förstör tråden fullständigt. Ger faktiskt upp att försöka förklara fler ggr. Kommer med lögner och påståenden. Vem skulle jag bojkotta menar du?

Jag vill framhäva att alla har vi rätt att uttrycka oss, men vi som inte är positiva till SAS reklam vi blir idiotförklarade gång på gång. Sedan skriver vissa helt anonymt dessutom. Ännu värre. Fattiga, lågutbildade nationalister osv, förbannade dumheter. Skulle vara intressant att se vilken typ av människa som egentligen skriver under det nicket? Smecker i detta fall.
    Så ni vill alltså ha en egen tråd där ni kan smutskasta SAS reklam, men inga andra får ha några åsikter?

Ja, som sagt, yttrandefrihet...

Vi ska alltså ha begränsningar för yttrandefriheten, tycker du?

• Anonym (Findus)
    jeanette02 skrev 2020-02-21 15:37:56 följande:
    Absolut inte. Jag har nog inte hittat någon som kan lägga fram det positiva med reklamen. Människor får gärna tycka det givetvis.

Utan de flesta inlägg FRÅN DE som säger sig vara positiva handlar om att JUST SMUTSKASTA de som inte uppskattar reklamen och som dessutom har fört fram vettiga argument varför den inte uppskattas. Ingen smutskastning av SAS vad jag sett iallafall.

Det är en väldigt skillnad på yttrandefrihet, diskutera och ha olika åsikter och att försöka enbart smutskasta meningsmotståndare. Då har man väl inte så många vettiga argument helt enkelt.

Förstår du skillnaden? Yttrandefrihet kontra trycka ned meningsmotståndare/strypa diskussionen.

Inte samma sak.
    Läs TS inlägg. Men det är kanske ok att hen nervärderar folk som inte håller med?

Jag tycker i så fall att båda sidor är lika goda kålsupare. Finns ju många inlägg där SAS-motståndarna hånar de som inte håller med. Då fattar man inte, då ljuger man osv.
  • Anonym (Findus)
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-21 15:48:04 följande:
    Hahaha, du lever verkligen långt ifrån verkligheten. "Ändå inte har råd att flyga"? Ska H&M göra en reklam där de förnedrar Afrikanska kvinnor och sen säga "äh vadå, fattiga afrikaner har ju ändå inte råd att köpa våra snygga kläder!" Fattar du inte hur absurt ditt resonemang är?

Om du hade förstått hur marknadskommunikation fungerar så är målet alltid att maximera sin påverkan till så många som möjligt. Att utelämna en grupp och säga "nej, just er kommer vi att skita i" är rentav idiotiskt eftersom att du tappar potentiella kunder. Speciellt om man är ett storföretag som har en bredare målgrupp än andra. Nej, du får faktiskt ge upp ditt tappra försök att leka duktig på marknadskommunikation nu. Det är långt ifrån din starka sida kompis!

Jaja, du säger såklart att det är deskriptivt eftersom att din människosyn avslöjades. I verkligheten har du, liksom hela vänstern ett sånt enormt klassförakt att det nästan blir läskigt. Tur för alla så är detta klassförakt något som börjar slå tillbaka på er. Ni förlorar i hela världen, och du kan inte ana vilken lycka det ger mig!
    Fast nu har inte SAS förnedrat någon.
  • Anonym (Findus)
    Anonym (Hehe) skrev 2020-02-21 17:15:50 följande:
    Sa jag att SAS förnedrat någon? Intressant... Kan min gode Findus möjligen citera när jag sagt det?
    Varför jämför du då SAS reklam med detta: Ska H&M göra en reklam där de förnedrar Afrikanska kvinnor 

Känns ju konstigt att du jämför SAS reklam där man inte förnedrat någon med en hitte-på reklamfilm där HM förnedrar någon. Det finns ju ingen likhet överhuvudtaget...
  • Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-23 17:59:08 följande:
    Ja, åtgärder behövs! Tråkigt att företagen inte lär sig. SAS kommer inse sitt misstag med tiden, när biljettförsäljningen dalar. Det bästa SAS kan göra nu är att be om ursäkt och ligga lågt eller försöka sig på något annat, men det kommer inte hända. Det komiska är att många andra företag har också försökt sig på att förnya sig. T.ex. Gillette, med brakförluster. Sen kan man undra vad Klarna håller på med också. 

Till SAS: Aldrig förr har så många visat så få, så starkt missnöje, för så mycket skit. Tack SAS för ingenting. Känns som SAS har hakat på den här vidriga trenden att urinera på andra... 
    Gilette är inget företag. Däremot äger företaget Proctor och Gamble varumärket Gilette. Och P&G går alldeles utmärkt. 
  • Anonym (Findus)
    Persbrandtkola skrev 2020-02-23 18:31:10 följande:
    P&G reported a net loss of about $5.24 billion, or $2.12 per share, for the quarter ended June 30, due to an $8 billion non-cash writedown of Gillette. For the same period last year, P&G?s net income was $1.89 billion, or 72 cents per share. 

Ah nej, igen förlust eller? haha. Nä du "Findus".
    Du ska kanske titta på de senaste siffrorna...

https://bolagsfakta.se/nyheter/procter-gamble-hojer-prognos-vinst-over-forvantan
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?